Initial and continuing training of history teachers: impacts on teaching practice

Authors

  • Maria Cristina Dantas Pina Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Edinalva Padre Aguiar Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia
  • Iracema Oliveira Lima Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23054

Keywords:

Teacher training, Teaching practice, Historical education

Abstract

The text purposes a discussion between ongoing formation and practical instruction based on elementary school history teachers. The discussion will be conducted based on the question: “In what extent the formation, in different degrees, reflect on teacher's practice?”. The analysis takes the results obtained through the research project Teaching history: a study about the teaching practice and historical narrative productions by elementary school history teachers (Paraná - São Paulo - Bahia - Goiás 1998-2014), coordinated by teacher Marlene Cainelli (UEL), based on conceptual references of historical education. In this text, we have made a selection analyzing history teachers practices from Bahia. The data were analyzed based on the analysis content, and presented contextually, thus, it is mainly about the investigated universe. Crossing the teacher's profile data with the chosen methodologies, we did not notice any outstanding differences which indicate enhancement by part of the time or the formation degree. The teachers with Master's degree or working on college presented more organized, complex and updated narratives about historical themes.

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Author Biographies

Maria Cristina Dantas Pina, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação (Unicamp). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, da área de Metodologia e Prática do Ensino de História- Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Coordenadora do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História (LAPEH).

Edinalva Padre Aguiar, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação (UFBA). Professora adjunta da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, da área de Metodologia e Prática do Ensino de História -  Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História (LAPEH).

Iracema Oliveira Lima, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação (UFSCar). Professora Titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, d área de Metodologia e Prática do Ensino de História -Departamento de História e do Programa de Pós-Graduação em Educação. Membro do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Ensino de História (LAPEH).

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Published

2020-07-22

How to Cite

PINA, M. C. D.; AGUIAR, E. P.; LIMA, I. O. Initial and continuing training of history teachers: impacts on teaching practice. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–24, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23054. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23054. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática:Aprendizagem histórica e formação de professores: contribuições da pesquisa em educação histórica

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