The cultural diversity as pedagogical power: from the meeting to the intercultural education
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i.24767Keywords:
Cultural Diversity, Intercultural Dialogue, Critical Intercultural EducationAbstract
In this article, we analyze the cultural diversity and intercultural encounters that take place at the school Escola Classe Sítio das Araucárias, located in Rota do Cavalo, Sobradinho-DF. The empirical research that informs the article was carried out throughout 2019 by means of interviews and rounds of conversation with the School's teaching staff and by means of participant observation with families living in the region, in their collective spaces and territories of experiences. Based on these two methodological procedures, we analyze the cultural diversity that constitutes the Horse Route and the ways in which it has been, at the same time, affirmed, denied, marked and shared in the school context. Based on this, we analyze the pedagogical challenges that arise from living with difference, as well as indicate some potentials that the intercultural encounter points out with a view to building a critically oriented intercultural education.
Downloads
References
BASEI, A. P.; LEÃES FILHO, W. A interculturalidade na formação de professores: possibilidades de (re)significar as práticas da Educação Física escolar. Revista Digital, ano 12, n. 117, fev. 2008. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd117/a-interculturalidade-na-formacao-de-professores-da-educacao-fisica.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.
CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (ed.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores; Universidad Central, Instituto de Estudios Sociales Contemporáneos y Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar, 2007. Disponível em: http://www.unsa.edu.ar/histocat/hamoderna/grosfoguelcastrogomez.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.
FONSECA, V. da. Educação especial. 2. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.
GOVERNO DO DISTRITO FEDERAL. Diretrizes Pedagógicas da Educação Básica do Campo: para a rede Pública do Distrito Federal. Brasília, DF: Secretaria Distrital de Educação, 2018. Disponível em: http://www.educacao.df.gov.br/wp-conteudo/uploads/2018/01/Diretrizes-Ed-do-Campo-SEEDF.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.
HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. (org. e trad.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 103-133.
MARQUES, L. P. Cotidiano escolar e as diferenças. Educação em Foco, v. 17, n. 11, p. 101-117, mar./jun. 2012. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2012/10/Cotidiano-escolar-e-diferenças.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.
MIGNOLO, W. D. El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2008. p. 25-46.
PERPÉTUO, L. D. Comunidade cigana Calon em processo de escolarização: conflitos étnicos e saberes pluriculturais. 2017. 153 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2017. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/31549. Acesso em: 14 jul. 2020.
QUIJANO, A. Colonialidad y modernidad-racionalidad. Peru Indigna, v. 13, n. 29, p. 11-20, 1992. Disponível em: https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf. Acesso em: 14 jul. 2020.
REIS DA SILVA, A. T. Educação em direitos humanos: o currículo entre o relativismo e o universalismo. Educação e Sociedade, v. 36, n. 131, abr./jun. 2015. Disponível em https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0101-73302015000200461&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 26 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015120261
SANTOS, B. de S. A gramática do tempo: para uma nova cultura. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, B. de S.; ALMEIDA FILHO, N. de. A universidade do século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina, 2008.
SILVA, T. T. da. Documento de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SKLIAR, C. A questão e a obsessão pelo outro em educação. In: GARCIA, R. L.; ZACCUR, E.; GIAMBIAGI, I. (org.). Cotidiano: diálogos sobre diálogos. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 49-62.
WALSH, C. Interculturalida y (de)colonialidad: perspectivas críticas y políticas. Visão Global, v. 15, n. 1-2, p. 61-74, jan./dez. 2012. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3412. Acesso em: 14 jul. 2020.
WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, T. T. (org. e trad.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009. p. 7-72.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.