Social sources of physics’ knowledge: an investigation with teachers graduated in biological sciences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21311

Keywords:

Physics teaching, Science teaching, Teacher’s knowledge, Sources of knowledge, Middle Schools

Abstract

This article aims to broaden the understanding of the training and knowledge of science teachers in relation to physical knowledge from the meanings attributed by them to their formative experiences and the identification of the social sources of their knowledge. For this, a narrative research was conducted with four science teachers of the Middle School from public schools in one city in Minas Gerais. The interpretation of the narratives indicates that science teachers participating in the research had access to a number of social sources for the construction of the physical knowledge used in their teaching practice, being indicated as more significant the secondary school, the continuing education, the “tools” of education, and the professional experience. The results indicate that there are weaknesses in the initial training in Biological Sciences courses for the physics teaching in the Middle School. However, the other social sources mentioned also have weaknesses. Therefore, this study points to the importance of the continuing education to overcome the lack of physics knowledge and the development of critical reflection of science teachers to act as social actors.

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Author Biographies

Alexandre Leite dos Santos Silva, Universidade Federal do Piauí

Possui doutorado (2018) e mestrado (2015) em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Uberlândia (UFU), dentro da linha de pesquisa "Educação em Ciências e Matemática". É especialista em Supervisão, Inspeção e Gestão Escolar pela Universidade Candido Mendes (2014). Possui graduação em Física pela UFU (2012). Atua desde 2016 como professor efetivo no curso de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí, no Campus Senador Helvídio Nunes de Barros. É integrante do grupo de pesquisa "Educação do Campo e Ensino de Ciências". Está envolvido em pesquisas relacionadas ao Ensino de Física, Formação de Professores de Ciências da Natureza e Educação do Campo.

Suzana Gomes Lopes, Universidade Federal do Piauí

Doutora em Biotecnologia pela Rede Nordeste de Biotecnologia (RENORBIO) - ponto focal Universidade Federal do Maranhão (2015), Mestre em Biodiversidade e Conservação pela Universidade Federal do Maranhão (2011) e graduada em Licenciatura Plena e Bacharelado no curso de Ciências Biológicas da Universidade Regional do Cariri (2007). Atua desde 2014 como professora efetiva do Curso de Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza da Universidade Federal do Piauí, Campus Senador Helvídio Nunes de Barros. É líder do grupo de pesquisa "Educação do Campo e Ensino de Ciências". Atua na área de Parasitologia Animal, Ensino de Ciências e Educação do Campo.

Eduardo Kojy Takahashi, Universidade Federal de Uberlândia

Possui graduação em Física pela Universidade de São Paulo (1979), mestrado em Física pela Universidade de São Paulo (1982) e doutorado em Física pela Universidade de São Paulo (1988), na área de Física da Matéria Condensada. É professor aposentado e docente permanente do Programa de Pós-graduação em Educação e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática - Mestrado Profissional, da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Tem experiência na área de ensino de Física, atuando nos seguintes temas: formação inicial e continuada de professores de Física, divulgação científica e ensino de física com tecnologias. Foi Curador do Museu Diversão com Ciência e Arte (Museu Dica) do Instituto de Física da Universidade Federal de Uberlândia e líder do Núcleo de Pesquisa em Tecnologias Cognitivas (NUTEC), que constitui o núcleo de pesquisas do Museu DICA.

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Published

2020-07-22

How to Cite

SILVA, A. L. dos S.; LOPES, S. G.; TAKAHASHI, E. K. Social sources of physics’ knowledge: an investigation with teachers graduated in biological sciences. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–22, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21311. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21311. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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