Biography of educator Josete Sales: reflections of teacher training in Ceará

Authors

  • Lia Machado Fiuza Fialho Universidade Estadual do Ceará https://orcid.org/0000-0003-0393-9892
  • Francisca Genifer Andrade de Sousa Universidade Estadual do Ceará
  • Lorena Brenda Santos Nascimento Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.23790

Keywords:

Josete Sales, Universidade Estadual do Ceará, Biography, Education of women, Education Center

Abstract

The study deals with formal education and teacher training in Ceará from the biography of an educator. It aims to understand the educational background and the contributions made by professor Josete de Oliveira Castelo Branco Sales in the constitution of the Education Center of the State University of Ceará. To achieve this scope, a biographical study was developed using the Oral History methodology, which made it possible to conduct free interviews for the collection of oral narratives – recorded, transcribed, textualized and validated. It was found that Josete Sales obtained a differentiated educational formation, made possible by having financial conditions that allowed her to continue her studies and by family support – from her mother, since teaching the first letters, and from her husband, who took over the care of the house and children –, breaking patriarchal and sexist patterns. His formal education went through a school group, telesino, normal school and university; the educator stood out as a teacher at the aforementioned university in Ceará, where she coordinated the preparation of the political-pedagogical project for the Pedagogy course and was the creator of the Education Center, strengthening the training of teachers from Ceará. His biography allowed to broaden the understanding about the History of Female Education in Ceará and the constitution of the Education Center at the State University of Ceará.

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Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas. Editora chefa da coleção Práticas Educativas (EdUECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora chefa da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET/Pedagogia/UECE).

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará-UECE (2017). Pesquisadora do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades da Universidade Estadual do Ceará (PEMO/UECE). Tem experiência em Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Políticas públicas de juventudes, juventudes, história oral e memória. 

Lorena Brenda Santos Nascimento, Universidade Federal do Ceará

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal do Ceará, Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará, Membro do Núcleo de Pesquisa sobre Sexualidade, Gênero e subjetividades (NUSS).

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Published

2020-07-27

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A. de; NASCIMENTO, L. B. S. Biography of educator Josete Sales: reflections of teacher training in Ceará. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–22, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.23790. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/23790. Acesso em: 23 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

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