New names, old practices: what's different about New More Education?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.26849

Keywords:

Public policy, Full-time education, New Program More Education

Abstract

The present reflection is the result of joint studies developed by two research groups, from the Northeast and North regions, respectively, and aimed to analyze what is innovative in the official discourse of the New Program More Education (PNME), instituted through the Ordinance. Interministerial No. 1,144, of October 10, 2016, replacing the Mais Educação Program. The methodological approach adopted is of a qualitative nature, developed through the procedures of bibliographic review and document analysis. The works Cavaliere (2009), Dutra e Moll (2018), Moll (2012), Passos (2020), among others, gave theoretical support to the analysis. Although the proposal of the “new” program is to improve learning in Portuguese and Mathematics in elementary school with the extension of the school day of children and adolescents, by supplementing the workload with 5 or 15 hours per week, in the shift and in the evening, research already developed in Brazil shows that the management concept adopted by the PNME is of a managerial nature and is anchored in the reforms that have been underway in the country since the 1990s, installing in the schools of basic education the culture of large scale assessment whose results assume the epicenter of the debates.

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Author Biographies

Edna Cristina do Prado, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Pós-doutorado em Educação no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa; (IE/UL); doutorado em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP); mestrado em Educação Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), ambos na área de políticas públicas para a EJA; especialização em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP); especialização em Tutoria em EaD pelo Senac de Curitiba; especialização em Ecoturismo pela Universidade Federal de Lavras (UFLA); licenciatura em Educação Física pela Faculdade de Educação Física de Santo André (FEFISA); licenciatura em Pedagogia pela Universidade do Grande ABC (UNIABC); licenciatura em Letras e bacharelado em Linguística pela Universidade de São Paulo (USP); bacharelado em Direito pela Faculdade Maurício de Nassau (FMN); bacharelado em Teologia pela Faculdade Teológica Sul Americana (FTSA). Professora Associada da Universidade Federal de Alagoas (UFAL) no curso de Pedagogia e nos cursos de mestrado e doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação - PPGE. Líder do Grupo do Pesquisa Gestão e Avaliação Educacional - GAE do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas (UFAL/CNPq). Diretora da Seção Estadual da Anpae Alagoas biênios 2011-2013/2013-2015. Tem experiência em docência e na gestão da educação básica e ensino superior, atuando principalmente nos seguintes temas: Gestão Educacional; Políticas Públicas; Ensino Superior e Educação Jurídica.

Eliene Brito Passos, Universidade Federal do Pará

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Pará. Técnica em Educação pela Secretaria Estadual de Educação – SEDUC-Pa. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Política, Gestão e Avaliação da Educação/UFPA/CNPq.

Maria de Fátima Matos de Souza, Universidade Federal do Pará

Pós-doutora em Educação pela Universidade Católica de Brasília. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de São Paulo. Professora do Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica, Professora Adjunta.

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Published

2021-03-12

How to Cite

PRADO, E. C. do; PASSOS, E. B. .; SOUZA, M. de F. M. de . New names, old practices: what’s different about New More Education?. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e26849, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.26849. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/26849. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Educação Integral

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