The role of Mathematics in the everyday-life: an analyses of the mathematics teacher’s conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.29377

Keywords:

Teachers’ Conceptions, Everyday-Life, Mathematics Education

Abstract

Assuming that the way how teachers understand the relation between the Mathematical knowledge and the student education, as well as the way how they act substantiated or not on this understanding are aspects that influence their teaching strategies, this current paper has as a main objective to investigate the interrelations between the teachers’ conceptions of mathematical knowledge manifested in the life of the students and its possible implications for teaching. In order to achieve this purpose, it was sought to identify the manifestation of the teacher in relation to the role of Mathematical knowledge in the life of the student as well as this role influences in teaching. Seven full effective teachers, graduated from 1991 onwards and who teach classes to the last years of elementary school were interviewed, in a State public school in a city in the state of Santa Catarina. The semi-structured interviews, were recorded and transcribed, which makes the organization of the speeches in thematic nucleus possible for the analysis supported in historical-dialectical materialism, mainly, in theoretical elaborations about Everyday-Life, in Historical-Cultural Theory and in researchers linked to the Historical-Critical Pedagogy. It was noticed that the teacher’s conceptions valorize in a positive way an immediate expression of the mathematics concepts in the students’ lives; which they consider to have a distinct nature of the Mathematic manifestation in school in addition to activities out of it; and that is necessary a link between an immediate manifestation of the Mathematics and the manifestation of the Mathematics in school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iuri Kieslarck Spacek, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Licenciado em Matemática pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (Unesc) e mestre em Educação pela mesma universidade. Atualmente é professor de Matemática do Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Câmpus Criciúma.

Vidalcir Ortigara, Universidade do Extremo Sul Catarinense - Unesc

Licenciado em Educação Física pela UFSC; Especialista em Planejamento e Avaliação em Educação Física; Doutor em Educação (UFSC); doutorado Sanduíche na Università de Urbino (Itália); Estágio Pós-doutoral na Facultad de Psicología da Universidad de La Habana (Cuba). Professor da Universidade do Extremo Sul Catarinense junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação.  

References

ALEKSANDROV, A. D. Vision general de la matematica. In: ALEKSANDROV, A. D. et al. La matemática: su contenido, métodos y significado. Madrid: Alianza, 1991.

ASBAHR, F. S. F. Por que aprender isso, professora? Sentido pessoal e atividade de estudo na Psicologia Histórico-Cultural. 2011. Tese (Doutorado em Psicologia) – Programa de Pós-graduação em Psicologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

DAVÍDOV, V. V. La ensenãnza escolar y el desarrollo psíquico: Investigación psicológica, teórica y experimental. Moscou: Editorial Progreso, 1988.

DAVYDOV, V. V. Análise dos princípios didáticos da escola tradicional e dos possíveis princípios do ensino em um futuro próximo. In: LONGAREZI, A. M.; PUENTES, R. V. (org.). Ensino Desenvolvimental: Antologia: Livro I. Uberlândia: Editora EDUFU, 2017.

DUARTE, N. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3 ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2013.

DUARTE, N. Educação escolar, teoria do cotidiano e a escola de Vigotski. 3 ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

FIORENTINI, D. Alguns modos de ver e conceber o ensino de Matemática no Brasil. Zetetiké. Campinas: UNICAMP, v. 3, n. 2, p. 1-36, 1995.

GIARDINETTO, J. R. B. Matemática Escolar e Matemática da Vida Cotidiana. Campinas: Autores Associados, 1999.

HELLER, A. Sociología de la Vida Cotidiana. Barcelona: Ediciones Península, 2002.

HELLER, A. O Cotidiano e a História. 8 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2008.

JARDINETTI, J. R. B. O abstrato e o concreto no ensino da Matemática: algumas reflexões. Bolema. Rio Claro, ano 11, n. 12, 1996.

KOSIK, K. Dialética do Concreto. 2 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

LEONTIEV, A. N. As necessidades e os motivos da atividade. In: LONGAREZI, A. M; PUENTES, R. V. (org.). Ensino Desenvolvimental: Antologia: Livro I. Uberlândia: Editora EDUFU, 2017.

LESSA, S. Identidade e Individuação. Katálysis, Florianópolis, v. 7, n. 2, p. 147-157, 2004.

MACHADO, N. J. Matemática e Realidade: das concepções às ações docentes. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2013.

NETTO, J. P. Para a crítica da vida cotidiana. In: NETTO, J. P.; CARVALHO, M. C. B. Cotidiano: Conhecimento e crítica. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: Primeiras Aproximações. 10 ed. Revista e ampliada. Campinas: Autores Associados, 2008.

SANTA CATARINA. Proposta Curricular: Uma contribuição para a escola pública do pré-escolar, 1º Grau, 2º Grau e educação de adultos. Florianópolis: IOESC, 1991.

SANTA CATARINA, Secretaria do Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina. Florianópolis: Secretaria do Estado da Educação, 1998.

SANTA CATARINA, Secretaria de Estado da Educação. Proposta Curricular de Santa Catarina: Formação Integral na Educação Básica. [S. L]: Secretaria de Estado da Educação, 2014. Disponível em: https://www.sed.sc.gov.br/documentos/ensino-89/proposta-curricular-156/4326-proposta-curricular-final. Acesso em: 17 abr. 2021.

SANTA CATARINA. Currículo base da Educação infantil e do Ensino Fundamental do Território Catarinense. Florianópolis: Secretaria do Estado da Educação, 2019. 492 p. Disponível em: http://uaw.com.br/pagflip/pdf.php?pag=portifolio&cod=35. Acesso em: 20 abr. 2021.

VIGOTSKI, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VIGOTSKII, L. S. Aprendizagem e desenvolvimento intelectual na idade escolar. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV. A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.

Published

2022-12-06

How to Cite

SPACEK, I. K.; ORTIGARA, V. The role of Mathematics in the everyday-life: an analyses of the mathematics teacher’s conceptions. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e29377, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.29377. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/29377. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.