Presentation: An alternative to centralized curriculum policies
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.27181Keywords:
Curriculum, Teacher trainingAbstract
In this text, we reaffirm our position contrary to the definition of a detailed national curriculum common-core and propose to think public curriculum policies, understanding curriculum as a significant practice, as a space-time for the production of meanings. We assume a theoretical commitment to respond to challenges that have been presented by instrumental rationality in the field of the curriculum. As an answer, we propose to think of educational intervention as a radical investment, arguing that it is much more productive to intervene in curriculum policies through the constitution of an intersubjective network in which in-service teachers participate, researchers at the University who are also professors, teachers in initial training who, in the space located at the school, they will be produced as subjects.
Downloads
References
APPADURAI, A. La modernidad desbordada - Dimensiones culturales de La globalización. Buenos Aires: FCE, 2001.
BALL, S. J.; MAGUIRE, M. How schools do policy? Policy enactments in secondary school. New York: Routledge, 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203153185
BALL, S. J.; MAINARDES, J. (ed.). Políticas Educacionais. São Paulo: Cortez, 2011.
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BRASIL. Plano de Desenvolvimento da Educação 2011. Brasília, DF: MEC, 2008.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 set. 2019.
COSTA, H.; LOPES, A. C. School subject community in times of death of the subject. Policy Futures in Education, v. 1, p. 1-17, 2018. DOI: https://doi.org/10.1177/1478210318766955
FLETCHER, P. R.; RIBEIRO, S. C. Modeling education system performance with demographic data, an introduction to the PROFLUXO model. Paris: UNESCO, 1989.
FONTANIVE, N. S.; KLEIN, R. O efeito da capacitação docente no desempenho dos alunos: uma contribuição para a formulação de novas políticas públicas de melhoria da qualidade da educação básica. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, v. 3, p. 62-89, 2010.
FRANCO, C.; ALVES, F.; BONAMINO, A. Qualidade do ensino fundamental: políticas, suas possibilidades, seus limites. Educação & Sociedade, v. 28, p. 989-1014, 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300017
FREITAS, L. C. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educação & Sociedade, v. 33, p. 379-404, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000200004
GATTI, B. A. Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, v. 30, n. 1, p. 11-30, 2004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002
KLIEBARD, H. M. Forging the American curriculum. New York: Routledge, 1992.
LACLAU, E. Emancipação e diferença. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2011.
LACLAU, E. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
LOPES, A. C. Democracia nas políticas de currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 42, p. 700-715, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300003
LOPES, A. C. Articulações de demandas educativas (im)possibilitadas pelo antagonismo ao “marxismo cultural”. Archivos Analíticos De Políticas Educativas / Education Policy Analysis Archives, v. 27, p. 109-129, 2019. DOI: https://doi.org/10.14507/epaa.27.4881
LOPES, A. C. Investment in curricular normativity in Brazil: a critical-discursive perspective. In: LEE, John Chi-Kin; GOUGH, Noel (Co-edited). Transnational education and curriculum studies: international perspective. London: Routledge, 2020. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351061629-5
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Contribuições de Stephen Ball para o estudo das políticas de currículo. In: BALL, S.; MAINARDES, J. (org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. v. 1, p. 249-283.
MACEDO, E. Currículo e conhecimento: aproximações entre educação e ensino. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 716-737, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300004
MACEDO, E. A noção de crise e a legitimação de discursos curriculares. Currículo sem Fronteiras, v. 13, n. 3, p. 436-450, set./dez., 2013.
MACEDO, E. Base Nacional Comum para Currículos: direitos de aprendizagem e desenvolvimento para quem? Educação & Sociedade, v. 36, n. 133, p. 891-908, dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015155700
MACEDO, E. Base nacional curricular comum: a falsa oposição entre conhecimento para fazer algo e conhecimento em si. Educação em Revista, v. 32, n. 2, p. 45-68, jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698153052
MACEDO, E. National curriculum in Brazil: between accountability and social justice. Curriculum Perspectives, v. 39, p. 187-191, 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s41297-019-00075-3
MATHEUS, D. dos S.; LOPES, A. C. Sentidos de qualidade na política de currículo (2003-2012). Educação & Realidade, v. 39, n. 2, p. 337-357, 2014. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200002
MILLER, J. L. Teorização do currículo como antídoto contra a cultura da testagem. Revista e-Curriculum, v. 12, n. 3, p. 2043-2063, 2014.
MILLER, J. L.; MACEDO, E. Políticas públicas em currículo: autobiografia e sujeito relacional. Práxis Educativa, v. 13, n. 3, p. 948-965, 2018. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i3.0018
MOUFFE, C. La paradoxa democrática. Barcelona: Gedisa, 2003.
MOUFFE, C. For a left populism. London: Verso, 2018.
ORTIGÃO, M. I.; SZTAJN, P. Mathematics, teachers, reform and equity: results from brazilian national assessment. Journal for Research in Mathematics Education, v. 38, p. 393-419, 2007.
RAVITCH, D. Reign of errors: the hoax of the privatization movement and the danger to America’s public schools. New York: Random House, 2013.
SAHLBERG, P. Finnish Lessons 2.0. Nova York: Teachers College Press, 2015.
SHIROMA, E. A formação do professor-gestor nas políticas de profissionalização. Revista e-Curriculum, v. 7, p. 1-20, 2011a.
SHIROMA, E. Professores em exame: reflexões sobre políticas de avaliação docente. Práxis Educativa, v. 6, p. 31-44, 2011b. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.6i1.0003
SOLIGO, V. Qualidade da Educação: relações entre características de contexto e os resultados das avaliações em larga escala nos municípios de pequeno porte da Região Sul do Brasil. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2013.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Alice Casimiro Lopes, Elizabeth Macedo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.