The contributions of Vygotsky Historical-Cultural Theory in the special education ambit in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v47.27221

Keywords:

Special education policies, Human development, Teaching and learning, Teachers’ training

Abstract

The interview with the Teacher Anna Maria Lunardi Padilha aims at discussing the contributions of Vygotsky’s Historical-Cultural Theory and their followers in the special education ambit in Brazil, focusing on themes such as: contributions of the Historical-Cultural Theory for today’s education; human development in a historical and cultural perspective and their implications for the learning and teaching processes; political and educational challenges regarding people with disabilities schooling and teachers’ training to work with target students of special education in elementary school. Bearing in mind the professional and academic-scientific path of the Teacher Anna Padilha, as well as her commitment with public, universal, free and with social quality to all education, their considerations about the theme in question in this portfolio may bring great contributions for the debate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivone de Oliveira, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas (1985), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1993), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2001) e pós-doutorado pela Universidade Federal do Espírito Santo (2016). É Professora Titular do Departamento de Teorias do Ensino e Práticas Educacionais da Universidade Federal do Espírito Santo, onde trabalha desde 1994. Integra a Linha de Pesquisa "Educação Especial e Processos Inclusivos" do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da UFES, desenvolvendo atividades de ensino e pesquisa desde 2002. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Desenvolvimento Humano e Práticas Educativas em espaços escolares e não escolares, vinculado à Universidade Federal do Espírito Santo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino e Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento e aprendizagem, educação especial, educação infantil e formação de professores.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. BrasíliaMinistério da Educação, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#introducao. Acesso em: 7 jan. 2021.

BRECHT, B. Aos vacilantes. In: BRECHT, B. Poemas: 1913-1956. São Paulo: Editora 34, 2000.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial na educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.

PRESTES, Z. R. 80 anos sem Lev Semionovich Vigotski e a arqueologia de sua obra. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 3, p. 5-14, 2014. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1055/352. Acesso em: 7 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.14244/198271991055

SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. Vygotsky: uma síntese. São Paulo: Loyola, 1996.

Published

2022-03-17

How to Cite

OLIVEIRA, I. de. The contributions of Vygotsky Historical-Cultural Theory in the special education ambit in Brazil. Roteiro, [S. l.], v. 47, p. e27221, 2022. DOI: 10.18593/r.v47.27221. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27221. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas públicas, educação especial e processos de inclusão: perspectivas críticas

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.