The importance of participation in the classroom study in continuing training of teachers who teach measures in the initial years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23736

Keywords:

Classroom study, Measures, Early years, Teaching knowledge, Continuing education

Abstract

Teachers who teach mathematics in the early years have the challenge of teaching content to students who do not, in most cases, have sufficient previous knowledge or domain to understand a certain subject, for example, the object of study measures. In addition, conventional teacher training processes have not met this demand. On the one hand, because they do not meet the needs of teachers, and on the other, because there is no active and reflective participation in the construction / reconstruction of school knowledge. This article aims to defend the potential and limits of the Classroom Study, as a possibility of continuing education, taking as a reference, in a specific way, its collaborators, the studies developed in Portugal and a literature review on the subject, Study of Class. In other words, a process of continuing education, which teachers plan an object of study to be developed and present to others, and then reflect on the development of the class and what they have learned, so that there are contributions to their education, professional practice and knowledge production / reframing. The analysis material was composed, as instruments of data construction, the field diary with the observations of classes, the collective production (recordings and writings) and semi-structured interview. Finally, based on the results obtained, it allowed us to observe the need that exists among teachers to improve their knowledge in the content of length measures and were able to share, through continuing education, difficulties and understanding of the content worked in the formative process - length measurements in the Early Years. The Study was based on the case study using the Classroom Study, with the participation of teachers from the Early years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandro Augusto do Vale Pereira, Ufac

Docente da Rede Estadual de Ensino do Acre e Mestre em Ensino de Ciências e Matemática-UFAC

Gilberto Francisco Alves de Melo, UFAC

Colégio de Aplicação; MPECIM- Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática-UFAC e REAMEC (Doutorado da Rede Amazônica de Ensino de Ciências e Matemática).

References

ANDRÉ, M. E. D. A. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional. Brasília, DF: Liber livro, 2005

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto Editora, 1994.

BURTON, L. Research mathematicians as learners – and what mathematics education can learn from them. British Educational Research Journal, v. 27, n. 5, p. 589-599, 2001. DOI: https://doi.org/10.1080/01411920120095762

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

FONSECA, H.; BRUNHEIRA, L.; PONTE, J. P. da. As atividades de investigação, o professor e a aula de matemática. ResearchGate, jan. 1999. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/254647012_As_actividades_de_investigacao_o_professor_e_a_aula_de_Matematica. Acesso em: 5 abr. 2017.

ISODA, M.; ARCAVI, A. M.; LORCA, A. M. El estudio de clases laponés em matemáticas: su importancia para el mejoramiento de los aprendizajes em el escenario global. 3. ed. Chile: Valparaíso, 2012.

LIPPMANN, L. Ensino da Matemática. Curitiba: IESDE Brasil, 2009.

LORENZATO, S. O laboratório de ensino de matemática na formação de professores. 3. ed. Campinas. Autores Associados, 2010a.

LORENZATO, S. Para aprender matemática. 3. ed. rev. Campinas: Autores associados. 2010b. (Coleção Formação de professores).

LÜDKE, M.; MARLI, A. E. D. Pesquisa em educação: abordagem qualitativa. São Paulo: EPV, 1986.

MACHADO, N. J. Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua.

São Paulo: Cortez, 1990.

MELO, G. F. A. de. Transformações vividas e percebidas por professores de Matemática num processo de mudança curricular. 1998. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 1998.

OLIVEIRA, P. A investigação do professor, do matemático e do aluno: uma discussão epistemológica. 2002. Tese (Mestrado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2002.

PONTE, J. P. A comunidade matemática e as suas práticas de investigação. Documento do círculo de estudos “Aprender Matemática Investigando”. [S. l.: s. n.], 2001. Disponível em http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/mem/bibliografia.htm. Acesso em: 5 abr. 2017.

PONTE, J. P. et al. Aprendizagens profissionais dos professores de Matemática através dos estudos de aula. Pesquisas em Formação de Professores na Educação Matemática, v. 5, p. 7-24, 2012.

PONTE, J. P. et al. O estudo de aula como processo de desenvolvimento profissional de professores de matemática. BOLEMA, v. 30, n. 56, p. 868-891, 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-4415v30n56a01

UTIMURA, G.; CURI, E. Figuras geométricas espaciais: alunos de quinto ano e suas professoras aprendendo juntos. 1. ed. Curitiba: Appris, 2016.

Published

2021-09-08

How to Cite

PEREIRA, S. A. do V.; MELO, G. F. A. de. The importance of participation in the classroom study in continuing training of teachers who teach measures in the initial years . Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23736, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.23736. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23736. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Desafios da formação de professores para o ensino de Matemática

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.