Emergency remote teaching of didactic in undergraduate Courses in Southern Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30118

Keywords:

Teaching of Didactics, Emergency remote teaching, Digital technologies

Abstract

The pandemic situation has changed the daily life of higher education, demanding new ways of organizing the teaching work. Immersed in this "new" context of education, the present work aimed to analyze, from the perspective of students of undergraduate courses at federal and state universities in Southern Brazil, the teaching of Didactics in a remote emergency way, taking into consideration both the conditions of students for their participation in pedagogical activities and the specificities of the teaching of Didactics. The quanti-qualitative and empirical research used online questionnaires as an instrument for data collection. Our theoretical and analytical base was situated in the field of Didactics. The results of the research point to the challenges faced by the students, among them: the limited technological resources, the instability of the internet, and the financial difficulty to change this situation. We also observed the emotional impact that affected the way students engaged in teaching and learning activities. On the other hand, the students highlight the potential of teaching Didactics remotely, mentioning the importance of incorporating the use of technologies in their training and in their future pedagogical practices, emphasizing that the remote teaching of Didactics changed the mode of interaction between teachers and students and the mediation of the content. These potentialities call Didactics, as a field of knowledge, to build other ways of teaching and learning, expanding the understanding of the educational and pedagogical use of technologies without incurring in instrumentalization

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nadiane Feldkercher, Universidade Estadual de Maringá

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora da Universidade Estadual de Maringá, vinculada ao Departamento de Teoria e Prática da Educação. Vice-representante da Região Sul na ANDIPE. Desenvolve estudos e pesquisas sobre formação de professores, iniciação à docência, estágio curricular supervisionado, pedagogia universitária, docência, didática e práticas de ensino.

Lui Nörnberg, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Pedagogia Licenciatura Plena Orientação Educacional pelo Instituto Luterano de Ensino Superior de Ji Paraná RO (2001), Mestrado (2003) e Doutorado (2008) em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professor Adjunto no Departamento de Fundamentos da Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal de Pelotas. Conselheiro do NATE (Núcleo de Apoio às Tecnologias Educacionais). Representante da Região Sul na ANDIPE (Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino); Professor no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática Mestrado Profissional - Linhas de Pesquisa: Formação de Professores de Ciências e de Matemática e Estratégias Metodológicas e Recursos Educacionais para o Ensino de Ciências e Matemática. Atua e desenvolve estudos nos seguimentos: Formação de professores e Práticas de Ensino, Educação a Distância, Pedagogia Universitária, Pedagogia Hospitalar.

References

ALONSO, K. M. Educação a Distância e Didática: Anotações sobre especificidades. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA, S. V. Qualidade na escola pública: políticas educacionais, didática e formação de professores. Goiânia: Ceped Publicações; Gráfica e Editora América: Kelps, 2013. p. 207-222.

ANDIPE. Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino. Relatório da pesquisa Ensino de Didática na modalidade online: desafios e prospecções no contexto da pandemia pela COVID-19. Salvador, ANDIPE, 2020. Disponível em https://www.andipe.com.br/pesquisa-1. Acesso em: 12 nov. 2021.

BELLONI, M. L. Educação a Distância. 2.ed. São Paulo: Editora Autores Associados, 1999.

BELLONI, M. L. Ensaio sobre a educação a distância no Brasil. Revista Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, abr. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002000200008

BRAGA, N. G. S.; TAVARES, C. Z. Práticas docentes na cultura digital em um centro universitário na cidade de São Paulo. Revista Triângulo, Uberaba, v. 8, n. 2, p. 147-162, jul-dez, 2015. DOI: https://doi.org/10.18554/rt.v8i2.1556

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 10. ed. Tradução: Roneide Venancio Majer. Atualização: Jussara Simões. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021.

D´ÁVILA, C. Métodos e técnicas de ensino e aprendizagem para a Educação Superior: cardápio pedagógico. Salvador: EDUFBA, 2021.

DAMÁSIO, A. A estranha ordem das coisas. A vida, os sentimentos e as culturas humanas. Lisboa, Portugal: Editora Temas e Debates, 2017.

FARIAS, I. M. S. et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. Brasília: Líber Livro, 2009.

KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 3. ed. Campinas, SP. Papirus, 2003.

LIBÂNEO, J. C. Didática e Trabalho Docente: a mediação didática do professor nas aulas. In: LIBÂNEO, J. C.; SUANNO, M. V. R.; LIMONTA, S. V. (orgs.). Concepções e práticas de ensino num mundo em mudança: diferentes olhares para a didática. Goiânia: CEPED/Editora PUC Goiás, 2011. p. 85-100.

LIBÂNEO, J. C. Didática. 2. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2013.

LIBÂNEO, J. C. Ensinar e Aprender, Aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (org.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. SP: Cortez, 2012. p. 35-60.

NASCIMENTO, J. E. T. Estudos investigativos sobre a influência das novas tecnologias na educação e na qualidade de vida dos adultos. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza, Ceará, Brasil, 2001.

PEIXOTO, J. Tecnologia na Educação: uma questão de transformação ou de formação? In: GARCIA, D. M. F.; CECÍLIO, S. (orgs.) Formação e Profissão Docente em Tempos Digitais. Campinas, SP: Editora Alínea, 2009. p. 217-236.

SALES, M. V. S.; KENSKI, V. M. Sentidos da inovação em suas relações com a educação e as tecnologias. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 30, n. 64, p. 19-35, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p19-35

TEIXEIRA, L. A. C. et al. Saúde mental dos estudantes de Medicina do Brasil durante a pandemia do coronavírus disease 2019. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, 2021, v. 70, n. 1. p. 21-29. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jbpsiq/a/yjxwLdpJ6q5CJJCpPNxKr5R/abstract/?lang=pt. Acesso em: 30 de maio de 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/0047-2085000000315

ZUIN, A. Á. S. Educação a Distância ou Educação Distante? O Programa Universidade Aberta do Brasil, o Tutor e o Professor Virtual. Educação & Sociedade, Campinas, v. 27, n. 96, p. 935-954, out. 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302006000300014

Published

2022-08-04

How to Cite

FELDKERCHER, N.; NÖRNBERG, L. Emergency remote teaching of didactic in undergraduate Courses in Southern Brazil. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30118, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30118. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30118. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: O ensino da didática na formação de professores

Most read articles by the same author(s)