Teacher training: challenge of research as a pedagogical practice
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i0.20259Keywords:
Teaching of Natural Sciences, Teacher Training, Historical-cultural theoryAbstract
The aim of this article was to analyze an interactive process of teacher education, developed in a school of basic education in State in Rio Grande do Sul (RS, Brazil), permeated by the research. A study group was set up with teachers from the area of Natural Sciences, who planned and developed classes for three courses of the second year of High School, focusing on the proposed (re)organization called Study Situation (SS), which has as contribution theoretical and historical-cultural referential, with its bases in Vigotski. We investigated the possibilities of articulating the school contents with socially relevant themes. From the data analysis emerged three categories: Research as pedagogical principle; Research as an educational principle; Articulation of school contents with student research. The data produced showed signs that the interactive process contributed to learning for students and teachers; because teachers, when modifying their pedagogical practice to better guide students in their research, also did the research; and thus carried out the research as a pedagogical and educational principle.
Downloads
References
AZEVEDO, J. C. de; REIS, J. T. O Ensino Médio e os desafios da experiência: movimentos da prática. São Paulo: Fundação Santillana: Moderna, 2014.
BOFF; E. T. O.; HAMES, V.; FRISON D. M. Situação de Estudo – alimentos: produção e consumo. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.
BOFF, E. T. O. Processo interativo: uma possibilidade de produção de um currículo integrado e constituição de um docente pesquisador – autor e ator – de seu fazer cotidiano escolar. 2011. Tese (Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
BOFF, E. T. O.; DEL PINO, J. C. Processo interativo de formação docente: uma perspectiva emancipatória na constituição do currículo escolar. Curitiba: Appris, 2018.
CARR, W.; KEMMIS, S. Teoría crítica de la enseñanza: la investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martinez Roca, 1988.
CARVALHO, A. M. Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In: SANTOS, F. M. T.; GRECA, I. M. (org.). A pesquisa em ensino de ciências no Brasil e suas metodologias. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006. p. 45-60.
CENCI, A.; DAMIANI, M. F. Desenvolvimento da Teoria Histórico-Cultural da Atividade em três gerações: Vigotski, Leontiev e Engeström. Revista Roteiro, Joaçaba, v. 43, n. 3, p. 919-948, set./dez. 2018. ISSN 2177-6059. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v43i3.16594
DEMO, P. Educar pela pesquisa. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
DEMO, P. Pesquisa – princípio científico e educativo. São Paulo: Cortez, 1999.
FAZENDA, I. O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa: Livros Horizonte, 1978.
LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia y personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1983.
MALDANER, O. A. Formação de professores para um contexto de referência conhecido. In: NERY, B.; MALDANER, O. A. Formação de professores: compreensões em novos programas e ações. Ijuí: Ed. Unijuí, 2014.
MALDANER, O. A. Situações de estudo no Ensino Médio: nova compreensão de educação básica. In: NARDI, R. (org.). A pesquisa em ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes. São Paulo: Escrituras Editora, 2007. p. 239-254.
MALDANER, O. A.; ZANON, L. B. Situação de Estudo: uma organização de ensino que
extrapola a formação disciplinar em ciências. In: MORAES, R.; MANCUSO, R. (Org.).
Educação em ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Unijuí, 2004. p. 43-64.
MALDANER, O. A. A formação inicial e continuada de professores de química: professores/pesquisadores. Ijuí: Ed. Unijuí, 2000. (Coleção educação em Química).
MARQUES, M. O. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2006.
NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (coord.). Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
PANSERA-DE-ARAÚJO, M. C.; AUTH, M. A.; MALDANER, O. A. Situações de Estudo como forma de inovação curricular em Ciências naturais. In: GALIAZZI, M. C. et al. (org.). Construção curricular em rede na educação em ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: Ed. Unijuí, 2007. p. 408.
VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
VIGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VIGOTSKI, L.S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VIGOTSKI, L. S. Obras Escogidas – Tomo II: Pensamiento y Lenguaje. Madrid: Visor, 1993.
ZANON, L. B.; MALDANER, Otavio A. A química escolar na inter-relação com
outros campos de saber. In: MALDANER, Otavio A. (org.). Ensino de Química em
foco. Ijuí: Ed. Unijuí, p. 101-130, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.