Pandemic times: when fragile symptoms of inclusion turn into signs of exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27101

Keywords:

Pandemia, Covid-19, Inclusion, Equity and inequalities

Abstract

This narrative considers the contradictions between inclusion discourses and inequalities underlined by the pandemic. The report is based in information collected, essentially, in texts on the Internet and in data from a questionnaire distributed in virtual communities. In Portugal, as in other countries, schools have closed. Families were confined at home and the pandemic highlighted, in an unequal society, the exclusion. Despite the commitments to inclusive education, in Portugal it is orchestrated by rhetoric and political and theoretical ambiguities, with inevitable tensions in practices. With the closure of schools, although the effort of all agents is recognized, the lack of skills and knowledge and the lack of accessibility to resources affected the action and increased the exclusion of some students. After the euphoria it was noticed that distance education did not ensure continuity and equity in learning. The participation of some students, previously with fragile symptoms of inclusion, showed clear signs of exclusion. The risks of poverty have increased. Inequalities in access to digital resources and the digital literacy skills of pupils, other family members and even teachers became visible. Education seen, in a neoliberal logic, as a commodity subject to market laws weakens the action of schools, but these continue to be held responsible for supplying, without resources and preparation, the processes of exclusion to which many students are subject. Inclusion as a collaborative process and articulated in a horizontal and vertical logic it was more pertinent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Joaquim Colôa, Universidade de Lisboa

Possui doutorado em Avaliação em Educação pelo Instituição de Educação da Universidade de Lisboa(2014).

References

ANGELONI, S. Integrated disability management: an interdisciplinary and holistic approach. Sage Open, [s. l.], p. 1-15, 2013. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244013510303

CAMARGO, E. P. Inclusão social, educação inclusiva e educação especial: enlaces e desenlaces. Ciência & educação, Bauru, v. 23, n. 1, jan./mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170010001

CASTELLS, M. A galáxia da internet: reflexões sobre internet, negócios e sociedade. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2004.

COLÔA, J. As oportunidades da nova lei em Portugal – dita que é para a (nova) inclusão. 2018a. Disponível em: https://www.slideshare.net/jcoloa/joaquim-cola-as-oportunidades-da-nova-lei-em-portugal-dita-que-para-a-nova-incluso. Acesso em: 15 ago. 2020.

COLÔA, J. Defender inclusão sem começar pelo fim. Diversidades, Funchal, n. 53, p. 9-13, 2018b.

COLÔA, J. Educação e formação no contexto da escola inclusiva – várias peças para um só puzzle. 2017. Disponível em: https://www.slideshare.net/jcoloa/educao-e-formao-no-contexto-da-escola-inclusiva-vrias-peas-para-um-s-puzzle. Acesso em: 2 ago. 2020

COLÔA, J. Educação inclusiva: um olhar organizado em 5 pontos de vista. 2019. Disponível em: https://www.slideshare.net/jcoloa/educao-inclusiva-um-olhar-organizado-em-5-pontos-de-vista. Acesso em: 15 ago. 2020.

COLÔA, J. Texto elaborado para a audição pública sobre o Decreto-Lei 54 de Julho de 2018. 2018c. Disponível em: https://www.slideshare.net/jcoloa/decreto-lei-54-de-julho-de-2018-joaquim-cola. Acesso em: 15 ago. 2020.

COUPER, M. P.; MILLER, P. V. Web survey methods. Public Opinion Quarterly, Oxford, v. 72, n. 5, p. 831-835, out. 2008. DOI: https://doi.org/10.1093/poq/nfn066

CUNHA, J. Da exclusão à inclusão: a escola completa do séc. XXI. In: COLÔA, J. (org.). Des|Confinar. Lisboa. CSC. Reticências, 2020. p. 40-57. Disponível em: https://www.slideshare.net/jcoloa/desconfinar-joaquim-cola. Acesso em: 13 ago. 2020.

DGE. Para uma Educação Inclusiva - Manual de Apoio à Prática. 2018. Disponível em: https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/EEspecial/manual_de_apoio_a_pratica.pdf. Acesso em: 4 jun. 2020.

FEITOSA, L. R. C.; ARAÚJO, C. M. Pesquisas qualitativas em contexto da web: etnografia em debate. CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 3. jul. 2014, Badajoz. Anais [...]. Badajoz, 2014. Disponível em: https://proceedings.ciaiq.org/index.php/CIAIQ/article/view/505/500. Acesso em: 2 abr. 2020.

FENPROF. O Ensino a distância (E@D) As perceções e a(s) palavra(s)dos professores. 2020. Disponível em: https://www.fenprof.pt/Download/FENPROF/SM_Doc/Mid_115/Doc_12667/Anexos/ED_-_a_percecao_dos_professores.pdf. Acesso em: 2 jul. 2020.

FOINA, Ariel. Métodos de aquisição de dados quantitativos na internet: o uso da rede como fonte de dados empíricos. Ciência & Trópico, Pernambuco, v. 30, n. 2, p. 283-296, 2011.

FREITAS, H.; JANISSEK, R.; MOSCAROLA, J. Dinâmica do processo de coleta e análise de dados via web. CONGRESSO INTERNACIONAL DE PESQUISA QUALITATIVA, CIBRAPEQ. 24 a 27 de mar, 2004, Taubaté, SP. Anais [...]. Taubaté, SP, 2004. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/7913/93382752ee1af68ff911506dc33f11383831.pdf. Acesso em: 2 abr. 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GRILO, E. M. Educação e Pandemia. Jornal Observador, 18 de jun. de 2020. Disponível em: https://observador.pt/opiniao/educacao-e-pandemia/. Acesso em: 13 ago. 2020.

GUINOTE, P. COVID-19 | Dia 9 – E onde ficam a “Equidade” e a “Justiça Social”?. Educare.pt, 2020a. Disponível em: https://www.educare.pt/testemunhos/artigo/ver/?id=165286&langid=1. Acesso em: 13 ago. 2020.

GUINOTE, P. COVID-19 | Dia 14 – a mentalidade presencial. Educare.pt, 2020b. Disponível em: https://www.educare.pt/testemunhos/artigo/ver/?id=165766&langid=1. Acesso em: 13 ago. 2020.

GUINOTE, P. COVID-19 | Dia 19 – O verdadeiro exame à inclusão. Educare.pt, 2020c. disponível em: https://www.educare.pt/testemunhos/artigo/ver/?id=165126&langid=1. Acesso em: 13 ago. 2020.

GUINOTE, P. COVID-19 | Dia 36 – Os entusiastas da pandemia. Educare.pt, 2020d. Disponível em: https://www.educare.pt/testemunhos/artigo/ver/?id=168027&langid=1 Acesso em: 13 ago. 2020.

GUINOTE, P. COVID-19 | dia 55 – absentismo remoto. Educare.pt, 2020e. Disponível em: https://www.educare.pt/testemunhos/artigo/ver/?id=169966&langid=1. Acesso em: 13 ago. 2020.

GUINOTE, P. COVID-19 |Dia 70 – Vamos Falar disto Mesmo a Sério? – 3. Educare.pt, 2020f. Disponível em: https://www.educare.pt/testemunhos/artigo/ver/?id=171746&langid=1. Acesso em: 13 ago. 2020.

KOLE, A. The main barrier to inclusion in education is the lack of public policy and financial support. In: Global Education Monitoring Report 2020, inclusion and Education: All means all. Paris: Unesco, 2020. p. 58-77.

LACLAU, E. Inclusão, exclusão e a construção de identidades. In: AMARAL JUNIOR, A.; BURITY, O. (orgs.). Inclusão social, identidade e diferença: perspectiva pós estruturalista de análise social. São Paulo: Annablume, 2006. p. 21-37.

LAPA, S. Encerramento das escolas: qual o custo para as crianças com perturbações da aprendizagem. Jornal Público, 29 de mar. 2020. Disponível em: https://www.publico.pt/2020/03/29/impar/opiniao/encerramento-escolas-custo-criancas-perturbacoes-aprendizagem-1909333. Acesso em: 22 jul. 2020.

MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2005.

MARCONI, M. de A.; LAKATOS, E. M. Técnicas de pesquisa. São Paulo: Atlas, 1990.

MATOS, F. G. The Main Obstacle to Inclusion in Education is the Absence of Explicit Educational Legislation on the Learner’s Right to be Treated With Dignity in All School Contexts. In: Global Education Monitoring Report 2020, inclusion and Education: All means all. Paris: Unesco, 2020. p. 29-58.

MCCLAIN-NHLAPO, C. An Inclusive Response to COVID-19: Education for Children with Disabilities, Global Partnership for Education. 11 maio 2020. Disponível em: https://www.globalpartnership.org/blog/inclusive-response-covid-19-education-children-disabilities . Acesso em: 22 jun. 2020.

MORGADO, J. A partir de hoje com #estudo em casa. Atenta Inquietude, 20 abr. 2020a. Disponível em: https://atentainquietude.blogspot.com/2020/04/e-partir-de-hoje-com-estudoemcasa.html?fbclid=IwAR2vyHgJsA8BWBicyH-y1Gw6cNxI93yN0Nt7I7kFSsSWwtWoX4dJv0mPCMw . Acesso em: 22 jun. 2020.

MORGADO, J. Educação e ensino à distância, até onde vai a inclusão? Atenta Inquietude, 26 mar. 2020b. Disponível em: https://atentainquietude.blogspot.com/2020/03/educacao-e-ensino-distancia-ate-onde.html?fbclid=IwAR1kAgB26KQZrVhip_rxBWuA95T_W8ULyFolzKsydjtx4PUrcM75WRGDSlM . Acesso em: 22 jun. 2020.

MORGADO, J. De regresso ao lado B da educação inclusiva. Atenta Inquietude, 13 dez. 2019a. Disponível em: https://atentainquietude.blogspot.com/2019/12/de-regresso-ao-lado-b-daeducacao.html?fbclid=IwAR1G8d6iZ5TPpOEpLVkWbZb5c0htUsaQlvquP4oQqyxj1wLvDklw_B_Sroo . Acesso em: 15 ago. 2020.

MORGADO, J. O estado da educação inclusiva, um testemunho. Atenta Inquietude, 19 dez. 2019b. Disponível em: https://atentainquietude.blogspot.com/2019/12/o-estado-da-educacao-inclusiva-um.html?fbclid=IwAR16lBO0hEP0_iWhnR2LSeWaDV5-y3PY5pkiX--HyGJX1-zRftOga5SHWig. Acesso em: 22 jun. 2020.

NELSON, S. Cabe a diferenciação pedagógica numa medida prescritiva? In: COLÔA, J. (org.). Des|Confinar. Lisboa: CSC; Reticências, 2020. p. 92-95. Disponível em: https://www.slideshare.net/jcoloa/desconfinar-joaquim-cola. Acesso em: 13 ago. 2020.

NOGUEIRA, J. H. Capítulo 1 - DL 54/2018: Uma lei enganadora e perigosa. Especial Educação, 2020. Disponível em: https://especialeducacao20.blogspot.com/2020/09/cuidado-o-excesso-de-inclusao-pode-mata.html?spref=fb&m=1&fbclid=IwAR1eGmAYmPLU5tYz0M74N_oQB6eokg1OwdO_1is-Jq-8PNIGzq7Zq4M_oFA . Acesso em: 25 set. 2020.

OLIVEIRA, R. S. Como está a literacia digital de alunos e professores? Educare.pt, 13 mai. 2020. Disponível em: https://www.educare.pt/noticias/noticia/ver/?id=169986&langid=1. Acesso em: 2 jul. 2020.

PEREIRA, A. C. Famílias de pessoas com deficiência sobrecarregadas e com medo. Jornal Público, 13 de abr. 2020. Disponível em: https://www.publico.pt/2020/04/13/sociedade/reportagem/familias-pessoas-deficiencia-sobrecarregadas-medo-1911624?fbclid=IwAR2DQTOpEV6J3T9zy_aRJ9lpMfEZIvsg54pT80EyjDoXnsvgwA-o4Lmgcns. Acesso em: 22 jul. 2020.

PIRLS. PIRLS 2016 international results in Reading. 2016. Disponível em: http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-results/pirls/classroom-instruction/students-tired-and-hungry/. Acesso em: 2 jul. 2020.

PORTUGAL. Decreto-Lei 54/2018, de 6 de junho 2018. Estabelece o regime jurídico da educação inclusiva. Diário da República, Lisboa, n. 129/2018, Série I, 6 de julho de 2018. Disponível em: https://dre.pt/application/conteudo/115652961. Acesso em: 13 de ago. 2020.

PORTUGAL. Lei 116/2019, de 13 de setembro de 2019. Primeira alteração, por apreciação parlamentar, ao Decreto-Lei nº 5472018, de 6 de julho, que estabelece o regime jurídico da educação inclusiva. Diário da República, Lisboa, n. 176/2019, Série I, 13 set. 2019. Disponível em: https://dre.pt/application/conteudo/124680588. Acesso em: 13 ago. 2020.

REIMERS, F; SCHLEICHER, A.; SAAVEDRA, J. Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic Annotated resources for online learning. OECD, 2020. Disponível em: https://www.oecd.org/education/Supporting-the-continuation-of-teaching-and-learning-during-the-COVID-19-pandemic.pdf. Acesso em: 7 set. 2020.

RICHMOND, E. Shop class, over zoom – how one career and technical high school is going remote. 2 mai. 2020. Disponível em: https://www.theatlantic.com/education/archive/2020/05/remote-career-technical-school-covid-19-pandemic/611047/. Acesso em: 5 jun. 2020.

SALVADOR, P. T. E. et al. Estratégias de coleta de dados nas pesquisas qualitativas da área da saúde: scoping review. Revista Gaúcha de Enfermagem, Rio Grande do Sul, 2020, p. 1-13. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rgenf/v41/pt_1983-1447-rgenf-41-e20190297.pdf. Acesso em: 14 ago. 2020.

SILVA, S. Em Lisboa ganha-se mais 1600 euros por ano do que no resto do país. Jornal Público, 7 de mai. 2019. Disponível em: https://www.publico.pt/2019/05/07/sociedade/noticia/lisboa-rendimentos-portugal-1871745. Acesso em: 15 mar. 2020.

SILVA, S. “Existe conhecimento” para que ensino à distância funcione, garante ministro. Jornal Público, 13 de mar. 2020. Disponível em: https://www.publico.pt/2020/03/13/sociedade/noticia/existe-conhecimento-ensino-distancia-funcione-garante-ministro-1907696. Acesso em: 15 mar. 2020.

SOLOMON, K. B. Conducting web-based surveys. Practical Assessment, Research & Evaluation, Massachusetts, v. 7, n. 19, ago. 2001. Disponível em: https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1102&context=pare. Acesso em: 2 abr. 2020.

TEIXEIRA, F. A interrupção e a hybris dos tele-educadores. Jornal Público, 1 de abr. 2020. Disponível em: https://www.publico.pt/2020/04/01/sociedade/opiniao/interrupcao-hybris-teleeducadores-1910424?fbclid=IwAR1Y7k2POV6THnhzDGqsNNiNqm_452K9eqXV4gn2EKS57UslqcyfOhjtJTw. Acesso em: 26 set. 2020.

TVI. Ensino à distância é um "remendo" e não solução para o futuro, diz secretário de Estado. 2 de jun. 2020a. Disponível em: https://tvi24.iol.pt/sociedade/educacao/ensino-a-distancia-e-um-remendo-e-nao-solucao-para-o-futuro-diz-secretario-de-estado. Acesso em: 14 ago. 2020.

TVI. Covid-19: Pandemia deixa deficientes em desigualdade na educação, terapias e apoios. 11 de set. 2020b. Disponível em: https://tvi24.iol.pt/aominuto/5e56645d0cf2071930699ff6/covid-19-pandemia-deixa-deficientes-em-desigualdade-na-educacao-terapias-e-apoios/5efe3d260cf2c4d7ff3fb87f. Acesso em: 25 set. 2020.

UNESCO. Empowering Students With Disabilities During the COVID-19 Crisis. 4 de mai. 2020. Disponível em: https://bangkok.unesco.org/content/empowering-students-disabilities-during-covid-19-crisis. Acesso em: 8 jun. 2020.

WADDINGTON, L.; BRODERICK, A. Promoting equality and non-discrimination for persons with disabilities. Strasbourg: Council of Europe, 2017.

ZANINI, M. Formulário eletrônicos. Trabalho de Conclusão de Curso. 2007. (Graduação em Ciências da Computação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/184005/tcc-final-michelZanini.pdf?sequence=-1&isAllowed=y. Acesso em: 8 abr. 2020.

Published

2022-02-14

How to Cite

COLÔA, J. Pandemic times: when fragile symptoms of inclusion turn into signs of exclusion. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27101, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27101. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27101. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas públicas, educação especial e processos de inclusão: perspectivas críticas