Research and history teacher continuing education assumptions: a History Education contribution

Authors

  • Thiago Augusto Divardim de Oliveira IFPR

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23162

Keywords:

History Education, Teacher training, Praxis

Abstract

The article presents systematization possibilities of assumptions related to the work developed within the History Education Research Laboratory of the Paraná's Federal University (LAPEDUH – UFPR), regarding Extension courses aimed at the continuing education of public schools History teachers (from municipal and state schools). The central theme of the analysis is related to an experimental project carried out in partnership between LAPEDUH – UFPR, the Federal Institute of Paraná (Curitiba Campus) and the Curitiba Municipal Education Secretary, which resulted in the production of three videos related to the subjects of the courses held in 2017 and 2018: “History Education and History Controverse Topics”. The production of the videos involved two IFPR research and extension projects (from the areas: “History Didactics” and “Audio and Video Production”) and the products are aimed at teachers interested in subjects in the field of History Education, resulting in a paradidatic material produced by teachers to teachers. Among the results we point out the production of the videos as dissemination of the work of history teachers, the bibliographic productions related to the extension course; the dialogue between theory and praxis in teachers' statements; and the incorporation of theoretical, methodological and didactic strategies discussed in collaboration throughout the course.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Augusto Divardim de Oliveira, IFPR

 Professor de história no Ensino Básico Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Paraná (IFPR - Campus Curitiba). Possui licenciatura e bacharelado em História, especialização em "Mídia, Política e Atores Sociais" pela Universidade Estadual de Ponta Grossa, Mestrado e Doutorado em Educação na linha Cultura, Escola, Ensino pela Universidade Federal do Paraná. Participou desde o segundo semestre de 2004 até o primeiro de 2009 do Grupo de Estudos de Didática da História (GEDHI), organizado no Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa (PPGE-UEPG). Desde a graduação, através de programas de Iniciação Científica, e em pesquisas posteriores atuou na seguintes áreas: didática da história, aprendizagem histórica, consciência histórica, professores de história e educação histórica. De 2008 até início de 2010, e novamente em 2012 lecionou História em escolas da rede particular de ensino e também foi contratado temporário pelo Estado do Paraná como professor de História (PSS). É Professor de História no Instituto Federal do Paraná (IFPR) desde fevereiro de 2013 e pesquisador do Laboratório de Pesquisa em Educação Histórica da Universidade Federal do Paraná (LAPEDUH - UFPR) desde abril de 2010.

 

References

AZAMBUJA, L. Jovens alunos e aprendizagem histórica: perspectivas a partir da canção popular. 2013. Tese (Doutorado em educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2013.

BARCA, I. Aula oficina: do projeto à avaliação. In: BARCA, I. Para uma educação de qualidade: atas da quarta jornada de educação histórica. Braga: Centro de Investigação e educação e Psicologia Universidade do Minho, 2004. p. 131-144.

BARCA, I. O papel da educação histórica no desenvolvimento social. In: CAINELLI, M.; SCHMIDT, M. A. (org.). Educação histórica: teoria e pesquisa. Ijuí: Ed. Unijuí, 2011. p. 21-48.

BORRIES, B. Coping with burdening history. In: BJERG, H.; LENZ, C.; THORSTENSEN, E. (ed.). Historicizing the uses of the past. Scandinavian perspectives on history culture. historical consciousness and didactics of history related to world war II. Bielefeld: Verlag für Kommunikation, Kultur und soziale Praxis, 2011.

CAIMI, F. E. Fontes históricas na sala de aula: uma possibilidade de produção de conhecimento histórico escolar? Revista Anos 90, Porto Alegre, v. 15, n. 28, p. 129-150, dez. 2008.

FARIA, V. Justiça manda prefeitura retomar plano de carreira de professores suspenso em 2017. Gazeta do Povo, São Paulo, 3 set. 2019. Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/parana/justica-determina-que-prefeitura-enquadre-professores-em-plano-de-carreira/. Acesso em: 10 set. 2019

CURITIBA. Prefeitura Municipal de Curitiba. Currículo do Ensino Fundamental – 1º ao 9º ano. Curitiba: Secretaria Municipal da Educação, 2016. v. V.

DROYSEN, J. G. Manual de teoria da história. São Paulo: Vozes, 2009.

FERNANDES, L. Z. A Reconstrução de aulas de história na perspectiva da Educação Histórica: da aula oficina a unidade temática investigativa. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ENSINO DE HISTÓRIA: METODOLOGIAS E NOVOS HORIZONTES, 8., 2008, São Paulo. Anais [...] São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2008.

FERNANDES, S.; SCHMIDT, M. Narrativa, história de vida e aprendizagem histórica. História Revista, Goiânia, v. 23, n. 2, p. 36-52, 2019.

FRANCO, M. L. P. B. Análise de conteúdo. 2. ed. Brasília, DF: Liber Livro Editora, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.

GEVAERD, R. T. F. Formação continuada de professores: relação entre os conceitos da “história difícil” e a metodologia da “aula histórica”. In: BECKER, G. et al. (org.). Temas sociais controversos e os desafios da educação histórica. Curitiba: W.A Editores. 2019. p. 144-155.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

IBIAPINA, I. M. L. de M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília: Líber Livro Editora, 2008.

LABORATÓRIO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO HISTÓRICA – UFPR. Histórico. [Curitiba]: LAPEDUH – UFPR, [20--]. Disponível em: https://lapeduh.wordpress.com/historico/. Acesso em: 10 set. 2019.

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: 1845-1846. São Paulo: Boitempo, 2007.

OLIVEIRA, A. G. P. de; OLIVEIRA, T. A. D. de. A didática da história e os trabalhos LAPEDUH: pressupostos da pesquisa de historiadores docentes. In: URBAN, A. C.; MARTINS, E. C. R.; CAINELLI, M. R. (org.). Educação histórica: ousadia e inovação em Educação e em História. 1. ed. Curitiba: W.A. Editores, 2018. p. 361-384.

OLIVEIRA, T. A. D. A formação histórica (Bildung) como princípio da didática da história no ensino médio: teoria e práxis. 2017. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.

OLIVEIRA, T. A. D. A relação ensino e aprendizagem como práxis: a educação histórica e a formação de professores. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2012.

RÜSEN, J. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W.A. Editores, 2012.

RÜSEN, J. Como dar sentido ao passado: questões relevantes de meta-história. História da Historiografia: International Journal of Theory and History of Historiography, v. 2, n. 2, p. 163-209, 2009.

RÜSEN, J. Cultura faz sentido: orientações entre o hoje e o amanhã. Petrópolis: Vozes. 2014.

RÜSEN, J. Entrevista – Jörn Rüsen. Algumas ideias sobre a interseção da meta-história e da didática da história. Realizada por Marília Gago. Revista de História Hoje, v. 5, n. 9, p. 159-170, 2016. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/245/163. Acesso em: 12 set. 2019.

RÜSEN, J. “¿Qué es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia”. Traducão: F. Sánchez Costa e Ib Schumacher. Keulen, Weimar y Wenen: Böhlau, 1994. p. 3-26. Disponível em: http://www.culturahistorica.es/ruesen/cultura_historica.pdf. Acesso em: 12 set. 2019.

RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília, DF: Ed. UnB, 2001.

RÜSEN, J. Reflexões sobre os fundamentos e mudança de paradigma na ciência histórica alemã-ocidental. In: NEVES, A. A. B.; GERTZ, R. E. (org.). A nova historiografia alemã. Porto Alegre: Ediurgs, 1987.

RÜSEN, J. Teoria da história: uma teoria da história como ciência. Brasília, DF: Ed. UFPR, 2015.

SCHMIDT, M. A. M. S. Articulando vozes, construindo identidades: contribuições de uma pesquisa em colaboração. Revista Contextos, estúdios de humanidades y ciências sociales, n. 13, p. 247-257, 2005.

SCHMIDT, M. A. M. S. Entre a lembrança e a esperança: política e consciência histórica de jovens brasileiros. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional. Curitiba, v. 9, p. 108-124, 2014.

SCHMIDT, M. A. M. S.; GARCIA, T. M. F. B. Consciência histórica e crítica em aulas de história. Fortaleza: Secretaria da Cultura do Estado do Ceará; Museu do Ceará, 2006.

SCHMIDT, M. A. M. S. História com pedagogia: a contribuição da obra de Jonathas Serrano na construção do código disciplinar da História no Brasil. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, n. 48, p. 189-211, 2004.

SCHMIDT, M. A. M. S. Laboratório de pesquisa em educação histórica: uma experiência de investigação colaborativa. Revista de Educação Histórica, n. 1, jul./nov. 2012.

SCHMIDT, M. A. M. S.; URBAN, A. C. Curitiba, 29 de abril de 2015: para não esquecer. In: SCHMIDT, M. A. M. S.; URBAN, A. C. (org.). Um registro do 29 de abril de 2015: para não esquecer. 1. ed. Curitiba: W.A Editores, 2015. p. 9-14.

SCHWARCZ, L. M.; STARLING, H. M. As sete maiores vergonhas do Brasil. Revista TRIP, São Paulo, 2 jun. 2015. Disponível em: https://revistatrip.uol.com.br/trip/as-sete-maiores-vergonhas-do-brasil-por-lilia-schwarcz-e-heloisa-starling. Acesso em: 19 set. 2019.

TEASER - Educação histórica e temas controversos da história. [S. l.: s. n.], 25 set. 2019. 1 vídeo (2 min). Publicado pelo canal Laboratório de Pesquisa em Educação Histórica. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TycdVpv9qcM&list=PLp3RCD0KZA27famaoNwEshFfC9W5IweZD. Acesso em: 25 set. 2019.

URBAN, A. C.; MARTINS, E. C. R.; CAINELLI, M. R. (org.). Educação histórica: ousadia e inovação em Educação e em História. 1. ed. Curitiba: W.A. Editores, 2018

VIEIRA, J. L. L. História difícil: conceito holocausto no Brasil e história local? A produção do conhecimento a partir do relato oral e investigações. Revista de Educação Histórica, Curitiba v. 12, p. 48-65, 2016.

Published

2020-06-15

How to Cite

OLIVEIRA, T. A. D. de. Research and history teacher continuing education assumptions: a History Education contribution. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–24, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23162. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23162. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática:Aprendizagem histórica e formação de professores: contribuições da pesquisa em educação histórica

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.