Curricular policies for Secondary Education in rural schools in Brazil

Authors

  • Paoline Bresolin IFRS, Campus Sertão
  • Chaiane Bukowski Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS
  • Roberto Rafael Dias da Silva Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i2.15145

Keywords:

Secondary Education curriculum, Education in Rural Areas, School knowledge

Abstract

This study addresses an empirical reflection on the legal guidelines and educational proposals for Secondary Education in Rural Areas, considering public policies that are part of the current governmental context. It seeks to list as an analytical focus of the research the theories on the formation of school knowledge in that stage of basic education. Based on the current dimensions that have characterized Secondary Education regarding Rural Education, we compose a diagnosis on the principles and foundations that guide the pedagogical process and lead the school system in the context in question. To that end, we decided to describe, examine and discuss the concepts of school knowledge in documents of national character, in order to determine the meanings and trends that influence the course of curriculum decision-making in schools. This investigation has revealed that, even considering the advances that have promoted improvements in Secondary Education in Rural Areas, strategies for education democratization and qualification are limited and insufficient, since the theorizing of Curriculum Studies points towards an education committed to school knowledge and the consequent possibility of students intervening in the world in a skilled and critical manner.

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Author Biographies

Paoline Bresolin, IFRS, Campus Sertão

Possui graduação em Pedagogia (Habilitação em Docência na Educação Infantil e Anos Iniciais, Formação Pedagógica do Profissional Docente e Gestão Educacional) pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - Campus Erechim/RS (2010), Pós-Graduação em Processos Pedagógicos na Educação Básica pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim/RS (2013) e Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na Universidade Federal da Fronteira Sul ? Campus Chapecó/SC. Atualmente é Professora Substituta no Instituto Federal/RS Campus Sertão (área de Ciências Humanas) e professora da rede municipal de Erechim/RS. Tem experiência na área de Educação e realiza suas pesquisas na área da Educação do Campo e Currículo.

Chaiane Bukowski, Universidade Federal da Fronteira Sul, UFFS

Mestre em Educação pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Chapecó/ SC (2016). Possui Especialização em Educação Integral pela Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Erechim/ RS (2014). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Anglicana de Erechim (2011). Suas pesquisas estão relacionadas principalmente com os seguintes temas: educação, currículo, conhecimento escolar, educação integral e ensino médio. Tem experiência na área de Educação como docente.

 

Roberto Rafael Dias da Silva, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2008). Licenciado em Pedagogia pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (2005). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), no qual atua na linha de pesquisa "Formação de professores, currículo e práticas pedagógicas". Foi professor e coordenador pedagógico do Ensino Médio na rede pública do Estado do Rio Grande do Sul (2000-2010). Atuou como pesquisador dos Programas de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul (2012-2015) e da Universidade de Caxias do Sul (2015-2016). Integra o Grupo de Pesquisa em Educação, Cultura e Políticas contemporâneas (UFFS/CNPq) e o Grupo Interinstitucional de Pesquisa em Docências, Pedagogias e Diferenças (UNISINOS/CNPq). Parecerista e membro de comitês editoriais de diferentes periódicos na área da Educação. Investiga principalmente os seguintes temas: Ensino Médio, políticas de escolarização, currículo e conhecimento escolar, constituição da docência e relações entre educação e capitalismo contemporâneo.

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Published

2018-08-30

How to Cite

BRESOLIN, P.; BUKOWSKI, C.; SILVA, R. R. D. da. Curricular policies for Secondary Education in rural schools in Brazil. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 2, p. 755–780, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i2.15145. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15145. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

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