History curriculum and teaching agency: possibilities of articulation in the early years of fundamental education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23857

Keywords:

History curriculum, Relation with knowledge, Agency, Elementary education

Abstract

This text aims to explore the articulations between the production of History curricula and the processes of political subjectivation mobilized by the teachers of the Early Years, of Elementary Education, in the relation established with the legitimate historical knowledge as a teaching object. Contributions from post-structuralistic curricular theorizations and biographical research offered the framework of intelligibility within which we mean and operate, in this writing, with the selected analytical categories. In this movement, we seek to understand the relation established by teachers with school history knowledge. Here in the privileged perspective, understanding the nature of this relation is an essential reading key for understanding the intended articulation. Throughout the text we seek to support and argue in favor of the potential to work on the interface of two hypotheses: (i) the teachers produce and reinvent curricula in their professional daily life through the type of relation established with knowledge in the classroom and (ii) the teaching agency is directly linked to the way they signify this relation. We selected as an empirical field a set of Early Years teachers’ narratives from whose professional practices in different school cultures have in common the fact that they are recognized, by their own peers, as differentiated and instigating regard to History teaching at this level of education.

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Author Biographies

Carmen Teresa Gabriel, UFRJ

Carmen Teresa Gabriel concluiu o Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-RJ) em 2003. É bacharel e licenciada em História pela Universidade Federal Fluminense (1980), possui pós-graduação em Estudos do Desenvolvimento pelo Institut d´Études du Développement - IUED (1982 Genebra) e mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1999). Realizou pós-doutorado na Université des Sicences Humaines de Lille 3 (França) com apoio da CAPES agosto 2014-julho 2015)..Coordenou de 2009 à 2013 o Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da UFRJ (PPGE). Coordenou o PIBID/História da UFRJ de 2009-2013. Entre 2011-2013 integrou a diretoria da ANPED. Desde 2011 é Professora Titular de Currículo da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Exerceu o cargo de Diretora na Faculdade de Educação entre 2016 a 2019. Atualmente coordena o Comitê Permanente do Complexo de Formação de Professores (CFP) da UFRJ. É bolsista de produtividade de Pesquisa do CNPq e Cientista do Nosso Estado /CNE (FAPERJ). Atua em orientação, pesquisa e docência nas áreas de Currículo e de Ensino de História na graduação (Curso de Pedagogia e de Licenciatura de História da UFRJ) e nos programas de Pós-graduação em Educação (PPGE /UFRJ) e programa de Pós-graduação em ensino de História (PROFHistória/IH/UFRJ). Coordena o grupo de pesquisa Currículo, Conhecimento e Ensino de História (GECCEH) e integra também como pesquisadora o Núcleo de Estudos de Currículo - NEC da Faculdade de Educação/UFRJ , o Laboratório de Estudos e Pesquisa em Ensino de História (LEPEH) e o grupo de pesquisa interinstitucional Oficinas da História. Participa ainda de grupos de pesquisa no Centre Interuniversitaire de Recherches en Education de Lille (CIREL). Possui publicações em periódicos qualificados nacionais e internacionais, capítulos de livros e em anais nas áreas do Currículo e do Ensino de História. Suas pesquisas recentes, financiadas pelo CNPq, CAPES e FAPERJ operam com o entendimento de currículo como espaço biográfico em meio à estruturação discursiva de uma ordem social desigual, focalizando a articulação entre processos de subjetivação docente/discente e de objetivação do conhecimento em diferentes contextos de formação.

Tatiana Polliana Pinto de Lima, UFRB

Professora Adjunta na Universidade Federal do Recôncavo da Bahia. Doutora em Educação pela UFBA. Docente do Programa de Pós Graduação em Currículo, Linguagens e Inovações Pedagógicas da UFBA e do Programa de Pós Graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade da UFRB

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Published

2020-09-24

How to Cite

GABRIEL, C. T.; LIMA, T. P. P. de. History curriculum and teaching agency: possibilities of articulation in the early years of fundamental education. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23857, 2020. DOI: 10.18593/r.v46i0.23857. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23857. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Uma alternativa às políticas curriculares centralizadas