Interview: The didactic in the initial teacher’s training in order to work in the basic education, with Ilma Passos Alencastro Veiga
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v47.30140Keywords:
Didactic, Teacher Training, Basic EducationAbstract
The interview, based on Ilma Passos Alencastro’s thoughts, discusses the Didactic in the initial teachers' training to qualify students as teachers to work basic education. Theoretical and practical issues are addressed that take up interviewee's experiences, studies, research, and productions about this discipline, which is part of the pedagogy field and that plays a central role in the didactic-pedagogical training at the undergraduate level. Didactic is a discipline that, in turn, has as its object the successful teaching of the students. The interviewee's answers addressed a long-lasting confrontation between theory and practice, not only in her academic training but also in her professional performance. This led to deep reflections on didactics in the teacher training field. Her reflections confirm the complexity of the teachers' training and the central role of the didactic over this process. Besides, it may conclude that it is necessary to rethink the way this discipline is carried out in undergraduate courses throughtout Brazil to make this process democratic with open and critical discussions. Its current challenge is the convergence towards an innovative Didactic based on the Historical-Critical Pedagogy.
Downloads
References
BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2015. Ministério da Educação. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 2 jul. 2015. Disponível em: http://pronacampo.mec.gov.br/images/ pdf/res_cne_cp_02_03072015.pdf.
BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2019. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, pp. 46-49.
BACKHEUSER, E. Técnica da Pedagogia Moderna. Civilização Brasileira: 1934.
CASTRO, A. D. A didática na Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos: um percurso de quatro décadas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 65, n. 150, p. 291- 300, maio/ago., 1984.
CASTRO, A. D. A licenciatura no Brasil. Revista de História, São Paulo, v. 50, n. 100, p. 627-652, out./dez., 1974 (mimeo). DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9141.rh.1974.132649
CASTRO, A.D. Redefinição da Didática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Rio de Janeiro, v. 59, n. 129, p.1-209, jan./mar., 1972.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1986.
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. Porto: Afrontamento, 1989.
SAVIANI, D. Política Educacional Brasileira: limites e perspectivas. Revista de Educação PUC-Campinas, n. 24, p. 7-16, jun. 2008.
SAVIANI, D. Escola e democracia. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1983.
SEMINÁRIO A DIDÁTICA EM QUESTÃO. Reunião Científica Anped. “A revisão da didática”. Anais [...]. PUC Rio de Janeiro, 1986. (mimeo.) “Metodologia didática”. Informativo ANPED, vol. 8, nº 1, pp 17-18, jan./mar., 1986.
TURRA, C. M. G.; ENRICONE, D.; SANT’ANNA, F.; ANDRÉ, L. C. Planejamento de ensino e avaliação. Porto Alegre: Editora Sagra Luzzatto, 1975.
VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de didática. Campinas, SP: Papirus, 1989.
VEIGA, I. P. A. (coord.). Repensando a didática. 29. ed. - Campinas, SP: Papirus, 2012.
VEIGA, I. P. A. (coord.). Didática: entre o pensar, o dizer e o vivenciar. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2012.
ZABALZA, M.; ZABALZA, C. Formação e Docência na Educação Básica e Superior: novos tempos, novos rumos. Curitiba, PR: CRV, 2015.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/submission_30140_35486_coverImage_pt_BR.png)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Edileuza Fernandes Silva, Mestre
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.