The emergence of curricular policy studies and the potential of their theoretical-methodological basis

Authors

  • Ozerina Victor de Oliveira Universidade Federal de Mato Grosso
  • Celeida Maria Costa de Souza e Silva Universidade Católica Dom Bosco https://orcid.org/0000-0001-7074-5137

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46.23191

Keywords:

Curriculum policies, Theses and dissertations, Policies cycle

Abstract

This study is included in the context of the existing curriculum policies in the 1990s in Brazil. It questions the analyses that are made of them and faces the challenge of thinking the connections between the material and symbolic factors in the theoretical-methodological tendencies in the researches of curricular policy, with the goal to comprehend the implications to the curriculum research field. In its development was used the notion of the curriculum policy as a cultural policy, supported by Macedo (2004) and Oliveira (2008), and the studies of Bowe & Ball (1992) and Ball (1997), recognizing them as a theoretical-methodological construction capable of guiding the study. The effects of the theoretical-methodological perspectives are significantly manifested in stricto sensu productions, for this reason, we decided to analyze these perspectives in dissertations and theses. These were selected from abstracts in Capes’ database, searching the ones defended between 1995 and 2002, reaching 15 dissertations and 8 theses. It was concluded that the curricular policy has become known as a study object, highlighting the potential of the perspectives developed from a cultural approach. 

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Author Biographies

Ozerina Victor de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), mestrado em Educação pela mesma universidade, doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e Pós-doutorado em Currículo da Educação do campo pela Universidade do Estado de Mato Grosso.  É professora associada da Universidade Federal de Mato Grosso, atuando nos cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação e como Pró-reitora de Ensino de Pós-graduação na UFMT. 

 

 

Celeida Maria Costa de Souza e Silva, Universidade Católica Dom Bosco

Graduada em História e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS); Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) e Pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). É professora pesquisadora da Universidade Católica Dom Bosco (UCDB), atua nos Cursos de Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado (PPGE/UCDB).

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Published

2021-09-10

How to Cite

OLIVEIRA, O. V. de; SILVA, C. M. C. de S. e. The emergence of curricular policy studies and the potential of their theoretical-methodological basis. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23191, 2021. DOI: 10.18593/r.v46.23191. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23191. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua