Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities

Authors

  • Rosemeiry de Castro Prado
  • Kátia Guerchi Gonzales Universidade Anhanguera

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.20067

Keywords:

Narratives, Interviews, Teacher training, Research Methodologies, History of Mathematics Education

Abstract

This work is an exercise of what has been called, in the investigations of the Group of "Oral History and Mathematical Education" (GHOEM) of methodology on the trajectory, that is, how, in developing a specific work, questions of methodological nature arise and can/should be thematicised by the researcher as part of his research, which thus contributes to the methodological framework of his whole group. In this case, the research in question is a study of the Faculties of Technology (FATECs) of the State of São Paulo, and is part of the GHOEM project, called "Mapping of the training and performance of teachers who teach/teach mathematics in Brazil". Thus, this article presents a brief synthesis of some works already developed in this Mapping Project, locating in it, specifically, the research on FATEC, then, having as example an interview conducted for this research, problematize a methodological aspect of the work with narratives, pointing out some of its possible fragilities and potentialities.

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Author Biography

Kátia Guerchi Gonzales, Universidade Anhanguera

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS) e doutorado em Educação para a Ciência pela Unesp. Como docente do ensino superior ministrou disciplinas na Anhanguera - Uniderp e na UFMS para cursos da área de Exatas. É membro do Grupo de História Oral e Educação Matemática (Ghoem). Desenvolve pesquisas na área da Educação Matemática, atuando principalmente na História da Educação Matemática. Atualmente é professora na Anhanguera - Uniderp.

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Published

2020-06-19

How to Cite

PRADO, R. de C. .; GONZALES, K. G. Teacher education and oral history: narratives and some methodological (im)possibilities. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–16, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.20067. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20067. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua