Perspective of students on the teaching of didactics in remote mode

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.30270

Keywords:

Didactics, Pedagogical Practice, Emergency Remote Teaching, Digital Technologies

Abstract

This is a research conducted in the North region and is part of a study developed nationwide, in all regions of Brazil, in federal and state public universities. It aims to analyze, from the perspective of undergraduate students, the teaching of Didactics in a remote emergency way in times of pandemic, identifying the challenges and potentialities faced with the use of digital technologies. The research is of a quanti-qualitative nature and empirical approach. Considering the health context, for data collection it was used as instrument online questionnaires, produced in the Google forms platform and sent to the students who attended the curricular component of Didactics in the emergency remote mode. The theoretical and analytical basis is situated in the field of Critical Didactics from the perspective of concrete totality and is organized in five axes: Profile of students; Conditions of access and use of technologies; Technologies and teaching of Didactics; Challenges and possibilities in the processes of interaction and mediation of the remote emergency teaching of Didactics, and Relevance, contents and specificities of the teaching of Didactics. The results indicate that despite all institutional efforts, the objective and subjective conditions of the students for participation in the pedagogical activities of remote teaching were precarious; for most the remote teaching triggered exhaustion when trying to reconcile domestic, academic and professional activities, and, unanimously considered the use of digital technologies very important for the development of quality pedagogical practices the.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa (Coleção Leitura). São Paulo: Paz e Terra. 1996.

FRIGOTTO, G. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: Fazenda, I. (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 1991.

GATTI, B. A. A construção da pesquisa em educação no Brasil. 3. ed. Brasília: Líber Livro Editora, 2001.

LIBÂNEO. J. C. Ensinar e aprender, aprender e ensinar: o lugar da teoria e da prática em didática. In: LIBÂNEO, J. C.; ALVES, N. (org.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. SP: Cortez, 2012. p. 35-60.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliográfica, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 7. ed. 6. reimpr. São Paulo: Atlas, 2011.

MARX, K. Manuscritos econômicos-filosóficos e outros textos escolhidos. Tradução de José Carlos Bruni et al. 2. ed. São Paulo: Abril, 1978.

PAULO NETTO, J. Introdução ao método na teoria social. In: CFESS; ABEPSS. Serviço social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília: CFESS; ABEPSS, 2009. p. 667-700.

PIMENTA, S. G. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: educação, pedagogia e didática. In: ______ (org.). Pedagogia, ciência da educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

PIMENTA, S.G. Entrevista. Revista Eletrônica pesquisaeduca. Santos, v. 3, n. 5. 2011.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2021.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. São Paulo: Autores Associados, 2005.

SAVIANI, D. Educação: do senso comum à consciência filosófica. 10. ed. São Paulo: Cortez, 1991.

SAVIANI, D. Perspectiva marxiana do problema: subjetividade-intersubjetividade. In: DUARTE, Newton (org.). Crítica ao fetichismo da individualidade. Campinas: Autores Associados, 2004. p. 21-52.

SAVIANI, D.; GALVÃO, A. C. “Educação na Pandemia: a falácia do ´ensino´ remoto”. Universidade e Sociedade ANDES-SN, ano XXXI, jan., 2021.

SPIEGEL, M. R. Estatística. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1976.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UFAC. Resolução Consu nº 11, de 26 de agosto de 2020. Dispõe sobre a oferta de disciplinas por meio do Ensino Remoto Emergencial (ERE), em caráter excepcional e temporário, nos cursos de graduação presenciais da universidade Federal do Acre, enquanto perdurar a suspensão das aulas presenciais.

Published

2022-07-27

How to Cite

CABRAL, G. G.; FARIA, L. R. A. de. Perspective of students on the teaching of didactics in remote mode. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e30270, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.30270. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30270. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Seção temática: O ensino da didática na formação de professores