Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID

Authors

  • Ortenila Sopelsa UNOESC
  • Simaiqui Teresinha dos Santos
  • Regina Oneda Mello

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i2.12794

Keywords:

Higher Education, Continued education, Basic Education, PIBID

Abstract

This article is part of a qualitative research with descriptive approach, and has the aim of investigating the contributions of the Institutional Program for Scholarship for Beginner Teachers (PIBID) in the continued education of teachers. The sample was constituted of five headmasters of Basic Education schools affiliated to the Program; five coordinators of the Pedagogy subprojects area from Universidade do Oeste de Santa Catarina (Unoesc); five supervisor professors and five fellows. The data collection was held through semi-structured interviews. The study identified that the articulation between Higher Education, PIBID and the classroom practice gives the opportunity to understand and learn the profession in the relations between theory and practice, and in the planning and execution of pedagogical actions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, M. C. S.; HORN, M. da G. S. Projetos pedagógicos na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

BRASIL. Portaria n. 096, de 18 de julho de 2013. Regulamento do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência PIBID. Brasília, DF: MEC/Capes. Disponível em: <http://www.capes.gov.br>. Acesso em: 20 out. 2015.

BRASIL. Relatório de Gestão DEB 2009/2014. Brasília, DF, v. 1, 2014. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/Portaria_096_18jul13_AprovaRegulamentoPIBID.pdf>. Acesso em: 20 out. 2015.

CANDAU, V. M. (Org.). Rumo a uma nova didática. 21. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FERREIRA, N. S. C. Formação Continuada e Gestão da Educação. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

NÓVOA, A. (Org.). Vidas de Professores. Porto: Ed. Porto, 2000.

NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

PIAGET, J. Psicologia e Pedagogia. Tradução D. A. Lindoso e R. M. R. Silva. 3. ed. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1976.

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. rev. e ampl. São Paulo: Atlas, 1999.

SILVA, C. R.; GOBBI, B. C.; SIMÃO, A. Ad. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais & Agroindustriais, Minas Gerais, Universidade Federal de Lavras, v. 7, n. 1, p. 70-81, 2005.

SOUSA, M. G. da S. A formação continuada e suas contribuições para a profissionalização de professores dos anos iniciais do ensino fundamental de Teresina-PI: revelações a partir de histórias de vida. 2008. 130 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade Federal do Piauí, Piauí, 2008.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O ofício de professor: histórias, perspectivas e desafios nacionais. Tradução Lucy Magalhães. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

WALLON, H. Psicologia e educação na infância. Tradução Ana Rabaça. Lisboa: Editorial Estampa, 1975.

ZABALZA, M. A. O ensino universitário: seu cenário e protagonistas. Porto Alegre: Artmed, 2004.

Published

2017-07-24

How to Cite

SOPELSA, O.; SANTOS, S. T. dos; MELLO, R. O. Structure of the higher education and continued education of teachers: contributions of PIBID. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 2, p. 375–392, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i2.12794. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/12794. Acesso em: 22 dec. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.