Possibilities of Statistical Education as a form of critical analysis of reality in the indigenous school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i2.17494

Keywords:

Statistical education, Indigenous school education, Critical Mathematics Education, Teacher education

Abstract

The article discusses a study developed in indigenous schools which aimed to analyze the possibilities of promoting the Statistical Literacy in the intercultural context of the Xukuru people of Ororubá, to base the teaching action and to stimulate the mathematical knowledge of the students through reflective practices. We investigate if and how the statistical contents were worked by initial years teachers of Xukuru people and analyze the planning and carrying out of classroom activities involving the stages of the investigative cycle within a collaborative group. The methodological methods involved participant observation and semistructured interviews with three indigenous teachers; documentary analysis in two teachers' class journals and the formation of a collaborative group with the participation of 11 teachers from the initial years of Elementary School. It was found that the teachers of this ethnic group develop an initial work with statistics valuing the cultural characteristics of the indigenous community with interdisciplinary activities of construction of charts and tables, which included the statistical research through activities with interventions in the different spaces of the villages

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliane Maria Teixeira Lima de Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE (1983), Mestre em Psicologia Cognitiva pela UFPE (1998) e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2008). Atualmente é Professora Adjunta I do Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional do Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco, atuando como docente do Curso de Graduação em Pedagogia e como professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica - EDUMATEC do Centro de Educação da UFPE. Suas pesquisas abordam temas relacionados com o ensino e aprendizagem de Matemática e Estatística no Ensino Fundamental; psicologia da Educação Matemática; mecanismos de gestão escolar e planejamento do ensino da matemática; Gestão dos laboratórios de informática nas escolas públicas e o seu uso no ensino de conhecimentos matemáticos e estatísticos.

Sérgia Andréa Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Pernambuco

Doutoranda em Educação Matemática e Tecnológica, Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica – Edumatec, Recife – PE, Brasil. Avenida da Arquitetura s/n, Cidade Universitária, CEP.: 50.740-550, Recife - PE – Brasil. sergia.andrea@gmail.com

Carlos Eduardo Ferreira Monteiro, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Educação, University of Warwick, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática e Tecnológica – Edumatec, Recife – PE, Brasil. Avenida da Arquitetura s/n, Cidade Universitária, CEP.: 50.740-550, Recife - PE – Brasil. cefmonteiro@gmail.com

References

ALMEIDA, E. A. A Política de Educação Escolar Indígena: Limites e Possibilidades. 2001. 195 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2001.

ALMEIDA, E. A. (org.). Xucuru filhos da mãe natureza. Olinda: Centro de Cultura Luiz Freire, 1997. 75 p.

ARCANJO, J. A. Construindo políticas e matematizando processos: Etnomatemática e escola Xukuru. 2006. 135 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão de Políticas Públicas) – Fundação Joaquim Nabuco, Recife, 2006.

BARBOSA, G. S.; MAGINA, S. M. P. O Currículo de Matemática na Educação de jovens e adultos Guarani. Revista em Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Recife, v. 5, n. 1, p. 1-23, jun. 2014.

BATANERO, C.; BURRILL, G.; READING, C. Teaching Statistics in School Mathematics. Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study. London: Springer, 2011. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-1131-0

BERNARDI, L. T. M. S.; CALDEIRA, A. D.; DUARTE, C. G. Posição de fronteira e produção de significados na educação matemática indígena. Revista Reflexão e Ação, v. 21, p. 172-190, 2013. Edição especial.

BERNARDI, L. T. M. S. Formação Continuada em Matemática do Professor Indígena Kaingang: enfrentamentos na busca de um projeto educativo. 2011. 266 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2011.

CANDAU, V. M. F.; RUSSO, K. Interculturalidade e Educação na América Latina: uma construção plural, original e complexa. Diálogo Educacional, v. 10, n. 29, p. 151-169, 2010. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v10i29.3076

CAZORLA, I. M.; KATAOKA, V. Y.; SILVA, C. B. Trajetória e Perspectivas da Educação Estatística no Brasil: um olhar a partir do GT 12. In: LOPES, C. E.; COUTINHO, C. Q. S.; ALMOULOUD, S. A. (org.). Estudos e Reflexões em Educação Estatística. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

CAZORLA, I. M.; UTSUMI, M. C. Reflexões sobre o Ensino de Estatística na Educação Básica. In: CAZORLA, I.; SANTANA, E. Do tratamento da informação ao letramento estatístico. Itabuna: Litterarum, 2010. cap. 1, p. 9153.

CAZORLA, I.; CASTRO, F. O Papel da Estatística na Leitura de Mundo: o Letramento Estatístico. Publicatio UEPG: Ciências Humanas, Ciências Sociais Aplicadas, Linguística, Letras e Artes, v. 16, p. 45-53, 2008. DOI: https://doi.org/10.5212/PublicatioHum.v.16i1.045053

FIORENTINI, D. Pesquisar práticas colaborativas ou pesquisar colaborativamente? In: BORBA, M. C.; ARAÚJO, J. L. (org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

GAL, I. Adult’s statistical literacy: meanings, components, responsibilities. International Statiscal Review, v. 70, n. 1, p. 1-25, 2002. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-5823.2002.tb00336.x

GAL, I. Understanding statistical literacy: About knowledge of contexts and models. In: CONTRERAS, M. M.; LOPEZ-MARTIN, M. M.; MOLINA-PORTILLO, E. (ed.). Terceiro Congresso Internacional Virtual de Educação Estatística. 2019. Disponível em: www.ugr.es/local/fqm126/civest.html. Acesso em: 26 abr. 2019.

MOTA, V. C. et al. Ensinando gráficos na escola indígena: uma possibilidade de diálogos interculturais. In: CONGRESSO IBEROAMERICANO DE EDUCACIÓN MATEMÁTICA, 7., 2013, Montevidéu. Anais [...]. Montevidéu, 2013. p. 7873-7880.

RAMOS, N. Diversidade cultural, educação e comunicação intercultural: políticas e estratégias de promoção do diálogo intercultural. Educação em Questão, v. 34, n. 20, p. 9-32, 2009.

RUMSEY, D. J. Statistical literacy as a goal for introductory statistics courses. Journal of Statistics Education, v. 10, n. 3, 2002. DOI: https://doi.org/10.1080/10691898.2002.11910678

SILVA, E. H. Xukuru: Memórias e história dos índios da serra do Ororubá (Pesqueira/PE) 1950-1988. 1. 300 f. Tese (Doutorado em História) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.

SKOVSMOSE, O. Desafios e reflexão em educação matemática crítica. Campinas: Papirus, 2008.

SKOVSMOSE, O. Um Convite à educação Matemática Crítica. Campinas: Papirus, 2014.

SOUZA, S. M. F. de. Saberes docentes, saberes indígenas: um estudo de caso sobre o ensino de ciências entre o povo Xukuru do Ororubá. 2008. 122 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências) – Universidade Federal Rural de Pernambuco, Recife, 2008.

Published

2019-07-05

How to Cite

CARVALHO, L. M. T. L. de; OLIVEIRA, S. A. P. de; MONTEIRO, C. E. F. Possibilities of Statistical Education as a form of critical analysis of reality in the indigenous school. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 1–20, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i2.17494. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17494. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Educação e Diferença: diálogo e perspectivas

Most read articles by the same author(s)