Language teacher education for rural areas schools in the class struggle: a comparative study of two curricular proposals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.29931

Keywords:

Formation by fields of knowledge, Rural Education degree, Language, Teacher formation, Class struggle

Abstract

The present article contextualizes the development of teacher-training colleges in Rural Education in Brazil, and outlines a brief historical overview of their formation according to the fields of knowledge they encompass. Through an exploratory and documentary research, the article carries out an assessment of the Pedagogical Projects from teacher-training colleges in Rural Education at Universidade de Brasília (UnB) and Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes). It provides a comparative study between the curricular components of both colleges in regard to their Languages degree, highlighting their main differences concerning the course load, theoretical background, basic guideline conceptions and programmatic contents. As of the assessment, it also discusses some contradictions and punctuates the main gaps regarding the constitution of a project which aims at the formation of peasantry in the context of class struggle. At last, it reinforces that the denial of a theoretical education both consistent and coherent with the course premises implies on mystifying the possibilities of a counter-hegemonic action, thus hindering the promotion of organic intellectuals from the peasant community and representing a way of denying the possibilities, still very much hampered, of developing any alternatives to the capital.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Monteiro Chaves, Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada em Letras, mestra e doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). É professora do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (Ufes), vinculada à Licenciatura em Educação do Campo (LEdoC) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). Integrante do Coletivo Leituras Benjaminianas, do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Filosofia, Educação e Linguagens (Nepefil), do Grupo de Pesquisa Filosofia, Educação e Práxis Social (Fepráxis) e do Grupo de Investigação sobre Política Educacional (GIPE-MARX).

 

Maria Amélia Dalvi , Universidade Federal do Espírito Santo

Licenciada e mestra em Letras e doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, onde trabalha desde 2010. Tem especialização em Psicologia e Desenvolvimento Infantil pela Faculdade Metropolitana de São Paulo e realizou estágio pós-doutoral em Letras e Linguística junto à Universidade Federal de Goiás, com períodos nas Universidades de Coimbra (Portugal), Kentucky, New Mexico e Purdue (Estados Unidos). Fundou e coordena, desde 2011, o grupo de pesquisa Literatura e Educação. 

Silvanete Pereira dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutorada em em Educação. Professora do curso de Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal do Espírito Santo.

References

ANHAIA, E. M. de. Formação de Professores: realidade, contradições e possibilidade do Curso de Licenciatura em Educação do Campo/UFFS – Campus de Laranjeiras do Sul – 2012 – 2017. Tese (Doutorado em Educação). Florianópolis: UFSC, 2018. 224p.

ANTUNES-ROCHA, M. I. Licenciatura em Educação do Campo: histórico e projeto político-pedagógico. In: ANTUNES-ROCHA, Maria Isabel; MARTINS, Aracy Alves (org.). Educação do Campo: desafios para a formação de professores. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. p. 39-55.

BAKHTIN, M. Teoria do romance I: A estilística. Tradução, prefácio, notas e glossário de Paulo Bezerra. São Paulo: Ed. 34, 2015.

BAKHTIN, M./VOLOCHINOV, V. N. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad. M. Lahud e Y. F. Vieira. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2009.

BRAIT, B. A emergência, nas fronteiras entre língua e literatura, de uma perspectiva dialógica de linguagem. Bakhtiniana, São Paulo, Maio/Ago. 2017, p. 5-23. DOI: https://doi.org/10.1590/2176-457331725

BRASIL. Resolução/CD/FNDE nº 06 de 17 de março de 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/res06_17032009.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Programa de Apoio à Formação Superior em Licenciatura em Educação do Campo (Procampo), 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/tv-mec/programa-de-apoio-a-formacao-superior-em-licenciatura-em-educacao-do-campo-procampo. Acesso em: 20 jul. 2021.

CALDART, R. S. Licenciatura em Educação do Campo e projeto formativo: qual o lugar da docência por área? In: CALDART, R. S. et al. Caminhos para a transformação da escola: reflexões desde práticas da Licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2011. p. 127-154.

CARDOSO, D. Dialética marxista em Bakhtin. Curitiba: Appris, 2019.

DELLA FONTE, S. Formação omnilateral e a dimensão estética em Marx. Curitiba: Appris, 2020.

DUARTE, N. A pesquisa e a formação de intelectuais críticos na pós-graduação em Educação. Perspectiva. vol. 23, n. 2. julho/dezembro, Florianópolis, 2005, p. 89-110.

FERNANDES, C. A. (Re)tratos discursivos do sem-terra. Uberlândia: EDUFU, 2007. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-145-1

FREITAS, L. C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 2012.

GIMONET, J. C. Praticar e compreender a pedagogia da alternância dos CEFFAs. Petrópolis: Vozes, 2007.

GRAMSCI, A. Quaderni del carcere. Edizione critica di Valetino Gerratana. 3 ed. Torino: Einaudi, 2007, 4 vol.

GRAMSCI, A. Concepção Dialética da História. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1984.

INDURSKY, F. O discurso do/sobre o MST: Movimento social, sujeito, mídia. Campinas: Pontes Editora, 2019.

KOSIK, K. Dialética do Concreto. Tradução de Célia Neves e Alderico Toríbio. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Martin Claret, 2002.

MARX, K. Teses sobre Feuerbach In: MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo, 2007.

MÉSZÁROS, I. A teoria da alienação em Marx. Tradução de Nélio Schneider. São Paulo: Boitempo, 2016.

MÉSZÁROS, I. A Educação para além do capital. Tradução de Isa Tavares. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.

MOLINA, M. C.; HAGE, S. Política de formação de educadores do campo no contexto da expansão da educação superior. Revista Educação em Questão, Natal, v. 51, n. 37, jan./abr. 2015, p. 121-146. DOI: https://doi.org/10.21680/1981-1802.2015v51n37ID7174

SAVIANI, D. História das Ideias Pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2007.

SOBRAL, K. M.; RIBEIRO, E. C. S. A concepção de hegemonia no pensamento de Antonio Gramsci. Cadernos Do GPOSSHE On-Line, n. 3, v. 2, 2020, p. 90–106. DOI: https://doi.org/10.33241/cadernosdogposshe.v3i2.3361

RODRIGUES, R. Reflexões sobre a organização curricular por área do conhecimento. In: CALDART, R. S. et al. Caminhos para a transformação da escola: reflexões desde práticas da Licenciatura em Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2011. p. 101-126.

THOMPSON, E. P. A miséria da teoria ou um planetário de erros: uma crítica ao pensamento de Althusser. RJ: Zahar Ed., 1981.

UnB. Projeto Político Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação do Campo. Universidade de Brasília, Faculdade de Planaltina, 2018.

UFES. Projeto Pedagógico de Curso Lic. Educação do Campo, Universidade Federal do Espírito Santo – CE. 2019.

Published

2022-08-09

How to Cite

CHAVES, P. M.; DALVI , M. A.; SANTOS, S. P. dos. Language teacher education for rural areas schools in the class struggle: a comparative study of two curricular proposals . Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e29931, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.29931. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29931. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento

Most read articles by the same author(s)