The history of the modern public school, its contemporary configuration and social function

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43iesp.16337

Keywords:

Public school, Origin, Historic, Social function

Abstract

Public education is not an invention of modern times, but the school as we conceive it today – universal, secular, unpaid and obligatory – is a recent institution, with its principles discussed and/or redefined initially during the period of the French Revolution, consolidating later in the late nineteenth and early twentieth centuries when some countries reorganized and implemented their national education systems. From the historical notion of the development and constitution of the public school that we currently have, we think about the conception of public school that we understand. That is, understanding the meaning of the "public" that characterizes the school as such and how it has developed historically. The school, as we know it, is the result of a settling of accounts: with the absolute power of the State; with the dominant ideology centered on the metaphysical view of the world; and finally, with the conception of human inequality as something determined by nature. Even though, at various moments, resistance movements have claimed and claim the development of a popular public school in fact, this confrontation is still necessary to create a public, secular, free, obligatory, high quality and disinterested school. From Gramsci we emphasize the importance of an intellectual movement that diffuses new world conceptions capable of raising the civil conscience of the population and producing new behaviors that not submit to the direction of the capitalist State.

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Author Biographies

Lilian Giacomini Cruz, UEMS/Ivinhema/SP

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade de Mogi das Cruzes, é especialista em Gerenciamento Ambiental pela Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz; (ESALQ) da Universidade de São Paulo (USP) e doutora em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista (UNESP - Bauru), com período de estágio (doutorado sanduíche) na Universidade de Santiago de Compostela, Espanha. Atualmente é Professora e Coordenadora dos cursos de Licenciatura e Bacharelado em Ciências Biológicas da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), unidade de Ivinhema e, professora do Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Matemática (Mestrado Profissional) da UEMS, unidade de Dourados. Tem experiência em diferentes temas da área da Educação, em especial nos estudos em Educação Ambiental no contexto escolar. É membro do Grupo de pesquisa em Educação Ambiental (GPEA) vinculado ao Programa de Pós-graduação em Educação para a Ciência (UNESP-Bauru), colaborando como pesquisadora.

Marcela de Moraes Agudo, UNESP/Bauru/SP

Licenciada e Bacharel em Ciências Biológicas pela UNESP/Botucatu. Pedagoga pela UNESP/Bauru. Mestra e Doutora em Educação para a Ciência na UNESP/Bauru (bolsista CAPES - Proex e FAPESP), pesquisando a educação ambiental na formação de professores. Participa, desde 2011, do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental (GPEA), liderado pela Profa Dra Marília Freitas de Campos Tozoni-Reis. Foi estagiária da UNESP/Botucatu de 2006 a 2011, participando de projetos de iniciação científica, e bolsista de órgãos de fomento (CNPQ e FAPESP). Tem experiência profissional na Educação Básica, atuando na Secretaria da Educação do Estado de São Paulo e na Secretaria Municipal de Educação de Bauru/SP; e no Ensino Superior, como professora bolsista nos cursos de Licenciatura em Ciências Biológicas e Pedagogia na UNESP/Bauru. Principais temas de pesquisa: Natureza e Sociedade. Ensino de Ciências e Biologia. Educação Ambiental. Formação de Professores. Pedagogia. Fundamentos da educação. Trabalho docente. Escola pública.

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Published

2018-12-06

How to Cite

CRUZ, L. G.; AGUDO, M. de M. The history of the modern public school, its contemporary configuration and social function. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. esp, p. 77–100, 2018. DOI: 10.18593/r.v43iesp.16337. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16337. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Dossiê Comemorativo Roteiro 40 anos

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