Higher education recent changes: limits and perspectives for a public university

Authors

  • Eliane Cleide da Silva Czernisz Universidade Estadual de Londrina - PR. Departamento de Educação https://orcid.org/0000-0002-4317-6052
  • Lorena Dominique Vilela Freiberger Mestranda em Educação - Universidade Estadual de Londrina - PR.Professora da Rede Básica da Prefeitura de Leópolis. https://orcid.org/0000-0002-7955-7770

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i1.12502

Keywords:

Educational policy, Higher education, Public university

Abstract

The objective of this text is to discuss higher education before the recent changes in the Brazilian educational policy. It asks the following questions: Which characteristics are assumed by higher education in the current educational policies context? Which limits and perspectives are posed to the public university? The analysis is based on the historical materialism approach, using bibliographic discussion and documental analysis. Results showed that high per education has gone through significant changes since 1990, and that, assuming an operational logic, expanded the number of institutions and students, keeping the focus on economic development. It concludes by emphasizing the importance of monitoring and the political struggle for a higher education of quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Cleide da Silva Czernisz, Universidade Estadual de Londrina - PR. Departamento de Educação

Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual de Londrina no Curso de Pedagogia e Programa de Pós-Graduação em Educação.

Lorena Dominique Vilela Freiberger, Mestranda em Educação - Universidade Estadual de Londrina - PR.Professora da Rede Básica da Prefeitura de Leópolis.

Graduada em Pedagogia. Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - Pr.

References

BRASIL. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília: MARE, 1995.

BRASIL. Lei n. 10.172/2001, de 09 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF: República Federativa do Brasil, 2001. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm>. Acesso em: 10 out. 2016.

BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais - REUNI. Diário Oficial da União, Brasília, DF: República Federativa do Brasil, 2007. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/decreto/d6096.htm>. Acesso em: 04 ago. 2016.

BRASIL. Lei n. 13005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF: República Federativa do Brasil, 2014. Disponível em: <http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/2014/lei-13005-25-junho-2014-778970-publicacaooriginal-144468-pl.html>. Acesso em: 02 ago. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. A democratização e expansão da educação superior no país 2003 – 2014. Portal do MEC, 2014. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16762-balanco-social-sesu-2003-2014&Itemid=30192>. Acesso em: 08 fev. 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Notas Estatísticas. Censo da Educação Superior. Brasília, DF, 2014. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2015/notas_sobre_o_censo_da_educacao_superior_2014.pdf>. Acesso em: 19 out. 2016.

BANCO MUNDIAL. Informe sobre el desarrollo mundial: El conocimiento al servicio del desarrollo – Resumen. Washington, 1998-1999.

BOLMANN, M. G. Revendo o Plano Nacional de Educação: proposta da sociedade brasileira. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 112, p. 657-676, jul./set. 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302010000300002>. Acesso em: 22 set. 2016.

CHAUÍ, M. Universidade: Organização ou Instituição Social? In: UNESCO. A Universidade na Encruzilhada. Seminário Universidade: Por que e como reformar? Brasília: Unesco, MEC, 2003. p. 67-76.

CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS TRABALHADORES EM EDUCAÇÃO. Educação em Risco. Jornal Mural da Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação, maio 2016.

EVANGELISTA, O. Apontamentos para o trabalho com documentos de política educacional. In: COLÓQUIO A PESQUISA EM TRABALHO, EDUCAÇÃO E POLÍTICAS EDUCACIONAIS, 1., 2009, Belém. Anais... Belém: UFPA, 2009. p. 1-16.

FERREIRA, S.; OLIVEIRA, J. F. Expansão, interiorização e alterações nas universidades federais no contexto do desenvolvimento. In: FERREIRA, S.; OLIVEIRA, J. F. (Org.). Universidades Públicas: mudanças, tensões e perspectivas. Campinas: Mercado das Letras, 2016. p. 17-56.

FRIGOTTO, G. Os circuitos da história e o balanço da educação no Brasil na primeira década do século XXI. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 46, p. 235-274, jan./abr. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v16n46/v16n46a13>. Acesso em: 15 nov. 2015.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, I. (Org.) Metodologia da Pesquisa Educacional. São Paulo: Cortez, 2006. p. 69-90.

HARVEY, D. Condição pós-moderna: uma pesquisa sobre as origens da mudança cultural. São Paulo: Loyola, 1994.

LEHER, R.; BARRETO, R. G. Do discurso e das condicionalidades do Banco Mundial, a educação superior “emerge” terciária. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 39, p. 423-436, set./dez. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782008000300002>. Acesso em: 14 fev. 2016.

MANCEBO, D. Crise Político-Econômica no Brasil: Breve análise da educação superior. Educação e Sociedade, Campinas, v. 38, n. 141, p. 875-892, out./dez. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v38n141/1678-4626-es-es0101-73302017176927.pdf>. Acesso em: 20 nov. 2017.

MELO, A. A. S. Avaliação Institucional do Ensino Superior: Controle e condução de política educacional, científica e tecnológica. In: SIQUEIRA, A. C.; NEVES, L. M. W. (Org.). Educação Superior: uma reforma em processo. São Paulo: Xamã, 2006. p. 125-145.

MELO, A. A. S.; SOUSA, F. B. A agenda do mercado e a educação no governo Temer. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 9, n. 1, p. 25-36, 2017. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/21619/14336>. Acesso em: 28 set. 2017.

MELLO, A. F.; DIAS, M. A. R. Os reflexos de Bolonha e a América Latina: Problemas e Desafios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 413-435, abr/jun., 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302011000200010>. Acesso em: 25 jun. 2016.

SAVIANI, D. O Plano de Desenvolvimento da Educação: análise do projeto do MEC. Educação e Sociedade, Campinas, n. 100, p. 1231-1255, out. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 24 jan. 2016.

SGUISSARDI, V.; SILVA JUNIOR, J. R. Trabalho Intensificado nas Federais: Pós-Graduação e Produtivismo Acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.

SHIROMA, E. O.; MORAES, M. C. M.; EVANGELISTA, O. Política Educacional. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.

SILVA JUNIOR, J. R. Reforma do Estado e da Educação no Brasil de FHC. São Paulo, Xamã, 2002.

UGÁ, V. D. A categoria “pobreza” nas formulações de política social do Banco Mundial. Revista de Sociologia Política, Curitiba: UFPR, v. 23, p. 55-62, nov. 2004. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rsocp/n23/24621.pdf>. Acesso em: 26 out. 2016.

UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação Superior no Século XXI: Visão e Ação. Paris, 1998. Disponível em: <http://www.direitoshumanos.usp.br/index.php/Direito-a-Educa%C3%A7%C3%A3o/declaracao-mundial-sobre-educacao-superior-no-seculo-xxi-visao-e-acao.html>. Acesso em: 01 nov. 2017.

Published

2018-04-11

How to Cite

CZERNISZ, E. C. da S.; FREIBERGER, L. D. V. Higher education recent changes: limits and perspectives for a public university. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 277–296, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i1.12502. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12502. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.