The political meanings attributed to the social role of the school by teachers beginning in the career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30098

Keywords:

beginning teachers, teacher training, school senses, teacher work

Abstract

We present an investigation about the beginning teacher in the career, with the objective of understanding the political meanings attributed to the role of the school by these teachers. The idea of ​​this investigation arises from questions raised about the beginning of teaching, guiding the difficulties and discoveries of the stage as a beginner, the works of Huberman (2000) refer to the studio. Articulating quantitative and qualitative methodological approaches, this investigation is of a sample nature, using interviews with teachers, with the aim of working with subjects who have recently joined the classroom as teachers, conducting interviews with 10 teachers of basic education. Based on a study based on the methodology of the nucleus of meaning (Aguiar and Ozella, 2013), we summarize the meanings of teachers about the role of the school based on three categories: a) School for social adaptation; b) School for social reform; and c) Escuela para el cambio social, which allows us to contribute to the field of teacher training, specifically the entry into a teaching career, its challenges and achievements, strengthening the function of a school linked to a social commitment to human emancipation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Deise Ramos da Rocha, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília

Doutora em Educação (2020) pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Pedagoga (2013) e Mestre em Educação (2016) pela Universidade de Brasília (UnB). Membro pesquisadora do CEPE/UFPel (Centro de Estudos em Políticas Educativas) e do GEPFAPe/UnB (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre a Formação é Atuação de Pedagogos/Professores). Colaboradora no GEPT/UnB (Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho). Professora da SEDF (Secretaria de Educação do Distrito Federal). Foi formadora de educadores de Educação de Jovens e Adultos, pelo Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária (2012-2014). Desenvolve pesquisas com ênfase na formação e trabalho docente, organização do trabalho educativo, políticas públicas, formação política do educador, valorização docente, projetos de sociedade, sentidos do trabalho.

References

AGUIAR, W.; OZELLA, S. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. In: Rev. Bras. Est. Pedag. Brasília, v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr. 2013.

BAKHTIN, M. Marxismo e Filosofia da Linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. Tradução: Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hubitec, 2014.

DUARTE, N. (org.). Sobre o Construtivismo: contribuições a uma análise crítica. Campinas-SP: Autores Associados, 2000.

DUARTE, N. (org.). A Individualidade Para Si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.

FREITAG, B. Aspectos Filosóficos e Sócio-antropológicos do Construtivismo Pós-piagetiano. In: GROSSI, Esther.; BORDIN, Jussara. Construtivismo Pós-Piagetiano: um novo paradigma de aprendizagem. Petrópolis: Vozes, p. 26-34, 1993.

FRIGOTTO, G. Educação e crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 1999.

GADOTTI, M. Pedagogia da Práxis. 2. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 1988.

GRAMSCI, A. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. 9 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.

GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere, volume 2. 4 ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

HUBERMAN, M. O Ciclo de Vida Profissional dos Professores. In: NÓVOA, António (org.). Vida de Professores. Porto: Porto Editora, p. 31-62, 2000.

MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.

MARX, K.; ENGELS, F. A Ideologia Alemã. Tradução: Álvaro Pina. São Paulo: Expressão Popular, 2009.

MARX, K.; ENGELS, F. Textos sobre Educação e Ensino. Tradução: Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2004.

PIAGET, J. O Nascimento da inteligência na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PISTRAK, M. Fundamentos da Escola do Trabalho. São Paulo: Ed. Expressão Popular, 2008.

PROF. MEDF24. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 5 fev. 2016.

PROF. MHIT26. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 8 fev. 2016.

PROF. MPED33. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 2 fev. 2016.

PROFA. FBIO23. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 15 fev. 2016.

PROFA. FEDF22. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 8 fev. 2016.

PROFA. FEDF31. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 10 fev. 2016.

PROFA. FLET29. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 5 fev. 2016.

PROFA. FPED23. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 10 fev. 2016.

PROFA. FPED27. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 12 fev. 2016.

PROFA. FPED30. Entrevista. Brasília (Distrito Federal), 12 fev. 2016.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.

SCHÖN, D. Educando o Profissional Reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

VIGOTSKI, L. Obras escogidas. Tomo III. 2 ed. Madrid: Visor, 2000.

VIGOTSKI, L. Pensamento e Linguagem. Tradução: Jeferson L. Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

Published

2023-12-18

How to Cite

ROCHA, D. R. da; CURADO-SILVA, K. A. P. C. The political meanings attributed to the social role of the school by teachers beginning in the career. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30098, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30098. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30098. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.