Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks

Authors

  • Cleonara Maria Schwartz Universidade Federal do Espírito Santo/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-4411-2234
  • Isabel Cristina da Silva Frade Universidade Federal de Minas Gerais/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-0805-7581
  • Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo Universidade Federal de São João Del Rey/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação https://orcid.org/0000-0003-3103-3203

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i3.20502

Keywords:

Literacy, Research groups, Education

Abstract

In this work, we sought to identify and characterize the Brazilian literacy research groups that thematicalize the process of initial teaching and learning of reading and writing. Data were collected from the page of the National Council of Scientific and Technological Development (CNPq), from the term "literacy", without temporal cut. Next, group page analysis, tabulation and analysis of the results were performed. 95 research groups were identified that study literacy, most of which are located in the Southeast of the Country. Literacy has become an object of research through different thematic approaches. Literacy is present in different fields and areas of knowledge, revealing its interdisciplinary character and its appropriation to the understanding of phenomena of different orders.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleonara Maria Schwartz, Universidade Federal do Espírito Santo/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo; Pós-Doutorado pela Universidade de São Paulo;  Professora da Universidade Federal do Espírito Santo; Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Alfabetização, Leitura e Escrita do Espírito Santo (NEPALES);https://orcid.org/0000-0003-4411-2234; http://lattes.cnpq.br/1768605311310158

Isabel Cristina da Silva Frade, Universidade Federal de Minas Gerais/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais; Pós-Doutorado pela Universidade de São Paulo; pelo Institut National de Recherche Pédagogique/França e pela Universidade do Estado de Santa Catarina; Professora da Universidade Federal de Minas Gerais;pesquisadora do Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da FAE/UFMG (CEALE); https://orcid.org/0000-0003-0805-7581; http://lattes.cnpq.br/2572087438468943

Maria do Socorro Alencar Nunes Macedo, Universidade Federal de São João Del Rey/Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais; Pós-doutorado pela University of London, Kings College; Professora da Universidade Federal de São João Del Rey; Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Alfabetização e Letramento (GPEALE); https://orcid.org/0000-0003-3103-3203; http://lattes.cnpq.br/6550649595912231

References

BALANCIERI, R. et al. A análise de redes de colaboração científica sob as novas tecnologias de informação e comunicação: um estudo na Plataforma Lattes. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 34, n. 1, p. 64-77, jan./abr. 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652005000100008. Acesso em: 5 abr. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-19652005000100008

CUNHA, L. A. Os (des)caminhos da pesquisa na pós-graduação em educação. In: SEMINÁRIO SOBRE A PRODUÇÃO CIENTÍFICA NOS PROGRAMAS DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO, 1979, 1., Brasília, DF. Anais [...]. Brasília, DF: MEC/CAPES, 1979. p. 3-15.

DIRETÓRIO DOS GRUPOS DE PESQUISA NO BRASIL LATTES. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/web/dgp. Acesso em: 15 set. 2017.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1985.

FRANCO, A. de P. Ensino Superior no Brasil: cenário, avanços e contradições. Jornal de Políticas Educacionais, n. 4, p. 53-63, jul./dez. 2008. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v2i4.15028

GONTIJO, C. M. M. Alfabetização: a criança e a linguagem escrita. São Paulo: Autores Associados, 2003.

GONTIJO, C. M. M. O processo de alfabetização: novas contribuições. São Paulo: Martins

Fontes, 2002. DOI: https://doi.org/10.1016/S1464-2859(02)80530-2

GOUVEIA, A. J. A pesquisa educacional no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, v. 1, p. 1-20, jul. 1970.

GOUVEIA, A. J. A pesquisa sobre educação no Brasil: de 1970 para cá. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, Fundação Carlos Chagas, v. 19, p. 75-79, dez. 1976.

GOUVEIA, A. J. Algumas reflexões sobre a pesquisa educacional no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, DF, v. 60, n. 135, p. 495-500, out./dez. 1974.

GUIMARÃES, M. C. M. Estado do conhecimento da alfabetização no Brasil (1944-2009). 2011. 213 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2011.

MACIEL, F. I. P. Alfabetização no Brasil: pesquisas, dados e análise. In: MORTATTI, M. R. L.; FRADE, I. C. A. S (org.). Alfabetização e seus sentidos: o que sabemos, fazemos e queremos? São Paulo: Editora Unesp; Marília: Oficina Universitária, 2014. p. 109 a 129. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Publicacoes/alfabetizacao_ebook.pdf. Acesso em: 05 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.36311/2014.978-85-393-0539-1.p109-131

MEADOWS, A. J. A comunicação científica. Brasília, DF: Briquet de Lemos, 1999.

MORTATTI, M. R. L. Produção acadêmica brasileira sobre alfabetização em tempos sombrios: a produção acadêmica brasileira sobre alfabetização: avaliação da qualidade e impacto científico e social. La Plage em Revista, Sorocaba, v. 4, n. 2, p. 8-26, maio-ago. 2018. Disponível em: http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/469. Acesso em: 05 ago. 2018. DOI: https://doi.org/10.24115/S2446-6220201842469p.8-26

PERES, E. A revista História da Educação e a produção no campo da história da alfabetização. In: ENCONTRO SUL-RIO-GRANDENSE DE PESQUISADORES EM HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 11., 2005. São Leopoldo. Anais [...]. São Leopoldo: Unisinos, 2005. v. 1, p. 1-12. 1 CD-ROM

SERRANO, A. C. R. O estado do conhecimento sobre a aquisição da escrita no Brasil. 2010. 112 p. Dissertação (Mestrado) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2010. Disponível em: http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/269807. Acesso em: 17 ago. 2018.

SOARES, M. B. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: INEP; Santiago; REDUC, 1989.

SOARES, M. B. As muitas facetas da alfabetização. Caderno de Pesquisa, n. 52, p. 19-24, fev. 1985.

SOARES, M. B. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 24, jan./abr. 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782004000100002

SOARES, M. B.; MACIEL, F. I. P. Alfabetização no Brasil: o estado do conhecimento. Brasília, DF: MEC/INEP/COMPED, 2000.

VICENTE, M. S.; DIAS, S. de O. M.; SANO, B. H. Análise da Ampliação do Ensino Superior no Brasil a partir do Programa de Reestruturação e Expansão Universitária: as novas universidades federais. Movimento-Revista de Educação, Niterói, ano 5, n. 9, p. 7-40, jul./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.22409/mov.v0i9.480

TRINDADE, I. M. F.; ITAQUI, E. R.; COSTA, L. S. As pesquisas de alfabetização e alfabetismo/letramento em foco. 2017. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/30274/000646285.pdf?sequence=1. Acesso em: 2 mar. 2019.

WARDE, M. J. O papel da pesquisa na pós-graduação em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 73, p. 57-75, maio 1990.

Published

2019-11-21

How to Cite

SCHWARTZ, C. M.; FRADE, I. C. da S.; MACEDO, M. do S. A. N. Research groups in literacy in Brazil: dialogues with research networks. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–26, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.20502. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20502. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.