Science curriculum: alchemy of school subjects and production of teaching autonomy

Authors

  • Marcia Serra Ferreira Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria Margarida Pereira de Lima Gomes Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23827

Keywords:

Curriculum, Science as a school subject, Initial teacher training, Alchemy of school subjects, Teaching autonomy

Abstract

In this article, the production of Science school curriculum in a municipal school of Rio de Janeiro, Brazil, is investigated. That school receives undergraduate’s students of Biological Sciences from the Federal University of Rio de Janeiro for teachers’ training supervised internship activities. It focuses on the way undergraduate students become teachers through the experience of producing this curriculum. So we associated our observations to a conversation with the undergraduates who worked in their supervised internship, during 2019, in a specific school institution. Supported by Michel Foucault and Thomas Popkewitz, we argue that the alchemical processes that transform the sciences into school knowledge also produce, at the same time, good and suitable teachers (as well as not so good and unsuitable). In the analysis, we realized how the teacher autonomy has assumed to be central to the teachers’ training process which has articulated the curriculum construction around knowledge, teaching materials and assessments. Aspects such as the use of practical activities and creativity were enunciated as participating in the constitution of this good teacher, capable of understanding public school. Besides that, he or she is also suitable to subvert the modes of regulation and control imposed by centralized policies. In the formative process, in addition to scientific knowledge, the pedagogical statements were assumed to be quite significant in the constitution of a professional capable of escaping the norm, participating in the construction of the curriculum in an active, creative and autonomous way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Serra Ferreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Associada de Didática e Prática de Ensino das Ciências Biológicas na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), onde atua no Programa de Pós-graduação em Educação. Pesquisadora nível 2 do CNPq e Cientista do Nosso Estado Faperj. Coordenadora do Grupo de Estudos em História do Currículo, no âmbito do Núcleo de Estudos de Currículo (NEC/UFRJ), e do Projeto Fundão Biologia. Realizou estágio de Pós-Doutoramento (2016/2017) na Unicamp e como Fulbright Visiting Scholar na UW-Madison. Publicou livros, capítulos e artigos com foco na História do Currículo e das Disciplinas, na interface com as Políticas de Currículo, a História da Educação e o Ensino de Ciências e Biologia.

Maria Margarida Pereira de Lima Gomes, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciada em Ciências Biológicas pela UFRJ - Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984), Mestre em Currículo e Ensino pela KU - Universidade do Kansas (1995) e Doutora em Educação pela UFF - Universidade Federal Fluminense (2008). É Professora Associada do Departamento de Didática da Faculdade de Educação da UFRJ, exercendo atividades de ensino, pesquisa e extensão com estudantes de Graduação e Pós-Graduação. Atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, no LaNEC - Laboratório do Núcleo de Estudos de Currículo e no Projeto Fundão Biologia - UFRJ. Coordena o Grupo de Estudos "Currículos escolares, ensino de Ciências e materiais didáticos". É Jovem Cientista do Estado - JCE/FAPERJ/2016, com experiência na área de Educação, principalmente em Currículo e suas relações com o ensino das Ciências e Biologia, a história das disciplinas escolares, os conhecimentos escolares, os materiais didáticos escolares e a formação de professores.

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018.

BRASIL. Decreto 19.890, de 18 de abril de 1931. Dispõe sobre a organização do ensino secundário. Diário Oficial, Rio de Janeiro, 1 maio 1931.

FERREIRA, M. S. A história da disciplina escolar Ciências no Colégio Pedro II (1960-1980). 2005. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2005.

FERREIRA, M. S. Currículo e cultura: diálogos com as disciplinas escolares Ciências e Biologia. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (org.). Currículos, disciplinas escolares e culturas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

FERREIRA, M. S.; GOMES, M. M. Emergência da disciplina escolar Ciências nos currículos oficiais brasileiros (1931-1971). In: ENCONTRO PERSPECTIVAS DO ENSINO DE BIOLOGIA, 7., 2000, São Paulo. Anais [...] São Paulo: FEUSP, 2000. p. 704-708.

FISCHER, R. M. B. A paixão de trabalhar com Foucault. In: VEIGA-NETO, A. et al. Caminhos Investigativos I: novos olhares na pesquisa em educação. Rio de Janeiro: Lamparina, 2007.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola, 2014.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 12. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1996.

GOMES, M. M. Conhecimentos ecológicos em livros didáticos de Ciências: aspectos sócio-históricos de sua constituição. Tese (Doutorado) – Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2008.

GOMES, M. M.; SELLES, S. E.; LOPES, A. C. Currículo de ciências: estabilidade e mudança em livros didáticos. Educação e Pesquisa, v. 39, p. 477-492, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013000200013

MACEDO, E.; LOPES, A. C. A estabilidade do currículo disciplinar: o caso das ciências. In: LOPES, A. C.; MACEDO, E. (org.). Disciplinas e integração curricular: histórias e políticas. Rio de Janeiro: DP&A, 2002. p. 73-94.

POPKEWITZ, T. S. Lutando em defesa da alma. A política do ensino e a construção do professor. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

POPKEWITZ, T. S. The limits of teacher education reforms: school subjects, alchemies, and an alternative possibility. Journal of Teacher Education, v. 61, n. 5, p. 413-421, Nov. 2010. DOI: https://doi.org/10.1177/0022487110375247

Published

2020-09-24

How to Cite

SERRA FERREIRA, M.; PEREIRA DE LIMA GOMES, M. M. Science curriculum: alchemy of school subjects and production of teaching autonomy. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23827, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i.23827. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23827. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas