Curriculum and educational inclusion: perceptions of teachers of basic education
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v43i1.14509Keywords:
Curriculum, Educational inclusion, Teacher perceptions, Basic Education, TeachersAbstract
This article discusses the assumptions of inclusive education and their implications to think and analyze the school curriculum. That said, the problem that guided this study was thinking about the way that teachers of basic education understand the relationship between the curriculum and the inclusive education? The theme is justified because we believe that when the intentions of inclusive education are systematized in the curriculum, the actions teachers provide, through the organization of education, mediation qualitative research to student learning. Therefore, the study aims to: (i) identify concepts relevant to inclusion and its relationship with the school curriculum, and (ii) present and analyze the perceptions of teachers of basic education, which correspond, respectively, the sections of this article. The methodology used in this study has as a prerequisite the qualitative approach, having with principle bibliographic research and fieldwork in descriptive form, with the participation of thirty (30) teachers of the county of Londrina/Paraná. It was used as an instrument of data collection a questionnaire analyzed in three (3) categories listed retrospectively by content analysis. Has as main results and discussion: that the majority of teachers participating conceives the curriculum as content to be taught and learned, as well as, that the curriculum has an influence on the realization of inclusive education. The teachers involved in this study highlighted, as one of the aspects to be dealt with by means of the curriculum of inclusive education, the need to make an assessment of the limitations and possibilities of the students.
Downloads
References
AINSCOW, M. Processo de Inclusão é um processo de aprendizado. São Paulo, 2008. Entrevista concedida à Secretaria de Estado de Educação Especial. Disponível em: <http://www.crmariocovas.sp.gov.br/ees_a.php?t=002>. Acesso em: 14 jul. 2017.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 05 out. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>. Acesso em: 20 jun. 2017.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Institui as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 14 jul. 2017.
BRITO, K. R. S. Um estudo reflexivo sobre o currículo na educação infantil. Educação Por Escrito, v. 5, n. 1, p. 68-79, jan./jun. 2014. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/viewFile/16882/11488>. Acesso em: 14 jul. 2017.
FUENTE, J. R. O. Escuela, Currículum y Sociedad. Revista Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 3, p. 5-15, set./dez. 2011. Disponível em: <http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/18472/9637>. Acesso em: 13 jul. 2017.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
GRUNDY, S. Producto o praxis del currículo. Madrid: Morata, 1998.
LEAL, R. B. Planejamento de ensino: peculiaridades significativas. Revista Iberoamericana de Educación, Madri, v. 37, n. 3, 2005.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 6. ed. São Paulo: EPU, 2012.
MANTOAN, M. T. É. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MELERO, M. L. Discriminados pelo currículo por sua desvantagem: estratégias do currículo para uma inclusão justa e factível. In: SACRISTÁN, J. G. (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
MOREIRA, A. F. B.; CANDAU, V. M. Educação escolar e cultura(s): construindo caminhos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 156-168, maio/ago. 2003. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n23/n23a11>. Acesso em: 10 jul. 2017.
NUNES, C.; MADUREIRA, I. Desenho Universal para a Aprendizagem: Construindo práticas pedagógicas inclusivas. Da Investigação às Práticas, Lisboa, v. 5, n. 2, p. 126-143, 2015.
PRAIS, J. L. S.; ROSA, V. F. Organização da atividade de ensino a partir do Desenho Universal de Aprendizagem: das intenções às práticas inclusivas. Revista Polyphonía, Goiânia, v. 25, n. 2, p. 359-374, jun./dez. 2014.
SACRISTÁN, J. G. O que significa o currículo? In: SACRISTÁN, J. G. Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed, 1999.
SANTOS, A. R. J.; COSTA, R. O currículo no contexto da sociedade contemporânea sob a perspectiva de professores da educação básica. Revista Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 8, n. 1, p. 89-105, jan./abr. 2017.
SANTOS, A. R. J.; LOPES, R. P.; COSTA, R. Os sentidos referentes à classe social e relações de poder presentes no contexto das teorias curriculistas tradicionais e críticas. Revista e Curriculum, São Paulo, v. 15, n. 2 , p. 325-344, abr./jun. 2017. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/26631>. Acesso em: 14 jul. 2017.
SANTOS, M. P. Inclusão. In: SANTOS, M. P.; FONSECA, M. P. S.; MELO, S. C. (Org.). Inclusão em Educação: diferentes interfaces. Curitiba: CRV, 2009.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
TRAVERSINI, C. S. et al. Currículo e Inclusão na escola de Ensino Fundamental. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2013. Disponível em: <http://ebooks.pucrs.br/edipucrs/Ebooks/Pdf/978-85-397-0376-0.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2017.
UNESCO. Declaração de Salamanca sobre princípios, políticas e práticas na área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca: UNESCO, 1994. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf>. Acesso em: 14 jul. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.