Regulatory discursive demands to “make the base come out of paper” in Western Bahia
DOI:
https://doi.org/10.18593/r.v46i0.23806Keywords:
National Curriculum Common Core, Curriculum Policy, PoststructuralismAbstract
Supported by the post-foundational studies of the curriculum, it’s defended the thesis that the policy of the National Curriculum Common Core (BNCC), in Brazil, despite the national efforts within the states and municipalities to “get it out of the paper”, is doomed to failure. The empirical materials mobilized in this text refer to academic and professional itinerancy of the author in curriculum policy research, and involve the following social actors and records: (i) testimonials and teaching plans of teachers who “implement” BNCC normative in school curricula; and (ii) written about the perception of students in supervised internship experience regarding the way the BNCC has been reshaping the school curricula of the region and your own formative activities. It’s argued that the BNCC is unavoidably subject to the widespread processes of interpretation, negotiation and dispute over the curriculum and education itself that take place on the school floor, disfiguring it in its eagerness for normative transparency and fixed identity. It’s defended that, as much as the BNCC and all its regulatory discourses may try to “get it of the paper”, it will continue to manifest itself as a precarious and finite orientation, that remains tense and invited to dialogue with others through interpretive and contextual readjustments, in short, by all the creative force of differing that it thinks it can stabilize once and for all in education.
Downloads
References
BALL, S. J.; MAGUIRE, M.; BRAUN, A. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016.
BHABHA, H. K. O local da cultura. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2013.
BIESTA, G. Boa educação na era da mensuração. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 808-825, dez. 2012. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/S0100-15742012000300009. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000300009
BIESTA, G. Para além da aprendizagem: educação democrática para um futuro humano. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
BIESTA, G. The beautiful risk of education. London: Routledge, 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315635866
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, 2018.
BUTLER, J.; LACLAU, E.; ŽIŽEK, S. Contingencia, hegemonía, universalidad: diálogos contemporáneos en la izquierda. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica de Argentina, 2004.
BUTLER, J. Quadros de guerra: quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.
BUTLER, J. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
CUNHA, E. V. R. Cultura, contexto e a impossibilidade de uma unidade essencial para o currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 15, n. 3, p. 575-587, 2015. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol15iss3articles/cunha.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
FRANGELLA, R. C. P.; DIAS, R. E. Os Sentidos de Docência na BNCC: efeitos para o currículo da educação básica e da formação/atuação de professores. Educação Unisinos, v. 22, n. 1, p. 7-15, jan./mar. 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.4013/edu.2018.221.01. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2018.221.01
GLYNOS, J.; HOWARTH, D. Critical explanation in social science: a logics approach. Swiss Journal of Sociology, v. 34, n. 1, p. 5-35, 2008. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Jason_Glynos/publication/328145174_Critical_Explanation_in_Social_Science_a_Logics_Approach/links/5bbb4f2c4585159e8d8c32c3/Critical-Explanation-in-Social-Science-a-Logics-Approach.pdf. Acesso em: 10 fev. 2020.
LACLAU, E. Ideology and post-Marxism. Journal of Political Ideologies, v. 11, n. 2, p. 103-114, 2006. DOI: https://doi.org/10.1080/13569310600687882. DOI: https://doi.org/10.1080/13569310600687882
LACLAU, E. Los fundamentos retóricos de la sociedad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2014.
LACLAU, E.; MOUFFE, C. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo: Intermeios, 2015.
LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, A. C. Normatividade e Intervenção política: em defesa de um investimento radical. In: LOPES, A. C.; MENDONÇA, D. A Teoria do Discurso de Ernesto Laclau: ensaios críticos e entrevistas. São Paulo: Annablume, 2015a. p. 117-147.
LOPES, A. C. Políticas de Currículo em um enfoque discursivo: notas de pesquisa. In: LOPES, A. C.; OLIVEIRA, A. L; OLIVEIRA, G. G. A teoria do discurso na pesquisa em educação. Recife: Ed. UFPE, 2018. p. 133-167.
LOPES, A. C. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, v. 21, n. 45, p. 445-466, maio/ago. 2015b. Disponível em http://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/16735. Acesso em: 10 fev. 2020. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4581
MACEDO, E. Base Nacional Curricular Comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista E-Curriculum, v. 12, n. 3, p. 1530-1555, out./dez. 2014. Disponível em http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/21666. Acesso em: 10 fev. 2020.
MACEDO, E. Fazendo a base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos da Escola, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./maio 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.22420/rde.v13i25.967. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v13i25.967
PINAR, W. F. A equivocada educação do público nos Estados Unidos. In: GARCIA, R. L.;
MOREIRA, A. F. B. (org.). Currículo na contemporaneidade: incertezas e desafios. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012. p. 153-173.
TAUBMAN, P. Teaching by numbers: deconstructing the discourse of standards and accountability in education. New York: Routledge, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/file.PostFileLoader.html?id=567ae7f7614325f5548b457c&assetKey=AS%3A309891711864833%401450895349621. Acesso em: 10 fev. 2020.
VATTIMO, G. As aventuras da diferença: o que significa pensar depois de Heidegger e Nietzsche. Lisboa: Edições 70, 1980.
VATTIMO, G. O fim da modernidade: niilismo e hermenêutica na cultura pós-moderna. Tradução: Eduardo Brandão. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
![](https://periodicos.unoesc.edu.br/public/journals/14/submission_23806_19331_coverImage_pt_BR.jpg)
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Clívio Pimentel Júnior
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
The authors retain copyright and grant the Journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under a Creative Commons – Attribution – 4.0 International license.