Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23825

Keywords:

Education, Curriculum, Politics

Abstract

In this interview, we are interested in addressing school education and teaching as a production of meanings. The present interview argues for an institutional “role”: the Municipal Secretary of Education, Science and Technology of Niterói, State of Rio de Janeiro, but does not lose sight of the person instituted in the position, who works in many sectors of the Education area, necessarily consonants. She is also a teacher; teacher and researcher trainer; woman in command; wife; citizen. We start from the assumption that what we describe as reality is a phenomenon produced by our intentionalities, such intentionalities are responses to the outside that constitutes, therefore, our production of existential senses or meanings, through rules, is always in tension with the world that fence. Thinking, building and executing educational public policies is a political exercise, understood with the art of living in the polis, of great complexity, necessarily conflicting, including in the intimacy of those who experience conflicting situations between self-interest and the institutional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Guilherme Augusto Rezende Lemos, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ

Guilherme Augusto Rezende Lemos é Graduado em Filosofia pela UERJ (1996), Mestre em Filosofia Moderna e Contemporânea pelo PPGFIL/UERJ (2001), Doutor em Educação Pelo ProPEd/UERJ (2014); é Vice-Coordenador do ProPEd-UERJ; Pesquisador do grupo de pesquisa Currículo, Cultura e Diferença – PropEd-UERJ; Professor Adjunto da Faculdade de Educação da UERJ, atuando nas áreas de didática e currículo; Coordenador do Curso de Extensão em Produção Curricular para a Rede de Ensino de Niterói; Pesquisador do Projeto Uma alternativa às políticas centralizadas: formar professores e produzir currículo – nas escolas, Projeto de pesquisa e intervenção inovadora apresentado ao Edital Apoio à pesquisa e à inovação em Ciência Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas, Linha 1: Educação Básica: ensino e formação docente, liderado por Elizabeth Macedo (2017). Financiamento CAPES, CNPq e FAPERJ. APQ1 FAPERJ (2016), ARC FAPERJ (2019).

References

LEMOS, G. A. R. Currículo e docência: regulação e escape. In: MACEDO, E.; MENEZES, I. (org.). Currículo, política e cultura: conversas entre Brasil e Portugal. Curitiba: CRV, 2019. p. 41-56.

RIBEIRO, D. Aos trancos e barrancos: como o Brasil deu no que deu. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1986.

Endereço para correspondência: Rua Santo Amaro, 14, apto 801, Glória, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil; guilhermealemos@yahoo.com.br

Published

2020-09-24

How to Cite

LEMOS, G. A. R. . Interview: policy, power and existence, with Flávia Monteiro de Barros Araújo. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23825, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i.23825. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23825. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.