Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks

Authors

  • Cleonara Maria Schwartz Universidade Federal do Espírito Santo/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-4411-2234
  • Isabel Cristina da Silva Frade Universidade Federal de Minas Gerais/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-0805-7581
  • Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo Universidade Federal de São João Del Rey/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-3103-3203

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20502

Keywords:

Literacy, Research groups, Education

Abstract

In this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders.

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Author Biographies

Cleonara Maria Schwartz, Universidade Federal do Espírito Santo/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo; Pós-Doutorado pela Universidade de São Paulo;  Professora da Universidade Federal do Espírito Santo; Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alfabetização, Leitura e Escrita do Espírito Santo (NEPALES);https://orcid.org/0000-0003-4411-2234; http://lattes.cnpq.br/1768605311310158

Isabel Cristina da Silva Frade, Universidade Federal de Minas Gerais/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais; Pós-Doutorado pela Universidade de São Paulo; pelo Institut National de Recherche Pédagogique/França e pela Universidade do Estado de Santa Catarina; Professora da Universidade Federal de Minas Gerais;pesquisadora do Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da FAE/UFMG (CEALE); https://orcid.org/0000-0003-0805-7581; http://lattes.cnpq.br/2572087438468943

Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Universidade Federal de São João Del Rey/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais; Pós-doutorado pela University of London, Kings College; Professora da Universidade Federal de São João Del Rey; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GPEALE); https://orcid.org/0000-0003-3103-3203; http://lattes.cnpq.br/6550649595912231

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Published

2019-11-21

How to Cite

SCHWARTZ, C. M.; FRADE, I. C. da S.; MACEDO, M. do S. A. N. Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–26, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.20502. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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