Evaluation and ranking of universities on the logic of global criteria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v43i1.15128

Keywords:

University, Evaluation, Ranking

Abstract

The globalized world has caused several impacts in the university context, specifically, the need to adapt institutions to the new paradigms imposed by changes in all sectors of society. Thus, the objective of this research is to understand the process of evaluation of universities, based on indicators of national and international rankings, as well as the requirements imposed to these institutions regarding changes in teaching, research, extension and management policy. The methodology adopted was the qualitative approach, with a bibliographical and descriptive character, using the indicators adopted by the rankings (Ruf, U-Multirank, Quacquarelli Symonds, Web-Ranking, THE-TR, Center for World University Rankings) in the evaluation process of Universities. In general terms, universities are subject to competitiveness; The classificatory results impose the redirection of the university policy, in order to refer the production of the knowledge to the service of ends, to a high degree, mercantilists; There is an exaggerated rush of assessed institutions to be recognized as being of high reputation, thus world-class universities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Raimunda Maria da Cunha Ribeiro, Universidade Estadual do Piauí

Doutora em Educação pela PUCRS.

Professora da Universidade Estadual do Piauí

do curso de Pedagogia no campus da cidade de Corrente-PI.

References

AFONSO, A. J. A educação superior na economia do conhecimento, a subalternização das ciências sociais e humanas e a formação de professores. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 20, n. 2, p. 269-291, jul. 2015.

AFONSO, A. J. Nem tudo o que conta em educação é mensurável ou comparável: crítica à accountability baseada em testes estandardizados e rankings escolares. Revista Lusófona de Educação, 13, p. 13- 29, jun. 2009.

ALTBACH, G. P. O que conta para a produtividade nas universidades de pesquisa? Ensino Superior Unicamp, 27 maio 2015. Disponível em: <https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br>. Acesso em: 27 mar. 2015.

ALTBACH, G. P. The costs and benefits of world-class universities. International Higher Education, i. 33, p. 5-8, 2003. Disponível em: <https://ejournals.bc.edu/ojs/index.php/ihe/issue/view/761>. Acesso em: 27 mar. 2017.

ALTBACH, G. P.; REISBERG, L.; RUMBLEY, L. Trends in global higher education: Tracking an academic revolution. Boston: Sense Publications, 2010.

BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (Org.). Bourdieu. São Paulo: Ática, 1983. p. 82-121.

BOURDIEU, P. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: UNESP, 2004.

CALDERÓN, A. I.; POLTRONIERI, H.; BORGES, R. M. Os rankings rankings na educação superior brasileira: políticas de governo ou de Estado? Ensaio: Avaliação Políticas Públicas. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 813-826, out./dez. 2011.

COLADO, E. I. Capitalismo académico e globalización.

Educação e Sociedade, Campinas, v. 24, n. 84, p. 1059-1067, set. 2003. Disponível em: . Acesso em: 01 abr. 2017.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do Provão ao Sinaes. Avaliação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 195-224, 2010.

DRUCKER, P. Sociedade pós-capitalista. Lisboa: Actual, 2007.

DUARTE, R. G.; LIMA JÚNIOR, A. F. de; BATISTA, R. V. L. O processo de internacionalização das instituições de ensino superior: o caso das Pontifícias Universidades Católicas de Minas Gerais e do Paraná. E&G Economia e Gestão, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 1-178, 1, 2007.

ETZKOWITZ, H. MIT and the rise of entrepreneurial science. New York: Routledge, 2002.

HANS DE WIT. Repensando o conceito da internacionalização. Ensino Superior Unicamp, International Higher Ecucation, 20 fev. 2013. Disponível em: <https://www.revistaensinosuperior.gr.unicamp.br>. Acesso em: 31 mar. 2017.

LESSARD, C. A universidade e a formação profissional de docentes: novos questionamentos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 27, n. 94, p. 201-227, jan./abr. 2006. Disponível em: . Acesso em: 31 mar. 2017.

MOURA, B. A.; MOURA, L. B. A. Ranqueamento de universidades: reflexões acerca da construção de reconhecimento institucional. Acta Scientiarum, Education Maringá, v. 35, i. 2, p. 213-222, July/Dec. 2013.

MAGALHÃES, A. A identidade do ensino superior: política, conhecimento e educação numa época de transição. Porto: Fundação Calouste Gulbenkian; Fundação para a Ciência e Tecnologia, 2004.

MAGALHÃES, A. Cenários, dilemas e caminhos da educação superior europeia. Perspectiva, Florianópolis, v. 29, n. 2, p. 623-647, jul./dez. 2011.

PFISTER, M.; CALDERÓN, A. I. Os rankings na educação superior brasileira: um estudo sobre o estado da questão. Encontro de Iniciação Científica, 19; Encontro de Iniciação em Desenvolvimento Tecnológico e Inovação, 9. Anais... 23-24 set. 2014.

RIBEIRO, J. L. L. de S. Avaliação das universidades brasileiras: as possibilidades de avaliar e as dificuldades de ser avaliado. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 16, n. 1, p. 57-71, mar. 2011.

SALMI, J. The challenge of establishing world-class universities. Washington: The World Bank, 2009.

SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1997.

SCHWARTZMAN, S.; CASTRO, C. de M. Ensino, formação profissional e a questão da mão de obra. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 21, n. 80, p. 563-624, jul./set. 2013.

SEVERINO, A. J. Educação e universidade: conhecimento e construção da cidadania. Interface. Comunicação, Saúde, Educação, v. 6, n. 10, p. 117-124, fev. 2002.

VILELA, S. USP: uma universidade de classe mundial. In: VILELA, Sueli; FRANCO, Maria Lajolo (Org.). USP 2034: Planejando o Futuro. São Paulo: EDUSP, 2009.

Published

2018-04-11

How to Cite

RIBEIRO, R. M. da C. Evaluation and ranking of universities on the logic of global criteria. Roteiro, [S. l.], v. 43, n. 1, p. 259–276, 2018. DOI: 10.18593/r.v43i1.15128. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/15128. Acesso em: 22 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua

Most read articles by the same author(s)