Rural education, progressive education movement and educational policy: the experience of the escola ativa program

Authors

  • Márcio Adriano de Azevedo Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN https://orcid.org/0000-0003-1964-786X
  • Maria Aparecida de Queiroz Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN
  • Francisco das Chagas Silva Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN https://orcid.org/0000-0002-9721-9812

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.28138

Keywords:

Rural Education, Progressive Education movement, Educational policies, Escola Ativa program

Abstract

The article presented is a partial result from an academic research at the doctoral level, financed by CNPq, and aims to understand the influence of the Nova Escola (Progressive Education) movement in government initiatives for rural education, in particular, the Escola Ativa Program. We opted for theoretical and methodological procedures such as literature review, documentary analysis, observation, and field notes. In Progressive Education pedagogical conception, two influences stand out: methodological and doctrinal currents, which inspired several educational programs and projects worldwide, including government actions towards rural schools placed in Brazil, such as the Escola Ativa Program implemented in the 1990s to attend rural schools, aiming to fill the methodological gaps for didactic-pedagogical work at schools with multigrade classes. The research results show that the program had occurred for more than 20 years as a specific initiative for schools with multigrade classes. However, the Escola Ativa Program was abolished in 2011 under the argument it would be replaced by the Escola da Terra Program. The extinction of the Program without a prior evaluation of the policy that was conceived ended up following the perverse cycle of education policies in Brazil, where programs and projects have become ceased or extinct, mainly when government transitions occur.

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Author Biographies

Márcio Adriano de Azevedo, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte – IFRN.

Maria Aparecida de Queiroz, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Pedagogia (Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1972), mestrado em Educação (Universidade Estadual de Campinas (1984) e doutorado em Educação (Universidade de São Paulo (1997). Professora adjunta IV da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Com experiência em Administração de Sistemas Educacionais; pesquisadora em política educacional, educação em contextos rurais ou do campo, políticas de juventude, educação a distância e o Plano de Ações Articuladas.

Francisco das Chagas Silva Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Possui graduação em História (UFPB), doutorado em Educação (UFRN) e Pós-doutorado em Educação (UFF). É professor titular do IFRN, Campus de Mossoró, e líder do Grupo de Estudos "Trabalho, Educação e Sociedade" (G-Tres),grupo em rede com o Histedbr, da Unicamp. É professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino (IFRN/UERN/UFERSA), do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (Mestrado Profissional em Rede Nacional), Polo IFRN/Mossoró e do Programa de Pós-graduação em Educação (IFRN/Natal). Desenvolve pesquisas nas áreas de História e memória, Educação Profissional, formação saberes docente, história da educação, ensino de História.

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Published

2022-02-14

How to Cite

AZEVEDO, M. A. de; QUEIROZ, M. A. de; SOUZA, F. das C. S. Rural education, progressive education movement and educational policy: the experience of the escola ativa program. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e28138, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.28138. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/28138. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação do Campo: análises e resistências em movimento

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