Building the teacher's competences higher education in Brazil: an analysis of trajectories of business school teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v44i3.19878

Keywords:

Higher education, Teaching skills, Private universities, Business school

Abstract

Since the late 1990s, the demand for higher education in business administration has increased in Brazil, providing benefits to private universities. While this environment offers great opportunity for business schools, it also entails a number of challenging issues that impact the value chain of education. Understanding that people are the great differential of successful organizations, the objective of this article is to reflect on the need for private universities to seek in their teaching staff bases for competitive advantage. Based on the concept of professional competencies, it is argued that the competences of teachers are strictly related to their context of action and should therefore be identified and developed by university management. As a theoretical contribution the studies of Perrenoud (1998), Tardif (2000) and Shugurensky (2006) were used. Thus, the article explores, through a case study, the determining factors for the construction of teacher competencies from the perspective of teachers. The results showed that teachers attribute to classroom practice the greatest difference in the training of their competences, to the detriment of collaborative and institutional factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cecília Berger, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestranda em Administração na PUCPR. Bacharel em Design de Produto pela UFPR, com MBA em Gestão Empresarial pela UNIOPET. E-mail: 

Leandro Figueira Neto, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestrando em Administração na PUCPR. Graduado em Economia pela Faculdade de Economia, Finanças e Administração de São Paulo em 1993, em Gestão Empresarial pela FGV em 2010. 

Alboni Marisa Dudeque Pianovski Vieira, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Licenciada em Pedagogia, bacharel em Direito, mestre em Gestão de Instituições de Educação Superior, mestre em Educação, doutora em Educação. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado e Doutorado) da Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Editora da Revista Diálogo Educacional – PUCPR.

References

ANASTASIOU, L. G. C.; PIMENTA, S. G. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2002. v. 1.

BONFIM, R. Competência profissional: uma revisão bibliográfica. Revista Organização Sistêmica, Curitiba, v. 1, n. 1, p. 46-63, 2012. Disponível em:

https://www.uninter.com/revistaorganizacaosistemica/index.php/organizacaoSistemica/article/view/62. Acesso em: 10 jul. 2018.

BOUCHIKHI, H.; KIMBERLY, J. R. ‘It’s difficult to innovate’: The death of the tenured professor and the birth of the knowledge entrepreneur. Human Relations, v. 54, n. 1, p. 77-84, 2001. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.1177/0018726701541010

https://www.researchgate.net/publication/228197426_'It's_Difficult_to_Innovate'_The_Death_of_the_Tenured_Professor_and_the_Birth_of_the_Knowledge_Entrepreneur. Acesso em:

jun. 2018.

BOUZADA, V. C. P. C.; KILIMNIK, Z. M.; OLIVEIRA, L. C. V. de. Professor iniciante: desafios e competências da carreira docente de nível superior e inserção no mercado de trabalho. Revista de Carreiras e Pessoas (ReCaPe), v. 2, n. 1, p. 1-18, 2012. Disponível em: DOI: https://doi.org/10.20503/recape.v2i1.9336

https://revistas.pucsp.br/index.php/ReCaPe/article/viewFile/9336/7006. Acesso em: 26 jun. 2018.

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1191/1478088706qp063oa. Acesso em: 12 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa

EGRY, E. Y.; MARQUES, C. M. S.; FONSECA, R. M. G. S. A avaliação de competências na perspectiva crítico-emancipatória. Ciência, Cuidado e Saúde, v. 5, n. 2, p. 236-242, 2006. Disponível em: http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/CiencCuidSaude/article/view/5087. Acesso em: 20 jul. 2018.

ESTEVES, M. Construção e desenvolvimento das competências profissionais dos professores. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, v. 8, p. 37-48, 2009. Disponível em:

http://centrorecursos.movimentoescolamoderna.pt/dt/3_2_formacao_professores/32_21_constru_desenv_competencias_prof_mesteves.pdf. Acesso em: 22 jun. 2018.

FERNANDES, B. Gestão Estratégica de Pessoas: com foco em competências. São Paulo: Elsevier Brasil, 2013.

FEUERSCHÜTTE, S. G.; GODOI, C. K. Metodologia de identificação de competências gerenciais: uma proposta com base na história de vida de gerentes seniores. Revista Alcance, v. 18, n. 3, p. 321-340, jul./set. 2011. Disponível em: http://www.spell.org.br/documentos/ver/2753/metodologia-de-identificacao-de-competencias-gerenciais--uma-proposta-com-base-na-historia-de-vida-de-gerentes-seniores. Acesso em: 5 jul. 2018.

FLEURY, M. T. L.; FLEURY, A. C. C. Alinhando estratégia e competências. Revista de Administração de Empresas, v. 44, n. 1, p. 44-57, 2004. Disponível em: https://rae.fgv.br/rae/vol44-num1-2004-0/alinhando-estrategia-competencias. Acesso em: 30 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-75902004000100012

GUMPORT, P. J.; SPORN, B. Institutional adaptation: Demands for management reform and university administration. Higher education: Handbook of theory and research, Springer, Dordrecht, p. 103-145, 1999. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.183.3708. Acesso em: 24 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-011-3955-7_3

HAWAWINI, G. The future of business schools. Journal of Management Development, v. 24, n. 9, p. 770-782, 2005. Disponível em: https://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/02621710510621286?fullSc=1&journalCode=jmdAcesso em: 20 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1108/02621710510621286

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo Escolar da Educação Superior 2015. Brasília, DF: Ministério da Educação/ INEP, 2015. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 24 jun. 2018.

LE BOTERF, G. De la compétence: essai sur um attracteur étrange. Paris: Éditions d’ Organisation, 1994.

MEYER JUNIOR, V.; MURPHY, P. (org.). Dinossauros, gazelas & tigres: novas abordagens da administração universitária. Um diálogo entre Brasil e Estados Unidos. 2. ed. Florianópolis: Insular, 2003.

MINTZBERG, H. MBA? Não, obrigado: Uma visão crítica sobre a gestão e o desenvolvimento de gerentes. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MOURA, M. C. C. de; BITENCOURT, C. C. A articulação entre estratégia e o desenvolvimento de competências gerenciais. Revista de Administração de Empresas, v. 5, n. 1, 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/raeel/v5n1/29560.pdf. Acesso em: 30 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1676-56482006000100003

NASSIF, V. M. J.; HANASHIRO, D. M. M.; TORRES, R. R. Fatores que influenciam na percepção das competências para o exercício da docência. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 44, p. 364-379, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782010000200012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em 08 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782010000200012

PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

PERRENOUD, P. Formação contínua e obrigatoriedade de competências na profissão de professor. Série Ideias, v. 30, p. 205-251, 1998. Disponível em: https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_1998/1998_48.html. Acesso em: 20 jul. 2018.

PERRENOUD, P.; THURLER, M. G. As competências para ensinar no século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.

RICARDO, E. C. A discussion about learning competences: problems and alternatives. Cadernos de pesquisa, v. 40, n. 140, p. 605-628, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v40n140/a1540140.pdf. Acesso em 25 jul. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200015

RICHARDSON, R. J. et al. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

RUAS, R.; ANTONELLO, C. S.; BOFF, L. H. Os novos horizontes de gestão: aprendizagem organizacional e competências. Porto Alegre: Bookman Editora, 2005.

SCHUGURENSKY, D. The political economy of higher education in the time of global markets: Whither the social responsibility of the university. Research gate, 2006. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/310482135_The_political_economy_of_higher_education_in_the_time_of_global_markets_Whither_the_social_responsibility_of_the_university. Acesso em: 29 jun. 2018.

STASZ, C. Do employers need the skills they want? Evidence from technical work. Journal of Education and Work, v. 10, n. 3, p. 205-223, 1997. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1363908970100301. Acesso em 30 jun. 2018. DOI: https://doi.org/10.1080/1363908970100301

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 5, p. 5-24, 2000. Disponível em: http://anped.tempsite.ws/novo_portal/rbe/rbedigital/RBDE13/RBDE13_05_MAURICE_TARDIF.pdf. Acesso em: 10 jul. 2018.

TIMES HIGHER EDUCATION. World University Ranking 2015-2016. 13 jun. 2016. Disponível em: https://www.timeshighereducation.com/search/country/Brazil/type/ranking_institution. Acesso em: 10 jul. 2018.

YIN, R. Estudo de caso: Planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2004.

Published

2019-08-20

How to Cite

BERGER, C.; NETO, L. F.; VIEIRA, A. M. D. P. Building the teacher’s competences higher education in Brazil: an analysis of trajectories of business school teachers. Roteiro, [S. l.], v. 44, n. 3, p. 1–24, 2019. DOI: 10.18593/r.v44i3.19878. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/19878. Acesso em: 24 aug. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua