Experience as a perturbation to prescription in curricular policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23890

Keywords:

Curriculum policy, Experience, Alterity

Abstract

The text is composed of reflections produced in the scope of a research carried out in a municipal public school, with the participation of teachers from the initial and final years of elementary school, aiming to explain the non-simplicity of a raised adhesion to the National Common Core (BNCC) by schools. Based on the thinking of Jacques Derrida, initially we present the notions of différance and translation as important for thinking about education. Then, the notions of experience and otherness help us to shift the perspective of investigation with autobiographical narratives of a tradition characterized by linearity and transparency based on evidence to consider experience as the ground of the impossible, because it is made of otherness. A reconstitution of the scenes of teacher education at school occupies the discussion in the third section, as part of the research empiric with which we seek to highlight the excesses related to life and education. Thus, we point out that, in education, you cannot dismiss the experience, trying to demonstrate how, even when the prescription is reiterated as desirable and possible, in a game that also blocks non-restrictive interpretations of curriculum and decent working conditions, it does not produce accuracy and sameness required by BNCC. We defend, in this perspective, the irreducibility of experience to prescription, to disturb it as a dimension without which neither education would exist, nor would there be any need for politics.

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Author Biographies

Érika Virgílio Rodrigues da Cunha, Universidade Federal de Mato Frosso, Rondonópolis

Formada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso, Mestre em Educação Pela Universidade Federal de Mato Grosso, Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Pós-doutora também pela UERJ com Bolsa PDJ pelo CNPq. Professora Adjunta no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Mato Grosso, Campus de Rondonópolis (CUR). Membro do Grupo de Pesquisa Políticas de Currículo e Cultura (www.curriculo-uerj.pro.br), na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e membro do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas Educacionais (http://dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/3576877638385132), na Universidade Federal de Mato Grosso. É membro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e Parecerista Ad Hoc do GT 12 - Currículo - na 39ª Reunião Nacional da Anped. É vice-presidente do GT de Currículo da Reunião Regional da ANPEd Centro-Oeste; é a 3ª Presidente da Associação Brasileira de Currículo (ABdC). Orienta 04 alunos de Mestrado e 01 Bolsista de Iniciação Científica (Bolsa CNPq) na Graduação. Suas pesquisas focalizam políticas de currículo autodenominadas democráticas. Coordena o projeto de pesquisa Sentidos de educação na edificação da base nacional comum curricular em Mato Grosso. É professora do Departamento de Educação, onde ministra a disciplina de Currículo. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) - Mestrado, no Campus de Rondonópolis da UFMT de agosto de 2017 a julho de 2019.

Cláudia Sales Ritter, Universidade Federal de Rondonópolis

Master's student of the Graduate Program in Education (PPGEdu) at the Federal University
of Rondonópolis (UFR), Professor at the Municipal Education Network of Rondonópolis (MT).

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Published

2020-09-24

How to Cite

CUNHA, Érika V. R. da; RITTER, C. S. Experience as a perturbation to prescription in curricular policy. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23890, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23890. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23890. Acesso em: 19 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas

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