Teacher empowerment and the approximation between College and School: some challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v46i.23899

Keywords:

Mathematical Education, Teacher Formation, Autonomy, Partnership, Collaborative Research

Abstract

In this article, considering the current brazilian socio-political context, we bring up topics such as teacher empowerment and the approximation between College and School, as challenges faced during the initial formation of mathematics teachers. Thus, we consider that teacher empowerment promoves possibilities for a possible autonomy in the relation to the professional teacher (technical, reflective and critical intellectual). About the approximation between College and School, we will introduce the perspectives of partnership in the training of teachers, they are: directed, official and collaborative. From that understanding, we seek to introduce the contexts of formation closer to the reality of the teacher, seeking real possibilities of investigation, from the view of unity between theory and practice, research and training, College and Midle / High School. In this perspective, the theoretical and methodological framework brings, in its core, collaboration, critical reflection and the production of knowledge linked to its dialogical nature, which allows us to build a path in which these actions were able to contribute to the professionalization of the teacher, in order to enable the improvement of the necessary knowledge to search for ways and answers to the countless challenges and needs of his pedagogical action, putting in perspective a subject in a state of critical awareness and engaged in the transformation of his reality. Based on these discussions, the analyzes led us to conclude that it is necessary for the College to provide these professionals with an understanding of their true social role, in an attempt to understand critically their relation between the values and practices they operate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Sandalo Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS).

Docente e Diretora do Instituto de Matemática.

Líder do Grupo de Pesquisa FORMEM – Formação e Educação Matemática.

Nickson Moretti Jorge

Rede Estadual de Ensino de São Paulo. Professor.

Membro do Grupo de Pesquisa FORMEM – Formação e Educação Matemática.

Kely Fabrícia Pereira Nogueira

Prefeitura Municipal de Campo Grande (PMCG). Professora.

Membro do Grupo de Pesquisa FORMEM – Formação e Educação Matemática.

References

BAKTHIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. 9. ed. São Paulo: Editora Hucitec, 1999.

BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: PARRA, C.; SAIZ, I. (org.). Didática da matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 2008.

CAETANO, A. Para uma conceptualização da reflexão na investigação-acção. Revista Portuguesa de Pedagogia, p. 113-133. 2003.

COCHRAN-SMITH, M.; LITLE, S. L. Relationship of knowledge and practice: teacher learning in communities. Review of Research in Education, n. 24, p. 249-305, 1999. DOI: https://doi.org/10.2307/1167272

CONTRERAS, J. Autonomia de professores. 2. ed. Tradução: Sandra Trabuco Valenzuela. São Paulo: Cortez, 2012

FOERSTE, E.; LÜDKE, M. Avaliando experiências concretas de parceria na formação de professores. Avaliação/Rede de Avaliação Institucional da Educação Superior - RAIES, v. 8, n. 4, p. 163-182, dez. 2003.

FOERSTE, E. Parceria na formação de professores. Revista Iberoamericana de Educación, p. 1-12, 2004. DOI: https://doi.org/10.35362/rie36133547

GATTI, B. A. Formação de professores e carreira: problemas e movimentos de renovação. Campinas, SP: Autores Associados, 1997.

GHEDIN, E. Professor reflexivo: da alienação da técnica à autonomia da crítica. In: PIMENTA, S.; GHEDIN, E. (org.). Professor Reflexivo no Brasil - gênese e crítica de um conceito. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

IBIAPINA, I. M. L. M. Pesquisa colaborativa: investigação, formação e produção de conhecimentos. Brasília DF: Líber Livro Editora, 2008.

IMBERNÓN, F.; CAUDURO, M. A formação como desenvolvimento profissional dos professores de educação física e as políticas públicas. Revista de Ciências Humanas, v. 14, n. 23, p. 17-30, 2013.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011. v. 14.

KEMMIS, S. Approachests to Staff Development. In: WINDEEN. M. F.; ANDREWS, I. Staff developmente for school improvement. Philadelphia: Imago Publishing, 1986.

LIBERALI, F. C. Formação crítica de educadores: questões fundamentais. 2. ed. Campinas, SP: Pontes Editores, 2012. (Coleção Novas Perspectivas em Linguística Aplicada, v. 8).

MAGALHÃES, M. C.; LIBERALI, F. C. O Interacionismo Sociodiscursivo em Pesquisa com Formação de Educadores. Calidoscópio, v. 2, n. 2, 2004.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: professores formadores. Revista E-Curriculum, v. 1, n. 1, dez./jul. 2005-2006.

NASCIMENTO, M. G.; ALMEIDA, P. C. A.; PASSOS, L. F. Formação docente e sua relação com a escola. Rev. Port. de Educação, v. 29, n. 2, dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.7436

NOGUEIRA, K. F. P. Necessidades formativas na constituição do professor de matemática em formação e em exercício: diálogos e conexões. 2019. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2019.

NÓVOA, A. O passado e o presente do professor. In: NÒVOA, A. Profissão professor. Porto: Porto Ed., 1995.

OLIVEIRA, I.; SERRAZINA, L. A reflexão e o professor como investigador. In: GTI (org.). Reflectir e investigar sobre a prática profissional. Lisboa: APM, 2002.

OLIVEIRA, W.; MAGALHÃES, M. C. C. A colaboração crítica como categoria de análise da atividade docente. In: MAGALHÃES, M. C. C.; FIDALGO, S. S. (org.). Questões de método e de linguagem na formação docente. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2011. p. 65-76.

PONTE, J. P. A vertente profissional da formação inicial de professores de matemática. Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, n. 11a, p. 3-8, 2002.

SOUZA. J. Possibilidades de reflexão crítica e colaboração em contextos de formação continuada: para além do discurso. 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2012.

SILVA, L. N. D. Formação de professores: dilemas e desafios da relação entre teoria e prática. 1. ed. Curitiba: Appris, 2013.

ZEICHNER, K. A formação reflexiva de professores: ideias e práticas. Lisboa: Educa. 1993.

WALLAT, C. et al. Issues related to action research in the classroom - The teacher and researcher as a team. In: GREEEN, J. L.; WALLAT, C. (ed.). Ethnography and language in educational settings. Norwood: Ablex, 1981.

Published

2021-03-11

How to Cite

PEREIRA, P. S.; JORGE, N. M.; NOGUEIRA, K. F. P. Teacher empowerment and the approximation between College and School: some challenges. Roteiro, [S. l.], v. 46, p. e23899, 2021. DOI: 10.18593/r.v46i.23899. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23899. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Seção Temática: Desafios da formação de professores para o ensino de Matemática

Most read articles by the same author(s)