Relationship between organizational culture and teacher work at the Federal Institute of Rio Grande do Norte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43iesp.16362

Keywords:

Professional education, Organizational culture, Teaching work

Abstract

The present study aimed to analyze the relationship between the constructs Organizational Culture and Teaching Work in the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte (IFRN), through the proposal of expansion of professional education in Brazil. In order to do so, we used the construction of a theoretical model supported mainly by Torres (2004) discussions on school culture, school organizational culture and school organizational of culture and Mancebo (2007) discussions on precariousness, intensification, flexibility, decentralization and evaluation of teaching work. We used the case study method, which adopted the IFRN as an observation field. To collect data, a questionnaire survey was administered to 213 teachers. The results obtained suggest that organizational culture variables are those that focus on organizational values ​​and norms, which is the main variable that influences the achievement of the teacher's work, with emphasis on their (in)satisfaction with the remuneration received, to the precariousness of working conditions, intensification of teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, M. W. A política do conhecimento oficial: faz sentido a idéia de um currículo nacional? In: MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. (Org.). Currículo, Cultura e Sociedade. São Paulo: Cortez, 1994. p. 59-91.

APPLE, M. W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

BACELAR, I. V. Escola, descentralização e autonomia. Revista de Administração Educacional, v. 1, n. 1, p. 27-37, jul./dez. 1997.

BALL, S. J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação e Realidade, v. 35, n. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/15865/9445>. Acesso em: 03 jul. 2013.

BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, v. 15, n. 2, p. 3-23, 2002.

BALL, S. J. The teacher’s soul and the terrors of performativity. Journal of Education Policy, v. 18, n. 2, p. 215-228, 2003.

BARROSO, J. Políticas educativas e organização escolar. Lisboa: Universidade Aberta, 2005.

BRASIL. Plano Diretor de Reforma do Aparelho do Estado. Brasília, DF, nov. 1995.

BRASIL. Termo de acordo de metas e compromissos. Brasília, DF, mar. 2009. Disponível em: <http://portal.ifrn.edu.br/institucional/planejamento/arquivos/acordo-de-metas-e-compromissos-2010-2022>. Acesso em: 10 abr. 2015.

BRZEZINSK, I.; GARRIDO, E. Trabalho docente: mapeando a pesquisa em teses e dissertações brasileiras. Educação e Linguagem, n. 15, p. 60-81, jan./jul. 2007.

BYRNE, B. M. Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL: comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing, v. 1, i. 1, p. 55-86, 2001.

CANDIDO, A. A estrutura da escola. In: PEREIRA, L.; FORACCHI, M. M. (Org.). Educação e sociedade: leituras de sociologia da educação. São Paulo: Nacional, 1977. p. 107-128.

CHERVEL, A. Le culture scolaire: une approche historique. Paris: Belin, 1998.

COCHRAN, W. G. Sampling techniques. New York: John Wiley & Sons, 1977.

ELLIOT, J. Characteristics of performative cultures: their central paradoxes and limitations as resources for educational reform. In: GLEESON, D.; HUSBANDS, C. (Ed.). The performance school: managing, teaching and learning in a performative culture. New York: Routledge Falmer, 2001. p. 192-209.

FREITAS, H. C. L. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação e Sociedade, v. 23, n. 80, p. 136-167, set. 2002.

GARCIA, M. M. A.; ANADON, S. B. Reforma educacional, intensificação e autointensificação do trabalho docente. Educação e Sociedade, v. 30, n. 106, p. 63-86, jan./abr. 2009.

GIANEZINI, Q. A expansão dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IFETs) no Rio Grande do Sul e o ensino jurídico. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE POLÍTICA E ADMINISTRAÇÃO DA EDUCAÇÃO, 25., São Paulo, 2011. Anais... São Paulo: ANPAE, 2011.

GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1994.

GOMES, R. Culturas de escola e identidades dos professores. Lisboa: Educa, 1993.

HAIR JÚNIOR, J. F. et al. Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman, 2005.

HARGREAVES, A. Os professores em tempos de mudança: o trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. Lisboa: Mc Graw-Hill, 1998.

HARGREAVES, A. Profesorado, cultura y postmodernidad: cambian los tiempos, cambia el professorado. Madrid: Morata, 1995.

HYPOLITO, Á. Global educational restructuring, school organizations, and teachers: the effects of conservative andcounter-hegemonic educational policies on teachers’ work in Brazil. PhD Dissertation. University of Wisconsin, Madison, 2005.

HYPOLITO, Á.; VIEIRA, J. S.; PIZZI, L. C. V. Reestruturação Curricular e auto-intensificação do trabalho docente. Currículo sem Fronteiras, v. 9, n. 2, p. 100-112, jul./dez. 2009.

INSTITUTO FEDERAL DO RIO GRANDE DO NORTE. Resolução n. 5, de 21 de março de 2014. Aprova Normas Relativas à Carga Horária Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. 21 mar. 2014. Disponível em: <http://portal.ifrn.edu.br/conselhos/consup/resolucoes/2014/resolucao-no-05-2014/view>. Acesso em: 10 set. 2015.

LIMA, L. C. A Escola como organização e a participação na organização escolar - um estudo da escola secundária em Portugal (1974-1988). Braga: Universidade do Minho, 1992.

LIMA, L. C. Para o estudo da evolução do ensino e da formação em Administração educacional em Portugal. Revista da Faculdade de Educação/USP, v. 23, n. 1-2, p. 91-123, jan./dez. 1997.

MANCEBO, D. Agenda de pesquisa e opções teórico-metodológicas nas investigações sobre trabalho docente. Educação e Sociedade, v. 28, n. 99, maio/ago. 2007.

MARTIN, J. Cultures in organizations: three perspectives. New York: Oxford University; London: Sage, 1992. p. 58-76.

MCLAREN, P. Multiculturalismo crítico. São Paulo: Cortez, 1997.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Expansão da educação superior e profissional e tecnológica: mais formação e oportunidades para os brasileiros. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/expansao/images/APRESENTACAO_EXPANSAO_EDUCACAO_SUPERIOR14.pdf>. Acesso em: 22 ago. 2015.

MOREIRA, A. F. Neoliberalismo, currículo nacional e avaliação. In: SILVA, L. H.; AZEVEDO, J. C. (Org.). Reestruturação curricular: teoria e prática no cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1995.

NÓVOA, A. (Org.). As organizações escolares em análise. Lisboa: Dom Quixote, 1992.

OLIVEIRA, D. A. O trabalho docente na América Latina: identidade e profissionalização. Retratos da Escola, v. 2, n. 2-3, p. 29-40, jan./dez. 2008.

OLIVEIRA, D. A. Regulação das políticas educacionais na América Latina e suas consequências para os trabalhadores docentes. Educação e Sociedade, v. 26, n. 92, p. 753-776, out. 2005.

PACHECO, E. Institutos Federais: uma revolução na Educação Profissional e Tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.

SANTOS, L. L. C. P. Formação de professores na cultura do desempenho. Educação e Sociedade, v. 25, n. 89, p. 1145-1157, set./dez. 2004.

SANTOS, M. P.; CASTRO, C. B. As relações entre escola e cultura sob o olhar da sociologia da educação: uma abordagem sistêmica. Imagens da Educação, v. 2, n. 3, p. 69-78, 2012.

SANTOS, W. S. O caráter organizacional e cultural da gestão escolar: breves anotações. Acta Scientiarum Human and Social Sciences, v. 31, n. 2, p. 151-157, 2009.

SISTEMA UNIFICADO DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. 2015. Disponível em: <https://suap.ifrn.edu.br/accounts/login/?next=/>. Acesso em: 10 maio 2015.

STAKE, R. E. Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata, 1999.

TENTI FANFANI, E. La condición docente: datos para el análisis comparado Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo Veintiuno, 2007.

TORRES, L. L. Cultura organizacional em contexto educativo: sedimentos culturais e processos de construção do simbólico numa Escola Secundária. Braga: Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho, 2004.

TORRES, L. L. Cultura organizacional em contexto escolar. In: LIMA, L. C. (Org.). Perspectivas de análise organizacional das escolas. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2011. p. 109-152.

TORRES, L. L. Cultura organizacional escolar: representações dos professores numa escola portuguesa. Oeiras: Celta Editora, 1997.

TORRES, L. L. Culturas de escola e celebração da excelência: Cartografia das distinções em Portugal. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 41, p. 1419-1438, 2015. Edição especial.

TORRES, L. L. Liderança singular na escola plural: as culturas da escola perante o processo de avaliação externa. Revista Lusófona de Educação, n. 23, p. 51-76, 2013.

VAN MAANEN, J. Reclaiming qualitative methods for organizational research: a preface. Administrative Science Quarterly, v. 24, i. 4, p. 520-526, dez. 1979.

Published

2018-12-06

How to Cite

MEDEIROS, J. P. de; TORRES, L. L. Relationship between organizational culture and teacher work at the Federal Institute of Rio Grande do Norte. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. esp, p. 241–272, 2018. DOI: 10.18593/r.v43iesp.16362. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16362. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Comemorativo Roteiro 40 anos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.