Relations between genders in traditional, critical and post-critical curricular theorization

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i2.16505

Keywords:

Curriculum and gender, Gender and education, Curricular theorization

Abstract

This research deals with the relations between gender and education, especially on gender and curriculum, in order to understand the place occupied by gender social relations in curricular theorization. This is a theoretical research that sought support in three different phases that form the field of study on the curriculum and in the field of study gender. The research takes as an object of analysis the assumptions of curricular theorization – traditional, critical and post-critical – in its emergency and development contexts, with a view to identifying distances and approaches between curriculum and gender in these studies. The results show that although the school curriculum has always been crossed by gender relations, such relationships have been absent from traditional or non-critical theorization because of its linkage with the paradigm of technical-scientific rationality and the consequent thesis of the neutrality and objectivity of the curriculum. They were also absent from the initial phase of critical theorization, because of its centrality in the social class category. They are inserted in the curricular discourse in the second phase of this theorization based on the understanding that culture, as a constituted and constituent element of differences, is also an institution of inequalities, among which include gender inequalities. Thus, critical theorizing, through the resistance chain, announces the crossing of the curriculum by the differences of gender and ethnicity among others, approaching the multiculturalist perspective. Post-critical theorizing, by attributing centrality to language, points to new ways of looking at the relations between gender and education, more specifically between curriculum and gender.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eleta de Carvalho Freire, Universidade Federal de Pernambuco

Professora da Universidade Federal de Pernambuco/Centro de Educação e do Mestrado Profissional em Ensino de História do Centro de Filosofia e Ciências Humanas/UFPE. Doutora e Mestra em Educação PPGE/UFPE. Graduada em Ciências Sociais (bacharelado e licenciatura). Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa em História da Educação e Ensino de História (NEPHEPE) e do Núcleo de Ensino, Pesquisa e Extensão em Educação de Jovens e Adultos e em Educação Popular, Infância e Juventude (NUPEP). Pesquisa sobre: Currículo e Cultura; Currículo e Gênero; Ensino de História nos anos iniciais; Formação de Professores; Prática Pedagógica.

References

ALMEIDA, J. S. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: Fundação Editora da Unesp, 1998.

ALTHUSSER, L. Aparelhos ideológicos do Estado. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

APPLE, M. W. Educação e poder. Porto Alegre: ArtMed, 2002.

APPLE, M. W. Ideologia e currículo. Porto Alegre: ArtMed, 2006

BAUDELOT, C.; ESTABLET, R. L’école capitaliste em France. Paris: François Maspero, 1971.

BERNSTEIN, B. A estruturação do discurso pedagógico: classe, código e controle. Tradução: Tomaz Tadeu da Silva e Luiz Fernando G. Pereira. Petrópolis, RJ: Vozes, 1996.

BERTICELLI, I. A. Currículo: tendências e filosofia. In: COSTA, M. V. O Currículo nos limiares do contemporâneo. 3. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. 5. ed. Tradução: Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2007.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Educação e Realidade, n. 20, jul./dez. 1995.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Tradução: Reynaldo Bairão. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1982.

CANDAU, V. M. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, A. F.; CANDAU, V. M. (org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008.

CARVALHO, M. E. P. Uma agenda de pesquisa, formação humana e docente em gênero e educação. In: PIZZI, L. C. V.; FUMES, N. L. F. (org.). Formação do pesquisador em educação: identidade, diversidade, inclusão e juventude. Maceió: Edufal, 2007.

COSTA, R. G. De clonagens e de paternidades: as encruzilhadas do gênero. Cadernos Pagu, Campinas, SP: Unicamp, n. 11, p. 157-199, 1998.

ERGAS, Y. O Sujeito mulher. O Feminismo dos anos 1960/1980. In: PERROT, M.; DUBY G. (org.). História das mulheres no ocidente: o século XX. Porto: Afrontamento; São Paulo: Ebradil, 1991. v. 5.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 23. ed. Tradução: Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 19. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 28. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GIROUX, H. Teoria crítica e resistência em educação. Tradução: Ângela Maria B. Biaggio. Petrópolis, RJ: Vozes, 1986.

GOODSON, I. F. Currículo: teoria e história. 5. ed. Tradução: Attílio Brunetta. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

HORKHEIMER, M. Teoria tradicional e teoria crítica. In: HORKHEIMER, M.; ADORNO, T. W. Textos escolhidos. Tradução: Zelijko Loparié et al. 5. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1991. (Coleção Os Pensadores).

KÄPPELI, A. Cenas feministas. In: PERROT, M.; FRAISSE, G. (org.). História das mulheres no ocidente: o século XIX. São Paulo: Ebradil, 1991. v. 4.

MCLAREN, P. Utopias provisórias: as pedagogias críticas num cenário pós-colonial. Tradução: Helena Beatriz M. de Souza. Petrópolis, RJ: Vozes, 1999.

MCROBBIE, A. Pós-marxismo e Estudos Culturais. In: SILVA, T. T. (org.). Alienígenas em sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. 10. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

MOREIRA, A. F. B. Sociologia do currículo: origens, desenvolvimento e contribuições. Em Aberto, Brasília, DF, ano 9, n. 46, p. 73-83, 1990.

PACHECO, J. A. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PUCCI, B. (org.). Teoria crítica e educação: A questão da formação cultural na Escola de Frankfurt. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

SAMARA, E. M. et al. (org.). Gênero em debate: trajetória e perspectivas na historiografia contemporânea. São Paulo: EDUC, 1997.

SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 16, p. 5-22, jul./dez. 1990.

SILVA, T. T. Apresentação. In: PUCCI, B. (org.). Teoria crítica e educação. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: numa introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

SILVA, T. T. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.

SILVA, T. T. Teorias do currículo: uma introdução crítica. Porto: Porto Ed., 2000.

TERIGI, F. Notas para uma genealogia do curriculum escolar. Educação e Realidade, v. 21, n. 1, p. 159-186, jan./jun. 1996.

TYLER, R. W. Princípios básicos de currículo e ensino. Tradução: Leonel Vallandro. Porto Alegre: Globo, 1974.

ZUIN, A. A. S.; PUCCI, B. A pedagogia radical de Henry Giroux: uma crítica imanente. Piracicaba: Unimep, 1999.

Published

2019-03-19

How to Cite

FREIRE, E. de C. Relations between genders in traditional, critical and post-critical curricular theorization. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 2, p. 1–26, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i2.16505. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/16505. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua