Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i0.20067Keywords:
Narratives, Interviews, Teacher training, Research Methodologies, History of Mathematics EducationAbstract
This work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities.
Downloads
References
BARALDI, I.; GAERTNER, R. Textos e contextos: um esboço da CADES na história da educação (matemática). 1. ed. Blumenau: Edifurb, 2013.
BENJAMIN, W. O narrador. Considerações obre a obra de Nikolai Leskov. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.
BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNÁNDEZ, M. La investigación biográfico-narrativa em educación: enfoque y metodologia. Madrid: La Muralla, 2001.
BOSI, A. O tempo e os tempos. In: NOVAES, A. (org.). Tempo e história. São Paulo: Cia. das Letras, 1992, p. 19-32.
FERNANDES, D. N. Sobre a formação do professor de matemática no Maranhão: cartas para uma cartografia possível. 2011. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.
FERREIRA, A. B. H. Novo Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba: Editora Positivo/Positivo Informática, 2004.
GARNICA, A. V. M.; FERNANDES, D. M.; SILVA, H. da. Entre a amnésia e a vontade de nada esquecer: notas sobre Regimes de Historicidade e História Oral. Bolema, v. 25, n. 41, p. 213-250, 2011.
GARNICA, A. V. M. Cartografias contemporâneas: mapear a formação de professores de Matemática. In: GARNICA, A. V. M. (org.). Cartografias contemporâneas: mapeando a formação de professores de matemática no Brasil. Curitiba: Appris, 2014.
GOMES, M. L. M. Formação e atuação de professores de matemática, testemunhos e mapas. In: GARNICA, A. V. M. (org.). Cartografias Contemporâneas: mapeando a formação de professores de matemática no Brasil. Curitiba: Appris, 2014.
HOUAISS, A.; VILLAR, M. S. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
LARROSA, J. 20 Minutos na fila: sobre experiência, relato e subjetividade em Imre Kertész. Tradução: Filipe Santos Fernandes. Bolema, v. 28, n. 49, p. 717-743, 2014.
MARTINS, M. E. Resgate histórico da formação e atuação de professores de escolas rurais da região de Bauru (SP). 2003. Relatório (Iniciação Científica) – Departamento de Matemática, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2003.
MARTINS-SALANDIM, M. E. A interiorização dos cursos de matemática no estado de São Paulo: um exame da década de 1960. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
MARTINS-SALANDIM, M. E. Escolas técnicas agrícolas e educação matemática: história, práticas e marginalidade. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2007.
MORAIS, M. B. Peças de uma história: formação de professores de matemática na região de Mossoró (RN). Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2012.
TIZZO, S. V. A história oral como uma abordagem didático-pedagógica na disciplina política educacional brasileira de um curso de licenciatura em matemática. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2014.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.