Persistence of child labor or exploration of child labor

Authors

  • Soraya Franzoni Conde Universidade Federal de Santa Catarina
  • Mauricio Silva UFSC

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23071

Keywords:

Work, Education, Childhood, Exploration

Abstract

The article aimed to problematize the relations between the process of human formation of the working class childhood and the problem of the “exploitation of child labor”, in turn so wrapped up in myths, controversies and misconceptions, object of a certain common sense by the researchers, non-governmental institutions and official bodies, the media and the general population. In this sense, the wording of the article aims to bring to the discussion theoretical and conceptual elements about the problem in question, in which the synthesis question/problem-question: “child labor or exploitation of child labor?”, Circumscribed in the historical perspective of the capitalist system of production. Both academic literature and official and even non-governmental (third sector) documents and data privilege the term “child labor” rather than “exploitation of child labor”. From this point of view, the idea is, from a methodological point of view, to reflect from the existing literature and statistical data. We understand that the concealment of the word “exploitation” is part of the political and discursive strategy that seeks to divert the social focus from the central element of capitalist society: the exploitation of surplus value. Thus, we can say that conceptual, etymological, epistemological and ideological confusions about the theme are part of the apparent political-ideological discursive game and, dealing with superficial aspects of the problem, contribute to the weakening of the struggle for another society, persisting the problem before of the insoluble contradictions and crises of capital, which has the central element of its production / reproduction in the misery arising from the exploitation of labor.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mauricio Silva, UFSC

Professor aposentado da Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Unicamp

References

ANTUNES, R. Adeus ao trabalho. Campinas: Editora da Unicamp, 1995.

ANTUNES, R. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do Trabalho. São Paulo: Boitempo, 1999.

ANTUNES, R. O privilégio da servidão: o novo proletariado de serviços na era digital. São Paulo: Boitempo, 2018.

CASTEL, R. et al. Da indigência à exclusão, a desfiliação: precariedade do trabalho e vulnerabilidade relacional. In: DONZELOT, J. (org.). Face a L”exclusion: le modèle Français. Paris: Esprit, 1991. p. 137-168.

CHOMSKY, N. Segredos, mentiras e democracia. Brasília: Ed. UNB, 1997.

CONDE, S. F. Quando o trabalho infantil se torna uma generalidade social. Revista Trabalho Necessário, v. 10, n. 15, p. 1-22, 2012. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.10i15.p6866

CONDE, S. F. A escola e a exploração do trabalho infantil na fumicultura catarinense. Florianópolis: Editora Em Debate, 2016.

DUARTE, N.; DELLA FONTE, S. S. Arte, conhecimento e paixão na formação humana. Campinas: Autores Associados, 2010.

FONTES, V. Capitalismo em tempos de uberização: do trabalho ao emprego. Marx e o Marxismo, Rio de Janeiro, v. 5, n. 8, p. 45-67, jan./jun. 2018. Disponível em: https://bit.ly/2m5lmkj. Acesso em: 20 ago. 2018.

FÓRUM NACIONAL DE PREVENÇÃO E ERRADICAÇÃO DO TRABALHO INFANTIL NO BRASIL. O trabalho infantil nos principais agrupamentos de atividades econômicas do Brasil. Brasília, DF: FNPETI, 2016. Disponível em: https://fnpeti.org.br/media/12dejunho/documentos-de-referencia/O_Trabalho_Infantil_nos_Principais_Grupamentos_de_Ati.pdf. Acesso em: 16 dez. 2019.

HOBSBAWN, E. J. A Era das Revoluções. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

MACHADO, L. R. de S. Politécnica, escola unitária e trabalho. São Paulo: Cortez, 1989.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. São Paulo: Cortez, 1991.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MARX, K. O Capital: crítica da economia política. 3. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1988.

MARX, K. Trabalho assalariado e capital. 5 de abril de 1849. Lisboa: Editora Avante, 2006. Tomos I, II e III. (Obras Escolhidas).

MÉSZÁROS, I. A educação para além do capital. São Paulo. Boitempo: 2005.

NEVES, D. P. A perversão do trabalho infantil. Niterói: Intertexto, 1999.

NOGUEIRA, M. A. Educação, saber, produção em Marx e Engels. São Paulo: Cortez, 1990.

PALHOZA, N. Nada de novo sob o parreiral: o trabalho infantil dos ítalo-descendentes na vitivinicultura videirense. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2019.

REIS FILHO, D. O Manifesto do Partido Comunista 150 anos depois. Rio de janeiro: Contraponto, 1998.

RUBIN, I. L. A Teoria Marxista de Valor. São Paulo: Ed. Polis, 1987.

SÃO PAULO (Estado). Tribunal Internacional Contra o Trabalho Infantil. Sentença. São Paulo, 1999. Mimeo.

SCHWARTZMAN, Simon. As causas da pobreza. Rio de Janeiro: FGV, 2004.

SILVA, M. R. Trama doce-amarga: (exploração do) trabalho infantil e cultura lúdica. São Paulo: Hucitec; Ijuí: Unijuí, 2003.

SILVA, M. R.; Trabalho infantil ou exploração do trabalho infantil. In: REDIN, E.; MÜLLER, F.; REDIN, M. M. (org.). Infâncias: cidades e escolas amigas das crianças. Porto Alegre: Mediação, 2007. p. 57-75.

THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa II (A maldição de Adão). São Paulo: Paz e Terra, 2002.

Published

2020-06-05

How to Cite

CONDE, S. F. .; SILVA, M. Persistence of child labor or exploration of child labor. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–20, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23071. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23071. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas educacionais e o avanço da nova (ou extrema?) direita

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.