State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i3.17298

Keywords:

Teachers qualification, Research, State-of-the-art

Abstract

This paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jerry Adriano Raimundo, Professor do Ensino Fundamental do Município de Curitiba – PR – Brasil

Mestre em Educação (UFPR). Professor do Ensino Fundamental (PMC). Especializado em Filosofia Contemporânea (FACEL) e Psicopedagogia (ESAP). Licenciado em Pedagogia e Normal Superior (UEM). Bacharel em Teologia (SPR).

Maurício Cesar Vitória Fagundes, Universidade Federal do Paraná

Graduado em História pela Universidade Católica de Pelotas, Especialista em filosofia pela Universidade Estadual de Londrina, Especialista em Gestão e Organização do Trabalho pedagógico na Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Estadual do Paraná, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas e Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Atualmente é professor ensino superior da Universidade Federal do Paraná. Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Formação de Professores e Gestão Educação Básica e Educação Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: projeto político-pedagógico, educação superior, processos emancipatórios, dialética, pedagogia universitária, educação do campo, formação docente e educação popular.

References

ANDRÉ, M. E. D. A. de (Org.). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília, DF: MEC/Inep/Comped, 2002.

ANPED. GT08 – Formação de professores. Disponível em: <http://www.ANPEd.org.br/grupos-de-trabalho/gt08-forma%C3%A7%C3%A3o-de-professores>. Acesso em: 23 mar. 2017.

BRZEZINSKI, I. (Org.) Formação de profissionais da educação (1997-2002). Brasília, DF: MEC/Inep, 2006.

BRZEZINSKI, I. (Org.) Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília, DF: MEC/Inep, 2014.

DIRETÓRIOS DOS GRUPOS DE PESQUISA NO BRASIL. Séries Históricas. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/web/dgp/sobre>. Acesso em: 28 fev. 2017.

GEOCAPES. Concessão de bolsas de pós-graduação da CAPES no Brasil. Disponível em: <https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/>. Acesso em: 07 ago. 2018.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. P.; HOHENDORFF, J. V. Métodos de pesquisa: manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014.

PLATAFORMA SUCUPIRA. Cursos avaliados. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.xhtml>. Acesso em: 24 mar. 2017.

PORTAL DE PERIÓDICOS DA CAPES/MEC. Disponível em: <http://www.periodicos.capes.gov.br/?option=com_pfaq&controller=Show&view=pfaqshow&mn=72&smn=85&limitstart=4>. Acesso em: 02 jun. 2017.

ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, dez. 2006.

Published

2018-12-19

How to Cite

RAIMUNDO, J. A.; FAGUNDES, M. C. V. State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 3, p. 891–918, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i3.17298. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17298. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.