Educational policies in times of coup: setbacks and forms of resistance

Authors

  • Dermeval Saviani UNICAMP

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21512

Keywords:

Brazilian education, Educational politics, Educational reform, Setback in education

Abstract

This article discusses the current Brazilian educational policy starting by characterizing the general tendency of precarious education in the country expressed in philanthropy, delay, fragmentation and improvisation. It then shows that the progress made by the mobilization of educators between 2003 and 2014 was halted by the legal-media-parliamentary coup consummated on August 31, 2016 with the impediment of then-President Dilma Rousseff. This resulted in a major setback expressed in the reform of high school, in the self-styled project “school without party” and in Amendment 95 that froze investments in education, making impossible the PNE goals approved in June 2014. By way of conclusion, some forms of resistance to the backwardness that have been widening and deepening with the inauguration of the new government on January 1, 2019 are indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, F. de. et al. O manifesto dos pioneiros da educação nova. [S. l.: s. n.], 1932.

BRASIL. Constituição. República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 5 out. 1988.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 2016. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 dez. 2016.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Medida Provisória n. 746, de 22 de setembro de 2016. Institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, [...] e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 set. 2016.

FÓRUM NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 45ª Nota Pública do Fórum Nacional de Educação – Sobre a Medida Provisória relativa ao ensino médio. Brasília, DF, 22 set. 2016.

PARANÁ. Conselho Estadual de Educação. Comunicado Oficial. Curitiba, 21 out. 2016.

RAVITCH, D. “Nota mais alta não é educação melhor”. O Estado de São Paulo, p. 16, 2 ago. 2010a.

RAVITCH, D. The death and life of the great American School System: how testing and choice are undermining education. New York: Basic Books, 2010b.

RAVITCH, D. Vida e morte do grande sistema escolar americano: como os testes padronizados e o modelo de mercado ameaçam a educação. Porto Alegre: Ed. Sulina, 2011.

SÃO PAULO (Estado). Constituição Estadual de 05 de outubro de 1989. São Paulo: Assembleia Legislativa, 5 out. 1989.

SAVIANI, D. Educação não é filantropia. Presença Pedagógica, v. 3, n. 13, p. 5-15, jan./fev. 1997.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 42. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

SAVIANI, D. PDE – Plano de Desenvolvimento da Educação: análise crítica da política do MEC. Campinas: Autores Associados, 2009.

Published

2020-06-03

How to Cite

SAVIANI, D. Educational policies in times of coup: setbacks and forms of resistance . Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–18, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21512. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21512. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Seção temática: Políticas educacionais e o avanço da nova (ou extrema?) direita