Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario

paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.33062

Keywords:

neoliberalism, education, school, democratic state

Abstract

Neoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values ​​on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sidinei Cruz Sobrinho, IFSul Campus Passo Fundo

Doutorando em Educação (UPF); Mestre em Filosofia (PUCRS), Graduado em Direito, e Graduado em Filosofia. Professor de Educação Técnica e Tecnológica no Instituto Federal de Educação, ciência e Tecnologia Sulriograndense - IFSul campus Passo Fundo.

Angelo Vitório Cenci, UPF

Doutor e pós-doutor em Filosofia pela UNICAMP/SP. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo/RS.

Chaiane Bukowski, UFFS - Campus Erechim

Doutoranda em Educação pela Universidade de Passo Fundo, Mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Chapecó e Licenciada em Pedagogia.

References

ARENDT, H. A crise na educação. In: Entre o passado e o futuro. 5 ed. São Paulo: Perspectiva, p. 221-247, 2000.

ARENDT, H. A condição humana. São Paulo: Forense, 2007.

ALEMÁN, J. Horizontes neoliberales en la subjetividade. Buenos Aires: Grama ediciones, 2016.

BALL, S. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, v. 35, n.2, p. 37-55, 2010.

BALL, S. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.

BIESTA, G. Boa educação na era da mensuração. Caderno de Pesquisa, v. 42, n.147, set./dez., p. 808-835, 2012.

BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 191-A, p. 1, 5 out. 1988. Legislação Informatizada – Constituição de 1988 – Publicação Original. Disponível em: w2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 11 nov. 2019.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L9394.htm. Acesso em: 11 nov. 2019.

CASARA, R. Estado Pós-democrático, neo-obscurantismo e gestão dos indesejáveis. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.

CROUCH, C. La posdemocracia. Madrid: Taurus, 2004.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Bointempo, 2016.

DEWEY, J. Democracia e educação: introdução à filosofia da educação. Trad. Goldofredo Rangel; Anísio Teixeira. São Paulo: Editora Nacional, 1979.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. Rio de janeiro: Jorge Zahar, 1994.

ESTADÃO. MEC anuncia programa Future-se e prevê aporte de R$ 102 bi com verbas privadas em universidades. Camila Turtelli e Isabela Palhares, O Estado de S. Paulo. 17 de julho de 2019, 11h06 Disponível em: https://educacao.estadao.com.br/noticias/geral,plano-do-mec-para-financiamento-privado-de-universidades-preve-aporte-de-r-102-6-bi,70002925458. Acesso em: 11 nov. 2019.

EXAME. Estadão Conteúdo 29 ago. 2018, 10h16. Disponível em: https://exame.abril.com.br/brasil/bolsonaro-diz-que-jovem-brasileiro-tem-tara-por-formacao-superior/. Acesso em: 11 nov. 2019.

GAZETA DO POVO. Jornal online. Da Redação[28/01/2019] [11:52]" Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/ministro-da-educacao-diz-queuniversidade-para-todos-nao-existe-9cb1w24y18605jt0mll0g2gnp/. Acesso em: 11 nov. 2019.

GIDDENS, A. Modernidade e identidade. Rio de janeiro: Zahar, 2002.

GIROX, H. Atos impuros: a prática política dos estudos culturais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

HAN, B. C. Sociedade do cansaço. 2 ed. Ampl. Petrópolis: Vozes, 2017.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Londrina/PR: Planta, 2004.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. São Paulo: Boitempo, 2019.

LEVITSKY, S.; ZIBLATT, D. Como as democracias morrem. Rio de Janeiro: Zahar, 2018.

RUNCIMAN, D. Como a democracia chega ao fim. São Paulo: Todavia, 2018.

SENNETT, Richard. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. Trad. Marcos Santarrita. 14. ed. Rio de Janeiro: Record, 2009.

SENNETT, R. A corrosão do caráter: consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 16. ed. Rio de janeiro: Record, 2011.

SANDEL, M. A tirania do mérito: O que aconteceu com o bem comum? Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2020.

SPRING, J. Como as corporações globais querem usar as escolas para moldar o homem para o mercado. Campinas/SP: Vide editorial, 2018.

STANLEY, J. Como funciona o fascismo: a política do “nós” e “eles” 2. ed. Porto Alegre: L&PM, 2019.

Published

2023-12-20

How to Cite

CRUZ SOBRINHO, S.; CENCI, A. V.; BUKOWSKI, C. Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e33062, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.33062. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.