School inclusion of students with disabilities: a look at Paulo Freire and Carlos Skliar

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18593/r.v49.32918

Keywords:

school inclusion, disabled person, dialogue, alterity

Abstract

In this article, we share a look at the contributions of Paulo Freire and Carlos Skliar in relation to the school inclusion of students with disabilities in school. Its objective is to problematize school inclusion based on Paulo Freire's concept of dialogue and Carlos Skliar's otherness. We believe that these concepts bring new possibilities and paths on issues of exclusion of differences and encourage new educational debates. The research was bibliographical, with a qualitative approach. Freire contributes to inclusive education by emphasizing the need to act on social reality in order to change it, an action that is interaction, collaboration based on dialogue. And the alterity that Skliar presents us with leads to questions about who is the “other” to be included, which questions the standard of normality. The challenges for education imply developing continuous and deep revisions in the effort to recognize otherness and promote dialogue, in the search of no longer being necessary to seek inclusion, because there are no more exclusions, there is no longer "the other" to whom it must be included and that everyone has the right to speak their word in community.

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Author Biographies

Sandra Aparecida de Bem Stefanes, Fundação Catarinense de Educação Especial

Graduada em Psicologia pela Universidade do Extremo Sul Catarinense - UNESC. Especialista em Educação Especial pela Universidade Católica Dom Bosco. Mestra em Educação pela UNESC. Analista Comportamental DISC Profiler certificada pela Solides LCC, Solides AS. Tem experiência na área de Psicologia, atuando principalmente como psicóloga clínica e atuante nas seguintes áreas: direitos das pessoas com deficiência, legislação, educação inclusiva e especial. Psicóloga na Fundação Catarinense de Educação Especial; Conselheira do Conselho Regional de Psicologia de Santa Catarina e membro da Comissão Psicologia e Pessoas com Deficiência.

Janine Moreira, UNESC

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina (1990), mestrado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (1994) e doutorado em Educação realizado na Universidade de Córdoba, na Espanha (2000), e convalidado pela Universidade Federal de Santa Catarina. Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação na Universidade de Murcia, na Espanha (2016). É professora do curso de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC) de Criciúma. É líder do Grupo de Pesquisa Descolonização, Educação e Processos Subjetivos. Desenvolve projetos na área de educação em saúde, educação permanente em saúde, patologização e processos de subjetivação. Teoricamente, trabalha com o existencialismo, com a educação popular e com os estudos decoloniais.

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Published

2024-12-20

How to Cite

STEFANES, S. A. de B.; MOREIRA, J. School inclusion of students with disabilities: a look at Paulo Freire and Carlos Skliar. Roteiro, [S. l.], v. 49, p. e32918, 2024. DOI: 10.18593/r.v49.32918. Disponível em: https://periodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/32918. Acesso em: 27 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos de demanda contínua