State of the art about teacher training between 2001 and 2016: a look at Brazilian production from Portal of periodicals of CAPES/MEC
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43i3.17298Keywords:
Teachers qualification, Research, State-of-the-artAbstract
This paper presents the developments of Brazilian research on the education of teachers during the first 15 years of the twenty-first century. It inquires and correlates the output, frequency, authorship and origins of such researches. This work points to a continuous development on the field, and organizes data for future research. To this end, it collects the bibliographical data from Portal of periodicals of CAPES/MEC, using statistical methods to analyze the information. A quantitative approach is used to describe the data and its categories, to show the developments on the field over the period. Results show a lack of research on some subjects and a diminishing in both frequency and total output of research on teacher's education. This research had as main interlocutors: Romanowski and Ens (2006), André (2002), Brzezinski (2006, 2014), Gil (2008) and Ferreira (2002).
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A. de (Org.). Formação de professores no Brasil (1990-1998). Brasília, DF: MEC/Inep/Comped, 2002.
ANPED. GT08 – Formação de professores. Disponível em: <http://www.ANPEd.org.br/grupos-de-trabalho/gt08-forma%C3%A7%C3%A3o-de-professores>. Acesso em: 23 mar. 2017.
BRZEZINSKI, I. (Org.) Formação de profissionais da educação (1997-2002). Brasília, DF: MEC/Inep, 2006.
BRZEZINSKI, I. (Org.) Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília, DF: MEC/Inep, 2014.
DIRETÓRIOS DOS GRUPOS DE PESQUISA NO BRASIL. Séries Históricas. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/web/dgp/sobre>. Acesso em: 28 fev. 2017.
GEOCAPES. Concessão de bolsas de pós-graduação da CAPES no Brasil. Disponível em: <https://geocapes.capes.gov.br/geocapes/>. Acesso em: 07 ago. 2018.
FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, São Paulo, ano 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KOLLER, S. H.; COUTO, M. C. P. P.; HOHENDORFF, J. V. Métodos de pesquisa: manual de produção científica. Porto Alegre: Penso, 2014.
PLATAFORMA SUCUPIRA. Cursos avaliados. Disponível em: <https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/programa/quantitativos/quantitativoAreaAvaliacao.xhtml>. Acesso em: 24 mar. 2017.
PORTAL DE PERIÓDICOS DA CAPES/MEC. Disponível em: <http://www.periodicos.capes.gov.br/?option=com_pfaq&controller=Show&view=pfaqshow&mn=72&smn=85&limitstart=4>. Acesso em: 02 jun. 2017.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “Estado da arte” em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, dez. 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.