Historical conditions for the existence of the educational quality verified by the large-scale assessments

Authors

  • Jarbas Dametto Universidade de Passo Fundo/UPF
  • Rosimar Serena Siqueira Esquinsani Universidade de Passo Fundo / UPF

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43iesp.16465

Keywords:

Basic education, Educational quality, Large-scale assessments

Abstract

Based on the centrality of large-scale evaluations of educational policies aimed at basic education in Brazil, the article seeks to present the political-discursive arrangement that underpins the emergence of “educational quality” as an object apprehensible through standardized assessments of educational networks. Sustaining the objective of scrutinizing the existing affinities between a powerful discourse in the educational agenda: the educational quality, based on the large-scale evaluations given that it is possibly in this coexistence that the object of educational quality, positivized through evaluations, emerges as a discursively possible object and politically relevant. Based on the methodology of bibliographical research and literature review, the text uses a poststructuralist approach based on the writings of Michel Foucault, directed to the official discourse and to the academic statements, in the search of historicizing the present, elucidating the epistemic and political anchorages that inscribe the object “educational quality” currently, in other words, present the devices that make the contemporary discourse of quality possible and politically incisive. Statements, or even objects of discourse, institute battlefields, in which forces are tactically ordered in the struggle for the imposition of meaning. It concludes that, in this vein, the official quality discourse entails a clear political bias, overshadowed by a pretended objectivity, operated by specific verdict rituals, such as large-scale external evaluation. The fabrication of the object educational quality as performance in standardized tests, refers to the interdiscursive field, whose statements provide it with anchor points and minimize or obfuscate its inconsistencies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jarbas Dametto, Universidade de Passo Fundo/UPF

Doutor em Educação. Professor e pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Envelhecimento Humano da Universidade de Passo Fundo.

Rosimar Serena Siqueira Esquinsani, Universidade de Passo Fundo / UPF

Doutora em Educação. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Passo Fundo. Pesquisaodra Pq/CNPq.

References

ABRUCIO, F. L. O impacto do modelo gerencial na Administração Pública: um breve estudo sobre a experiência internacional recente. Cadernos ENAP, Brasília, DF, n. 10, 1997.

AFONSO, A. J. Estado, políticas educacionais e obsessão avaliativa. Contrapontos, Itajaí, v. 7, n. 1, p. 11-22, jan./abr. 2007.

AFONSO, A. J. Reforma do Estado e políticas educacionais: entre a crise do Estado-nação e a emergência da regulação supranacional. Educação & Sociedade, Campinas, v. 22. n. 75, p. 15-32, ago. 2001.

ANDRADE, E. C. Rankings em educação: tipos, problemas, informações e mudanças. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 41, n. 2, jun. 2011.

ARATO, A. Representação, soberania popular, e accountability. Lua Nova, São Paulo, n. 55-56, p. 85-103, 2002.

BALL, S. J. Performatividade, privatização e o pós-Estado do Bem-Estar. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, dez. 2004.

BALL, S. J. Performatividades e fabricações na economia educacional: rumo a uma sociedade performativa. Educação & Realidade, n. 35, v. 2, p. 37-55, maio/ago. 2010.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, set./dez. 2005.

BALL, S. J. Reformar escolas/reformar professores e os terrores da performatividade. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 15, n. 2, 2002.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria n. 931, de 21 de março de 2005. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 22 mar. 2005. Disponível em: <http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/downloads/Port931_21MAR05.pdf>. Acesso em: 02 nov. 2017.

CAMPOS, A. M. Accounstability: quando poderemos traduzi-la para o português? Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 30-50, 1990.

DAMETTO, J.; ESQUINSANI, R. S. S. Avaliação educacional em larga escala: performatividade e perversão da experiência educacional. Educação, Santa Maria, p. 619-630, set. 2015. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/13742>. Acesso em: 10 maio 2018. doi:http://dx.doi.org/10.5902/1984644413742.

DOURADO, L. F.; OLIVEIRA, J. F. de. SANTOS, C. de A. A qualidade da Educação: conceitos e definições. Brasília, DF: MEC/INEP, 2007.

ESQUINSANI, R. S. S. Performatividade e educação: a política das avaliações em larga escala e a apropriação da mídia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 5, n. 2, p. 131-137, jul./dez. 2010.

FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008a.

FOUCAULT, M. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

GUIA DO ESTUDANTE. Entenda a avaliação de cursos 2016 do Guia do Estudante. 16 maio 2016. Disponível em: <http://guiadoestudante.abril.com.br/universidades/entenda-como-e-feita-a-avaliacao-de-cursos-do-guia-do-estudante/>. Acesso em: 20 maio 2018.

ICLE, G. Para apresentar a performance à Educação. Educação & Realidade, v. 35, n. 2, p. 11-22, maio/ago. 2010.

LYOTARD, J.-F. A condição pós-moderna. 6. ed. Rio de Janeiro: José Olympo, 2000.

MONTEIRO, G. C. M.; FERNANDES, T. W. de P. O SAEB e seus enfoques: tecendo algumas considerações. In: Educação e qualidade: sistemas educacionais em construção. Juiz de Fora: Ed. UFJF, 2012. p. 95-112.

MORRIS, P. Política educacional, exames internacionais de desempenho e a busca da escolarização de classe mundial: uma análise crítica. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 68, p. 302-342, maio/ago. 2017. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/4696/3379>. Acesso em: 20 maio 2018.

PIOLLI, E.; SILVA, E. P.; HELOANI, J. R. M. Plano Nacional de Educação, autonomia controlada e adoecimento do professor. Cadernos CEDES, Campinas, v. 35, n. 97, p. 589-607, dez. 2015.

RAMOS, G. P. Racionalidade e gerencialismo na política educacional paulista de 1995 a 2014: muito além das conjunturas. Ensaio: avaliação e políticas públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 92, p. 546-578, set. 2016.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.

ROSISTOLATO, R.; PRADO, A. P. do; FERNÁNDEZ, S. J. Cobranças, estratégias e “jeitinhos”: avaliações em larga escala no Rio de Janeiro. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 59, p. 78-107, maio/ago. 2014. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/2853/2850>. Acesso em: 20 maio 2018.

SANTOS, L. L. C. P. Formação de professores na cultura do desempenho. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, dez. 2004.

SCHEDLER, A. ¿Qué es la rendición de cuentas? Cuadernos de Transparência, IFAI, México, n. 3, 2004. 48 p.

SCHNEIDER, M. P.; NARDI, E. L. Accountability em educação: mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-avaliador? ETD – Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, n. 1, p. 58-74, jan./abr. 2015.

SHIROMA, E. O. Performatividade e intensificação: tendências para o sistema de formação docente. In: CENCI, Â. V.; DALBOSCO, C. A.; MÜHL, E. H. (Org.). Sobre filosofia e educação: racionalidade, diversidade e formação pedagógica. Passo Fundo: Ed. UPF, 2009. p. 374-387.

Published

2018-12-06

How to Cite

DAMETTO, J.; ESQUINSANI, R. S. S. Historical conditions for the existence of the educational quality verified by the large-scale assessments. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. esp, p. 101–130, 2018. DOI: 10.18593/r.v43iesp.16465. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16465. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Comemorativo Roteiro 40 anos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.