Research on teaching cases: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.27248

Keywords:

Teaching cases, Teacher training, Integrative review

Abstract

This text presents a balance of the trends and characteristics of the productions on teaching cases based on research conducted in Brazil in the period ranging from 2000 to 2020. Work presented at Anped's annual meetings, the dissertations and theses available on the Digital Theses and Dissertations Library, and the articles available on the SciELO and Educ@ websites were used as the corpus-based analysis. The small number of productions in two decades stands out in review findings. Teaching cases are used in research as a training device, as a research tool, or for both purposes, which represents the majority. There was a concentration of studies with teachers of early childhood education, of the early years, of the area of mathematics, and of those working with students with disabilities. Studies are still incipient in other segments, modalities, and areas of knowledge. The main contributions made by using teaching cases concern the knowledge set into motion by their use and the role of reflection in the analysis of the narratives. The study highlights the importance of a research agenda on teaching cases in teacher education that can offer initial and continuing teacher education programs, not only the elements of case-based pedagogy, but, above all, a deeper understanding of the process of learning to teach.

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Author Biographies

Ana Maria Gimenes Corrêa Calil, Universidade de Taubaté - UNITAU

Doutora em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC-SP (2014), Mestre em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo PUC -SP e graduada em Economia e Pedagogia pela Universidade de Taubaté UNITAU. Atualmente sou professora de Metodologia do Ensino da Educação Infantil e Anos iniciais do Ensino Fundamental e coordenadora do Departamento de Pedagogia da Universidade de Taubaté UNITAU, professora e coordenadora interina do Mestrado Profissional em Educação da mesma universidade. Participo do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Desenvolvimento Profissional Docente na PUC-SP. Atuei como professora da Educação Infantil e dos Anos iniciais do Ensino Fundamental em rede pública municipal e estadual. Trabalhei com a formação de professores em redes públicas. Participei do PIBID como Coordenadora de área e de Gestão. Estudo a formação de professores, a aprendizagem da docência, o desenvolvimento profissional docente e os professores iniciantes.

CV: http://lattes.cnpq.br/4815046589018403

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4578-0894

E-mail: ana.calil@unitau.br

Patrícia Albieri de Almeida, Fundação Carlos Chagas FCC

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Taubaté (1991), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1999) e Doutorado em Educação pela mesma instituição (2005). Atualmente é pesquisadora plena da Fundação Carlos Chagas, professora permanente do Mestrado profissional em Educação do Unasp e professora visitante do Mestrado profissional em Educação da Unitau. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores, desenvolvimento e conhecimento profissional.

Orcid: http://orcid.org/0000-0002-4081-4573
Lattes:  http://lattes.cnpq.br/6308092123758952
Endereço: Rua Barão de Tefé, 250, apt. 151 Água Branca, São Paulo
Cep: 05003-040

Douglas da Silva Tinti, Universidade Federal de Ouro Preto MG

Doutor em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP), com período sanduíche na Universidade de Sevilha/Espanha. Mestre em Educação Matemática pela PUC/SP. Especialista em Estatística Aplicada e Licenciado em Matemática pela Universidade Metodista de São Paulo. É professor do Departamento de Educação Matemática (DEEMA) da Universidade Federal de Ou  


Endereço:

Universidade Federal de Ouro Preto - Departamento de Educação Matemática (DEEMA). Ouro Preto, Minas Gerais, Brasil. CEP 35400-000

 

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8332-5414

Lattes: http://lattes.cnpq.br/9156025676562066

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Published

2021-06-11

How to Cite

CALIL, A. M. G. C.; ALMEIDA, P. A. de .; TINTI, D. da S. Research on teaching cases: an integrative review. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e27248, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.27248. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/27248. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Casos de Ensino na pesquisa e na formação de professores

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