Literature in children section of Paraná public library: the tale time

Authors

  • Karina Valim de Araujo
  • Evelyn de Almeida Orlando

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v42i3.13348

Keywords:

Literature, Childhood, Tale time

Abstract

This article is the result of a study carried out in the “Tale time” of the children section of Paraná Public Library (BPP). With the objective of analyzing the reader formation while in childhood, we start from the problematization on how BPP's the “Tale time” can contribute to such formation. We used as research instruments the observation and analysis of photos as documentary records within a qualitative research approach. The main theoretical references were: Arroyo (2008), Zilberman (2003), Abramovich (1995) and Chartier (1989, 2001). The results indicate that the educational practices take place in a playful way and that the “Tale time” has become a space of cultural encounter, fomenting interest for the reading, which being realized in a library, puts the children in direct contact with the literary universe.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVICH, F. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1995.

ARROYO, M. A. infância interroga a Pedagogia. In: SARMENTO, M.; GOUVEA, M. C. S. de (Org.). Estudos da Infância: educação e práticas sociais. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 119-140.

BIBLIOTECA PÚBLICA DO PARANÁ. Histórico. Disponível em: <http://www.bpp.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=3>. Acesso em: 19 out. 2017.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa. Brasília, DF: Secretaria de Educação Fundamental, 1998.

BUSATTO, C. Contar e encantar: pequenos segredos da narrativa. Petrópolis: Vozes, 2001.

CARVALHO, C. et al. Biblioteca viva: fazendo história com livros e leituras. São Paulo: Fundação ABRINQ; Citigroup, 2005.

CHARTIER, R. Cultura escrita, literatura e história: conversas de Roger Chartier com Carlos Aguirre Anaya, Jesús Anaya Rosique, Daniel Goldin e Antonio Saborit. Porto Alegre: Artmed, 2001.

CHARTIER, R. O mundo como representação. Revista Annales, n. 6, p. 1505-1520, nov./dez. 1989.

CURITIBA. Secretaria Municipal de Educação. Diretrizes Curriculares Municipais de Educação Infantil. Objetivos de aprendizagem: uma discussão permanente. Curitiba, 2012.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

LUDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARANGON, C. Um centro de recursos em sintonia com a sala de aula. Revista Pátio, Porto Alegre, n. 24, ano 8, p. 44-46, jul./set. 2010.

MILANESI, L. A. Outra biblioteca pública: uma profecia de Mário de Andrade.

Revista da Biblioteca Mário de Andrade, São Paulo, v. 51, p. 59-64, jan./dez. 1993.

MONTEIRO, M. Z. Bibliotecas Públicas: práticas, histórico e perspectivas. In: Coordenadoria do Sistema Municipal (Org.). Bibliotecas Públicas: ações, processos e perspectivas. São Paulo: CSMB, 2012.

ROJAS, A. K. Uma história com final feliz. Será? Revista Pátio, Porto Alegre, n. 24, ano 8, p. 3, jul./set. 2010.

SILVA, R. J da. Leitura, biblioteca e política de formação de leitores no Brasil. Revista BJIS, Marília, v. 3, n. 2, p. 75-92, jul./dez. 2009.

SILVA, M. B. C. Contar histórias: uma arte sem idade. São Paulo: Ática, 1990.

SILVA, M. C. Infância e Literatura. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2010.

SILVA, M. C. Leitura, pesquisa e ensino. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, 2013.

ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.

Published

2017-12-04

How to Cite

DE ARAUJO, K. V.; ORLANDO, E. de A. Literature in children section of Paraná public library: the tale time. Roteiro, [S. l.], v. 42, n. 3, p. 635–658, 2017. DOI: 10.18593/r.v42i3.13348. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/13348. Acesso em: 3 jul. 2024.