Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v48.30648

Keywords:

Discourse, Life Project, entrepreneur, curriculum

Abstract

The text analyzes discourses present in three didactic collections which books are named Life Project, with a view to understanding the operation of knowledge-power relations of neoliberal nature that embody the figure of the entrepreneur in the construction of these materials, collating with the socio-political and historical conditions that have enabled recent changes in curriculum policies of high school. To achieve that, our work is theoretically supported by Foucault’s postulates (2010) Dardot and Laval (2016), Laval (2004), Macedo (2019) and Lopes (2019). As for the methodology, this is a documentary work of a qualitative nature. The analyses make it possible to verify the operation of knowledge-power relations that positively construct the entrepreneurial subject as being active, innovative, and daring, and thus seek to convince young people to adhere to this profile, thus operating a curriculum in accordance with the modus operandi of neoliberalism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Francisco Vieira da Silva, Universidade Federal Rural do Semi-Árido

Doutor em Lingu´ística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Docente da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). 

References

BARZOTTO, C. E.; SEFFNER, F. Escola sem partido e sem gênero: redefinições dos espaços público e privado na educação, Rev. FAEEBA – Ed. e Contemp., Salvador, v. 29, n. 58, p. 150-167, abr./jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n58.p150-167

BRASIL. Resolução nº 4, de 17 de dezembro de 2018. Institui a Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da educação básica, nos termos do artigo 35 da LDB, completando o conjunto constituído pela BNCC do Ensino Infantil e do Ensino Fundamental com na Resolução CNE/CP nº 2/2017, fundamentada no Parecer CNE/CP nº 15/20217. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 120-122, 18 dez. 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC do Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018a.

BRASIL. Referenciais Curriculares para elaboração dos itinerários formativos. Brasília, DF: MEC, 2018b.

BINKLEY, S. A felicidade e o programa de governamentalidade neoliberal. In: FILHO, J. F. (org.). Ser feliz hoje: reflexões sobre o imperativo da felicidade. Rio de Janeiro: FVG, 2010, p.83-104.

CALOMENI, T. O ronco surdo da batalha: poder disciplinar e biopolítica. In: RESENDE, H. (org.). Michel Foucault: o ronco surdo da batalha. São Paulo: Intermeios, 2018. p. 215-239.

CARVALHO, A. F. A escola contemporânea e a desertificação institucional: o demérito da res publica. In: GALLO, S.; MENDONÇA, S. A escola: uma questão pública. São Paulo: Parábola, 2020. p. 85-101.

CUNHA, E.; LOPES, A. C. Base Nacional Comum Curricular: regularidade na dispersão. Investigación Cualitativa, Urbana, IL, USA, International Association of Qualitative Inquiry v. 2, p. 23-35, 2017.

DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo: Boitempo, 2016.

LAVAL, C. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo como ataque ao ensino público. Trad. Maria Luiza M. de Carvalho e Silva. Londrina: Editora Planta, 2004.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P.; DREYFUS, H. Foucault: uma trajetória filosófica para além do estruturalismo e da hermenêutica. Trad. Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995. p. 231-250.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Trad. Raquel Ramalhete. Petrópolis: Vozes, 1999.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Trad. Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2007.

FOUCAULT. M. Ditos e Escritos IV: Estratégia, Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 25. ed. Trad. Roberto Machado. São Paulo: Graal Edições, 2008a.

FOUCAULT, M.O nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France: (1978-1979). Trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Trad. Luiz Neves. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

GADELHA, S. Empresariamento da sociedade e da educação: o complexo corpo-subjetividade do homo economicus neoliberal, o imperativo da alta performance e seus efeitos. In: RESENDE, H. (org.). Michel Foucault: a arte neoliberal de governar a educação. São Paulo: Intermeios; Brasília: Capes/CNPq, 2018. p. 227-245.

FRAIMAN, L. P. Pensar, sentir e agir. São Paulo: FTD, 2020.

LOPES, A. C. Itinerários formativos da BNCC do Ensino Médio: identificações e projetos de vida juvenis, Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.963

MACEDO, E. F. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação, Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, 2014.

MACEDO, E. F. Fazendo a Base virar a realidade: competências e germe da comparação, Retratos da escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.967

MACHADO, Roberto. Foucault, a ciência, o saber. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 2007.

MONTEIRO, B. Planejando a jornada: um guia para seu projeto de vida. São Paulo: Evoluir, 2020.

PAGNI, P. A. Resistências ao cotidiano escolar de exceção: o ingovernável, a desobediência e o julgar reflexivo. In: GALLO, S.; MENDONÇA, S. A escola: uma questão pública. São Paulo: Parábola, 2020. p. 39-66.

RAGO, M. Foucault, o neoliberalismo e as insurreições feministas. In: RAGO, M.; GALLO, S. (org.). Michel Foucault e as insurreições: é inútil revoltar-se? São Paulo: CNPq, Capes, Fapesp, Intermeios, 2017. p. 363-374.

SAFATLE, V. A economia é a continuação da economia por outros meios: sofrimento psíquico e neoliberalismo como economia moral. In: SAFATLE, V.; SILVA JUNIOR, N.; DUNKER, C. (org.). Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2021. p. 11-38.

SANT’ANNA, D. B. Hayek na praia. In: BUTTURI JUNIOR, A.; CANDIOTO, C.; SOUZA, P.; CAPONI, S. Foucault & as práticas de liberdade I: o vivo & os seus limites. Campinas: Pontes, 2019. p. 161-174.

STERN, I. Eu posso: projeto de vida. Pinhais: Pipoca Doce Casa Editorial, 2020.

TURIN, R. Tempos precários: aceleração, historicidade e semântica neoliberal. Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2019.

VEIGA-NETO, A. Mais uma lição: sindemia covídica e educação. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 45, n. 4, e109337, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236109337

ZANELLA, T.; TREVISOL, M. T. C. Projetos de vida e processos de ensino-aprendizagem: compreensão de alunos do ensino médio, Cadernos de Educação, Pelotas, v. 17, n. 34, jan./jun. p. 107-130, 2018. DOI: https://doi.org/10.15603/1679-8104/ce.v17n34p107-130

Published

2023-07-24

How to Cite

SILVA, F. V. da. Entrepreneur in celebration: a discursive analysis of didactic collections from Projeto de Vida. Roteiro, [S. l.], v. 48, p. e30648, 2023. DOI: 10.18593/r.v48.30648. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/30648. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua