Complexity and transdisciplinarity: invitations for collaboration and educational shared responsibility
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v42i1.10600Keywords:
Education, Complexity, Transdisciplinarity, CollaborationAbstract
We are hostages of a social organization rooted in a long list of order devices, that generate a serious pedagogical and educational crisis. Given this context and the rational logic of knowledge, and considering the etymology of complexus (what is built together), this work indicates the transdisciplinarity as an opportunity to articulate the contradictory elements of this "built together" also in the pedagogical and formative aspect. Result of theoretical reflections, we suggest the complexity to recognize the emergence of different levels of reality, considering things from the world, life and/or human organizations, and as a possibility to expand the understanding of the real by opening and acceptance of the self-organizing presence in each human being. We conclude: this approach creates sensibility to the responsibility in its own transformation as well as in the transformation of the others and the world.
Downloads
References
AGAMBEN, G. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2009.
CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1997.
CAPRA, F. O tao da física: um paralelo entre a física moderna e o misticismo oriental. São Paulo: Cultrix, 2000.
FLICKINGER, H.-G. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.
FOLLMANN, J. I. A universidade exposta à transdisciplinaridade. Revista Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, p. 8-12, ago. 2005.
GELATI, F. C. Da complexidade da educação à educação da complexidade: em busca dos princípios educativos em Edgar Morin. 2010. 111 p. Dissertação (Mestrado em Educação)–Universidade do Oeste de Santa Catarina, Joaçaba, 2010.
GOERGEN, P. O embate modernidade/pós-modernidade e seu impacto sobre a teoria e a prática educacionais. Revista Eccos: Revista Científica, São Paulo, n. 28, p. 149-169, maio/ago. 2012.
LÉVY, P. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 1998.
MARGULIS, L. O Planeta Simbiótico: uma nova perspectiva da evolução. Rio de Janeiro: Rocco, 2001.
MATURANA, H. Cognição e transdisplinaridade. In: MELLO, M. F.; BARROS, V. M.; SOMMERMANNN, A. (Org.). Educação e transdisciplinaridade. Brasília, DF: Unesco, 2000.
MATURANA, H.; DÁVILA YÁÑEZ, X. Habitar humano: em seis ensaios de Biologia Cultural. São Paulo: Palas Athena, 2009.
MATURANA, H. Emoções e linguagens na educação e na política. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 1998.
MINAYO, M. C. S. Interdisciplinaridade: uma questão que atravessa o saber, o poder e o mundo vivido. Medicina, Ribeirão Preto, v. 24, n. 2, p. 70-77, abr./jun. 1991.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 10. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004
MORIN, E. A via para o futuro da humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.
MORIN, E. Ciência com consciência. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Porto Alegre: Sulina, 2002.
MORIN, E. O método IV. As idéias: a sua natureza, vida, habitat e organização. Lisboa: Europa-América, 1992.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
NICOLESCU, B. A visão do que há entre e além. Diário de Notícias, Lisboa, caderno cultura, 03 fev. 1994. Entrevista concedida a Antónia de Sousa.
NICOLESCU, B. O manifesto da transdisciplinaridade. Tradução Lucia Pereira de Souza. 3. ed. São Paulo: Triom, 1999.
PAPST, J. Tornar todos os saberes acessíveis para todos em toda a parte. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, p. 12-14, ago. 2005.
POPPER, K. R. Conjecturas e refutações. Brasília, DF: Ed. Universidade de Brasília, 1972.
PRIGOGINE, I. O fim das certezas: tempo, caos e as leis da natureza. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 1996.
TROCMÉ-FABRE, H. A universidade exposta à transdisciplinaridade. Revista do Instituto Humanitas Unisinos, São Leopoldo, p. 4-7, ago. 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.