The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.24767

Keywords:

Cultural Diversity, Intercultural Dialogue, Critical Intercultural Education

Abstract

In this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Tereza Reis da Silva, Universidade de Brasília

Professora da Faculdade de Educação, da Unversidade de Brasília (FE/UnB). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, Saberes e Decolonialidades (GPDES/UnB).

Iassana Rodrigues Soares, Universidade de Brasília (UnB)

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Brasília (PPGE/UnB). Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Saberes e Decolonialidades (GPDES/UnB)

References

BASEI, A. P.; LEÃES FILHO, W. A interculturalidade na formação de professores: possibilidades de (re)significar as práticas da Educação Física escolar. Revista Digital, ano 12, n. 117, fev. 2008. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd117/a-interculturalidade-na-formacao-de-professores-da-educacao-fisica.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. Disponível em: http://www.unsa.edu.ar/histocat/hamoderna/grosfoguelcastrogomez.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

FONSECA, V. da. Educação especial. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Diretrizes Pedagógicas da Educação Básica do Campo: para a rede Pública do Distrito Federal. Brasília, DF: Secretaria Distrital de Educação, 2018. Disponível em: http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/01/Diretrizes-Ed-do-Campo-SEEDF.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. (org. e trad.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 103-133.

MARQUES, L. P. Cotidiano escolar e as diferenças. Educação em Foco, v. 17, n. 11, p. 101-117, mar./jun. 2012. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/10/Cotidiano-escolar-e-diferenças.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

MIGNOLO, W. D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2008. p. 25-46.

PERPÉTUO, L. D. Comunidade cigana Calon em processo de escolarização: conflitos étnicos e saberes pluriculturais. 2017. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/31549. Acesso em: 14 jul. 2020.

QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad-racionalidad. Peru Indigna, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.

REIS DA SILVA, A. T. Educação em direitos humanos: o currículo entre o relativismo e o universalismo. Educação e Sociedade, v. 36, n. 131, abr./jun. 2015. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302015000200461&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 26 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015120261

SANTOS, B. de S. A gramática do tempo: para uma nova cultura. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, B. de S.; ALMEIDA FILHO, N. de. A universidade do século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.

SILVA, T. T. da. Documento de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SKLIAR, C. A questão e a obsessão pelo outro em educação. In: GARCIA, R. L.; ZACCUR, E.; GIAMBIAGI, I. (org.). Cotidiano: diálogos sobre diálogos. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 49-62.

WALSH, C. Interculturalida y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3412. Acesso em: 14 jul. 2020.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (org. e trad.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 7-72.

Published

2021-03-23

How to Cite

SILVA, A. T. R. da; SOARES, I. R. The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e24767, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.24767. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/24767. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.