Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario

paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.33062

Keywords:

neoliberalism, education, school, democratic state

Abstract

Neoliberal capitalism carries with it the intention of shaping the school in line with the sociability of the market. For this reason, it seeks to impose economic values ​​on it that are foreign to cultural values, undermine the public dimension of its social function and weaken or suppress the orientation towards the formation of a democratic ethos. This article aims to discuss how neoliberalism takes this effort forward and, based on Christian Laval's critique of the “corporation” of school in neoliberalism, seeks to identify the paradoxes and possibilities of school in the current neoliberal scenario. The methodology consists of a bibliographic review, an analysis of the Brazilian government's manifestations about education and the hermeneutics of the main educational policies in progress in the country. The purpose of the study is to provoke critical reflection in relation to the neoliberal logic that advances in Brazilian education, as well as to suggest necessary confrontations to ensure the formation of a democratic ethos.

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Author Biographies

Sidinei Cruz Sobrinho, IFSul Campus Passo Fundo

Doutorando em Educação (UPF); Mestre em Filosofia (PUCRS), Graduado em Direito, e Graduado em Filosofia. Professor de Educação Técnica e Tecnológica no Instituto Federal de Educação, ciência e Tecnologia Sulriograndense - IFSul campus Passo Fundo.

Angelo Vitório Cenci, UPF

Doutor e pós-doutor em Filosofia pela UNICAMP/SP. Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo/RS.

Chaiane Bukowski, UFFS - Campus Erechim

Doutoranda em Educação pela Universidade de Passo Fundo, Mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul, campus Chapecó e Licenciada em Pedagogia.

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Published

2023-12-20

How to Cite

CRUZ SOBRINHO, S.; CENCI, A. V.; BUKOWSKI, C. Values, social function and democratic ethos: paradoxes and possibilities of the school in the current neoliberal scenario: paradoxos e possibilidades da escola no atual cenário neoliberal. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e33062, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.33062. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/33062. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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