Radicalization and sectarianization: returning to Freirean assumptions

Authors

  • André Luis Castro de Freitas Professor associado da Universidade Federal do Rio Grande, FURG, Brasil. Mestre e Doutor em Ciência da Computação. Mestre e Doutor em Educação. http://orcid.org/0000-0002-4566-3655
  • Luciane Albernaz de Araujo Freitas Instituto Federal Sul-rio-grandense - IF SUL https://orcid.org/0000-0001-9014-0071

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.32351

Keywords:

Progressive thinking, Criticality, Social transformation

Abstract

From a critical descriptive study, based on a qualitative, bibliographic research, based on Paulo Freire's educational thought, the intention is to reflect on the concepts of radicalization and sectarianization related to the struggle between progressive and reactionary forces. In the first part of the text, Freire's works are looked for, which approach the subject, the importance of the role of education, considering open and closed societies, in what relates to the participation of human beings in the historical moment lived. From this understanding, the action of struggle for freedom stands out, rejecting welfare and fanaticism. In the sequence, the discussion approaches the levels of conscience and the processes of formation of a critical conscience. Finally, a problematization of the challenges faced by human beings in current contemporary society is elaborated, considering the setbacks and advances, in which the ills and dynamism imposed by the capitalist civilization model make human beings be placed in the condition of spectators, as opposed to becoming transforming historical subjects of their time.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciane Albernaz de Araujo Freitas, Instituto Federal Sul-rio-grandense - IF SUL

Mestre em Desenvolvimento Social. Doutora em Educação Ambiental. Professora do Instituto Federal Sul-rio-grandense - IF SUL. Praça Vinte de Setembro n. 455, Pelotas, RS. E-mail: lucianel1968@gmail.com.

References

AB’SÁBER, T. Psicanálise, Política e Verdade. Revista Heterotópica, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 17–29, 2020. DOI: 10.14393/HTP-v2n1-2020-55556. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/RevistaHeterotopica/article/view/55556. Acesso em: 6 dez. 2023.

FERNANDES, S. Sintomas mórbidos: a encruzilhada da esquerda brasileira. São Paulo, Autêntica, 2019.

FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. Tese de concurso para a cadeira de História e Filosofia da Educação. Recife: Escola de Belas Artes de Pernambuco, 1959.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

FREIRE, P. Conscientização: teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.

FREIRE, P. Educação e mudança. 24. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 38. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2014.

LEHER, R. Autoritarismo contra a universidade: o desafio de popularizar a defesa da educação pública. São Paulo: Expressão Popular, 2019.

LOUREIRO, C. W.; PEREIRA, T. I. Seria possível uma epistemologia freiriana decolonial? Da “Cultura do Silêncio” ao “Dizer a Sua Palavra”. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–18, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.17527. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/17527. Acesso em: 28 nov. 2023.

MARX, K.; ENGELS, F.A ideologia alemã. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

PINTO, A. V. Consciência e realidade nacional. v. 2. Rio de Janeiro: ISEB/MEC, 1960.

SAFATLE, V. Só mais um esforço. Belo Horizonte: Vestígio, 2022.

SIGER, A. A reativação da direita no Brasil. Opinião Pública. [S. l.], v. 27, n. 3, p. 705–729, 2021. DOI:10.1590/1807-01912021273705. Disponível em: https://www.scielo.br/j/op/a/BHXTTx8b7Fk78jfDLRRmr8j/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 7 dez. 2023.

Published

2023-12-20

How to Cite

FREITAS, A. L. C. de; FREITAS, L. A. de A. Radicalization and sectarianization: returning to Freirean assumptions. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e32351, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.32351. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32351. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Most read articles by the same author(s)