Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal

Authors

  • Solange Maria Nascimento Universidade Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0001-8701-6141
  • Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.22709

Keywords:

Historic Education, Teacher formation, Curriculum documents

Abstract

The research camp denominated Historic Education arrived in Brazil in 2003 from an event that had as an invited guest the teacher Mrs. Isabel Barca, from Minho University. The thematic of teacher formation and the influence that such scientific field have on curriculum production and materials to be used for History teachers during the classes is a recurrent discussion among researcher groups that had graduated around the globe, mostly Portugal and Brazil. From Mrs. Isabel Barca academic education and her researches related to the teaching of history on last decades (BARCA, 2000, 2018), this interview focuses in bringing to the present the path wander by the researcher and which are her future goals. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Solange Maria Nascimento, Universidade Federal do Paraná

Solange Maria do Nascimento

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE na Universidade Federal do Paraná.

Professora na Rede Pública do Estado do Paraná/SEED.

Orcid http://orcid.org/0000-0001-8701-6141

Maria Auxiliadora Moreira dos Santos Schmidt, Universidade Federal do Paraná

Pós-doutora em Didática da História pela Universidade Nova de Lisboa-Portugal; Doutora em História pela Universidade Federal do Paraná. Pesquisadora na Universidade Federal do Paraná.

References

BARCA, I. O pensamento histórico dos jovens: idéias dos adolescentes acerca da provisoriedade da explicação histórica. Braga: Centro de Estudos em Educação e Psicologia, Instituto de Educação e Psicologia, 2000.

BARCA, I. Pensamento histórico e consciência histórica: teoria e prática. In: OLIVEIRA, T. A. D. (org.). Ideias chave para a educação histórica: uma busca de (inter)identidades. Curitiba: W.A. Editores, 2018.

Published

2020-07-28

How to Cite

NASCIMENTO, S. M.; SCHMIDT, M. A. M. dos S. Interview: History education and its influence on teachers’ formation and curriculum documents in Portugal. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–18, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.22709. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/22709. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática:Aprendizagem histórica e formação de professores: contribuições da pesquisa em educação histórica

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.