Historical trajectory of management of Santa Catarina state public schools: pros and cons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v45i0.21265

Keywords:

Education policies, Educational and school management, Ways of choosing the school manager, Democratic management, School Management Plans

Abstract

This paper presents the historical trajectory of the management of Santa Catarina state public schools in Brazil. The disputes and the tensions aroused from the 1980s onwards are indicated, being at the center of this issue the effective participation, a fundamental element of the democratization of education. The text highlights the main events and documents that were important for the construction of the current scenario, for the shaping of the “new” mode of choice of managers and management strategy adopted through the School Management Plans, instituted via Government Decree in 2013. To elucidate these processes, a literature review was conducted in dialogue with the legislation and the documents that are reference in this field. As a methodological strategy, we used the content analysis technique proposed by Bardin (2016). It was observed that the main tensions were related to the ways of choosing school managers. In the 1980s and 1990s, the election commenced but later declared unconstitutional and void; thus, the indication was again used as a way of choosing the leaders of Santa Catarina’s schools. In the 2000s, the international influence in the formulation of education policies was evidenced, which, through its recommendations, has changed the conception of management, whose propositions may be the origin of the School Management Plans. The Santa Catarina State Education Plan (PEE/SC 2015-2024) changes the focus of democratic management beyond the school, placing it in the state educational system. Despite the struggles and disputes present in the management trajectory, advances are still needed for the democratic management to be materialized in the context of public education in Santa Catarina.

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Author Biographies

Janete Palú, UFFS-Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestranda do PPGE- Programa de Pós-Graduação em Educação da UFFS-Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Chapecó-SC, turma 2017/2, na linha de Políticas Educacionais. Integrante do Grupo de Pesquisa em Gestão e Inovação Educacional (GPEGIE) da UFFS/Campus Chapecó. Possui graduação em HISTÓRIA pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul- UNIJUÍ (2002). Especialização em Ciências Sociais: História e Geografia FAI-Faculdade de Itapiranga (2003). Especialização em Educação na Diversidade com Ênfase na Educação de Jovens e Adultos -IFSC- Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (2013). Especialização em Educação na Cultura Digital-UFSC- Universidade Federal de Santa Catarina (2016). É professora de história (10 horas) da Rede Estadual de Ensino do Estado de Santa Catarina (afastada para cursar pós-graduação) . Atuou de 2006 a 2015 na coordenação pedagógica do CEJA- Centro de Educação de Jovens e Adultos em 07 municípios da região extremo oeste catarinense e desde setembro de 2015 está à disposição do NTE- Núcleo de Tecnologias Educacionais da 1ªGERED- Gerência Regional de Educação de São Miguel do Oeste (40 horas), atuando como multiplicadora e formadora na área de tecnologias educacionais. De 2015 a 2018 coordenou o Curso para Gestores Escolares que teve como público alvo os gestores das escolas estaduais de SC e conselheiros escolares.

Oto João Petry, UFFS-Universidade Federal da Fronteira Sul

Pós-Doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Regional do Alto Uruguai e das Missões, Câmpus de Frederico Westphalen - RS (2014) sob a orientação da Dra. Edite Maria Sudbrack. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2007) e Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2000), sob a orientação da Dra. Maria Helena Menna Barreto Abrahão. Especialista em Fundamentos Educacionais pelo Centro de Ensino Superior - Fundeste - Chapecó/SC. Graduado em Pedagogia e em Estudos Sociais pela Fundeste - Chapecó/SC. Tem experiência no ensino, na pesquisa, extensão e na gestão da educação básica e superior. É Professor Associado D, Nível II com atuação no Ensino de Graduação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Fronteira Sul. Pesquisador e líder do Grupo de Pesquisa em Gestão e Inovação Educacional. Atua na área de Educação, Políticas Públicas Educacionais e Gestão e Inovação Educacional. É professor no curso de Pedagogia e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado em Educação da UFFS.

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Published

2020-05-19

How to Cite

PALÚ, J.; PETRY, O. J. Historical trajectory of management of Santa Catarina state public schools: pros and cons. Roteiro, [S. l.], v. 45, p. 1–26, 2020. DOI: 10.18593/r.v45i0.21265. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/21265. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua