Social sources of physics’ knowledge: an investigation with teachers graduated in biological sciences
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21311Keywords:
Physics teaching, Science teaching, Teacher’s knowledge, Sources of knowledge, Middle SchoolsAbstract
This article aims to broaden the understanding of the training and knowledge of science teachers in relation to physical knowledge from the meanings attributed by them to their formative experiences and the identification of the social sources of their knowledge. For this, a narrative research was conducted with four science teachers of the Middle School from public schools in one city in Minas Gerais. The interpretation of the narratives indicates that science teachers participating in the research had access to a number of social sources for the construction of the physical knowledge used in their teaching practice, being indicated as more significant the secondary school, the continuing education, the “tools” of education, and the professional experience. The results indicate that there are weaknesses in the initial training in Biological Sciences courses for the physics teaching in the Middle School. However, the other social sources mentioned also have weaknesses. Therefore, this study points to the importance of the continuing education to overcome the lack of physics knowledge and the development of critical reflection of science teachers to act as social actors.
Downloads
References
BASTOS, F.; NARDI, R. Debates recentes sobre formação de professores: considerações sobre contribuições da pesquisa acadêmica. In: BASTOS, F.; NARDI, R. (org.). Formação de professores e práticas pedagógicas no ensino de ciências: contribuições da pesquisa na área. São Paulo: Escrituras Editora, 2008. p. 13-32. E-book.
BERNSTEIN, B. Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Washington: Taylor & Francis, 1996.
BOLZAN, D. P. V.; POLWACZUK, A. C. H. Processos formativos nas licenciaturas: desafios da e na docência. Roteiro, Joaçaba, v. 42, n. 1, p. 107-132, 2017. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/11550/pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v42i1.11550
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, DF: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/12/BNCC_19dez2018_site.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais, ensino de quinta a oitava séries. Brasília, DF: 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES 1.301/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Ciências Biológicas. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 25, 7 dez. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES1301.pdf. Acesso em: 14 nov. 2014.
CARNEIRO, M. H. S.; GASTAL, M. L. História e filosofia das ciências no ensino de biologia. Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 1, p. 33-39, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n1/03.pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000100003
CICILLINI, G. A. Conhecimento científico e conhecimento escolar: aproximações e distanciamentos. In: CICILLINI, G. A.; NOGUEIRA, S. V. (org.). Educação escolar: políticas, saberes e práticas pedagógicas. Uberlândia: EDUFU, 2002. p. 37-66.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. Tradução: Grupo de Pesquisa Narrativa e Educação de Professores ILEEL/UFU. Uberlândia: EDUFU, 2015. DOI: https://doi.org/10.14393/EDUFU-978-85-7078-279-3
CUNHA, A. M. O.; KRASILCHIK, M. A formação continuada de professores de Ciências: percepções a partir de uma experiência. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 23., 2000, Caxambu. Anais [...] Caxambu: ANPED, 2000. p. 1-14. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/0812t.PDF. Acesso em: 29 maio 2018.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J. A.; PERNAMBUCO, M. M. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
DEWEY, J. Experiência e educação. Tradução: Anísio Teixeira. 2. ed. São Paulo: Ed. Nacional, 1976.
DEWEY, J. Vida e educação. 10. ed. Tradução e estudo preliminar: Anísio Teixeira. São Paulo: Melhoramentos; Rio de Janeiro: Fundação Nacional de Material Escolar, 1978.
DÍAZ, O. R. T. A atualidade do livro didático como recurso curricular. Linhas Críticas, Brasília, DF, v. 17, n. 34, p. 609-624, 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=193522070010. Acesso em: 10 jun. 2019. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v17i34.3832
DOMINGO, J. C. Tener historias que contar: profundizar narrativamente la educación. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 15-40, 2016. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9259/pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.9259
FARIA, A. L. G. Ideologia no livro didático. São Paulo: Atlas, 2000.
FIORESE, J. Z.; DELIZOICOV, N. C. Livros didáticos de biologia e a história da ciência. Roteiro, Joaçaba, v. 40, n. 1, p. 101-126, 2015. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/5889/3875. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v40i1.5889
GÜLLICH, R. I. C.; SILVA, L. H. A. O enredo da experimentação no livro didático: conhecimentos ou reprodução de teorias e verdades científicas? Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 15, n. 2, p. 155-167, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/epec/v15n2/1983-2117-epec-15-02-00155.pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1983-21172013150210
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Estudo exploratório sobre o professor brasileiro com base nos resultados do Censo Escolar da Educação Básica 2007. Brasília, DF: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/estudoprofessor.pdf. Acesso em 23 mar. 2019.
KENSKI, V. M. Tecnologias e tempo docente. Campinas: Papirus, 2013.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MARIANI, F.; MONTEIRO, F. M. A. A pesquisa narrativa na formação de professores: aproximações que se potencializam. Roteiro, Joaçaba, v. 41, n. 1, p. 109-134, 2016. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/8878/pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v41i1.8878
MARQUES, N. L. R.; ARAÚJO, I. S.; VEIT, E. A. Formação e prática docente: uma pesquisa sobre dificuldades e atitudes de professores de Ciências do nível fundamental no ensino de Física. In: ENCONTRO DE PESQUISA EM ENSINO DE FÍSICA, 15., 2014, Maresias, SP. Anais [...] Maresias, SP: SBF, 2014. p. 1-8. Disponível em: http://www.sbf1.sbfisica.org.br/eventos/epef/xv/sys/resumos/T0090-1.pdf. Acesso em: 10 abr. 2016.
MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cutrix, 1996.
MELO, M. G. A.; CAMPOS, J. S.; ALMEIDA, W. S. Dificuldades enfrentadas por professores de Ciências para ensinar Física no Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 8, n. 4, p. 241-251, 2015. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/2780. Acesso em: 29 maio 2018. DOI: https://doi.org/10.3895/rbect.v8n4.2780
MIZUKAMI, A. G. N. et al. Escola e aprendizagem da docência: processos de investigação e formação. São Carlos: EdUFSCar, 2002.
MORAES, M. C. O paradigma educacional emergente. 16. ed. Campinas: Papirus, 1997.
MORÁN, J. M. Internet no ensino. Comunicação & Educação, São Paulo, v. 14, p. 17-26, 1999. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36839. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v0i14p17-26
MOSCOSO, J. N.; TARDIF, M. A noção de “profissional reflexivo” na educação: atualidade, usos e limites. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 48, n. 168, p. 388-411, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v48n168/pt_1980-5314-cp-48-168-388.pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145271
PAGANOTTI, A.; DICKMAN, A. G. Caracterizando o professor de Ciências: quem ensina tópicos de Física no Ensino Fundamental? In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011, Campinas. Atas [...] Campinas: UFRJ, 2011. p. 1-11. Disponível em: http://www.nutes.ufrj.br/abrapec/viiienpec/resumos/R0793-2.pdf. Acesso em: 23 mar. 2019.
PESSOA, R. R. O livro didático na perspectiva da formação de professores. Trabalhos em Linguística Aplicada, Campinas, v. 48, n. 1, p. 53-69, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/tla/v48n1/05.pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-18132009000100005
ROSA, L. S. Os desafios da formação de professores de Ciências para o Ensino Fundamental. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências da Universidade Federal de Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande do Sul, 2015.
SANTOMÉ, J. T. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução: Cláudia Schilling. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1998.
SATO, L.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. Investigação das dificuldades dos professores de Ciências com relação à prática de ensino por meio da experimentação. Educere: Revista da Educação, Umuarama, v. 6, n. 1, p. 35-47, 2006. Disponível em: http://www.revistas.unipar.br/index.php/educere/article/viewFile/157/131. Acesso em: 21 abr. 2019.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, p. 143-155, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf. Acesso em: 3 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782009000100012
SILVA, R. C. et al. Um higrômetro de vagem e a Física no Ensino Fundamental. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 242-252, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6624/6122. Acesso em: 29 maio 2018.
SILVA, A. F.; PEREIRA, J. H. V. Internet, diversidade cultural e formação de professores: o papel do ambiente como espaço educativo para o respeito às diferenças. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 4, n. 7, p. 126-142, 2012. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/175. Acesso em: 23 maio 2019.
SILVA, A. L. S.; SANTOS, S. M. Um curso de Física para professores de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Cadernos da Pedagogia, São Carlos, v. 10, n. 20, p. 43-50, 2017. Disponível em: http://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/992/343. Acesso em: 29 maio 2018.
SOUZA, P. H. R.; ROCHA, M. B. Análise da linguagem de textos de divulgação científica em livros didáticos: contribuições para o ensino de biologia. Ciência & Educação, Bauru, v. 23, n. 2, p. 321-340, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v23n2/1516-7313-ciedu-23-02-0321.pdf. Acesso em: 23 maio 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/1516-731320170020003
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2. ed. Tradução: João Batista Kreuch. Petrópolis: Vozes, 2005.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.